اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

انتظار عموم مردم از آستان قدس رضوی چیست؟

تولیت آستان قدس رضوی گفت: توقع عموم از مجموعه آستان قدس فراهم آوردن شرایط زیارت مطلوب، حفظ و نگهداری از آثار هنری برجسته و فاخر حرم مطهر و توسعه و گسترش صحن‌ها و رواق‌های بارگاه منور رضوی بوده که البته این مهم از وظایف اولیه آستان قدس است.

انتظار عموم مردم از آستان قدس رضوی چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم تکریم و معارفه رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس، رئیس دانشگاه علوم اسلامی و مدیر مدرسه عالی فقاهت رضوی که در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد، با طرح این سؤال که ضرورت وجود دانشگاه، پژوهشگاه و مدرسه علمیه در آستان قدس چیست؟ اظهار کرد: توقع عموم از مجموعه آستان قدس فراهم آوردن شرایط زیارت مطلوب، حفظ و نگهداری از آثار هنری برجسته و فاخر حرم مطهر و توسعه و گسترش صحن‌ها و رواق‌های بارگاه منور رضوی بوده که البته این مهم از وظایف اولیه آستان قدس است.

تولیت آستان قدس رضوی در تبیین اهداف آستان قدس در ورود به مقوله دانشگاه‌، پژوهشگاه و مدرسه عالی، بیان کرد: آستان قدس همانگونه که موظف به تسهیل و ایجاد مقدمات برای زیارت مطلوب زائران است، به همان میزان موظف به نشر و ترویج معارف اهل بیت(ع) به ویژه حضرت رضا(ع) نیز هست.

وی فراهم آوردن شرایط زیارت آسان و ترویج معارف رضوی را دوبال حرکت آستان قدس تعیین و عنوان کرد: فراهم آوردن شرایط زیارت مناسب و امکانات مطلوب برای زائران و همچنین ترویج و نشر معارف امام رضا(ع) دوبال حرکت آستان قدس هستند که به یک میزان برای رشد این آستان مقدس دارای اهمیت هستند.

حجت الاسلام مروی افزود: اگر رواق و صحنی می‌سازیم در مقابل باید دانشگاه نیز بسازیم، زیرا همانگونه که ائمه اطهار(ع) در زمان حیات ظاهریشان منشأ هدایت، نور و رهبری جامعه بودند، اکنون نیز بارگاه‌های منور این حضرات باید کانون هدایت و تربیت جامعه باشند و این مهم با تحقق زیارت متعالی ممکن می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی معرفت و شناخت نسبت به حضرات معصومین(ع) را مقدمه تحقق زیارت متعالی دانست و ابراز کرد: بر اساس روایات، زیارت متعالی و عارفانه آن زیارتی است که از روی معرفت و شناخت باشد و این معرفت و شناخت توسط مراکز علمی و فرهنگی باید ایجاد ‌شود.

وی توسعه فضاهای زیارتی را مقدمه‌ای برای تحقق اهداف فرهنگی آستان قدس خواند و بیان کرد: آستان قدس به همان میزان که به گسترش فضاهای زیارتی اهمیت می‌دهد، باید به گسترش و تعمیق زیارت متعالی و ترویج فرهنگ و سبک زندگی رضوی نیز اهتمام بورزد.

حجت الاسلام مروی در ادامه به روایت «فانّ النّاس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا» از امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در این روایت عبارت «الناس» به‌کار رفته است، یعنی اگر محاسن کلام اهل بیت(ع) برای بشریت صرف نظر از دین، مذهب و نژاد به خوبی بیان شود، پیروی خواهند کرد، این پیروی را حضرت رضا(ع) خود تضمین کرده‌اند، پس وظیفه ما تنها بیان صحیح معارف این حضرات به مردم است.

تولیت آستان قدس رضوی رسالت مراکز آموزشی و فرهنگی آستان قدس را تحقق روایت «فانّ النّاس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا» تعیین و تصریح کرد: باید دانشگاه علوم اسلامی رضوی پایان‌نامه‌هایی را برای تحقق این روایت نگارش و بنیاد پژوهش‌های اسلامی پروژه‌های تحقیقاتی را برای چگونگی محقق‌سازی آن در جامعه اجرایی کند؛ ترویج فرهنگ و معارف امام رضا(ع)، سبک زندگی رضوی و محقق سازی این روایت سرلوحه کار مراکز فرهنگی و آموزشی آستان قدس است.

وی با بیان اینکه تقویت مجموعه‌های فرهنگی و علمی آستان قدس رویکرد و در دستورکار این نهاد است، عنوان کرد: بهترین نخبگان و فرهیختگان باید جذب مراکز علمی آستان قدس شوند، همه افتخار می‌کنند به نوعی با دستگاه ولی خدا ارتباط داشته باشند، بستر تحقق این اقبال مبارک و الهی باید فراهم شود.

حجت الاسلام مروی بیان کرد: تمام مجموعه‌های فرهنگی و آموزشی آستان قدس و فارغ التحصیلان آن‌ها باید در کشور الگو باشند، توقع از دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی منتسب به عالم آل محمد بسیار بالاست و عملکردشان باید متناسب با مقام حضرت رضا(ع) باشد. 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه دستآوردهای امروز آستان قدس نتیجه تلاش‌های مدیران گذشته است، افزود: معتقدیم مراکز آموزشی و فرهنگی آستان قدس با بارگاه رضوی سنخیت دارند و اقدامات بسیاری خوبی نیز تاکنون در آن‌ها انجام شده است، منتهی کارهای باقی مانده بسیاری نیز وجود دارد که باید انجام دهیم.

وی به تأسیس مدرسه فقاهت رضوی اشاره و تصریح کرد: مدرسه فقاهت در کنار حوزه‌ علمیه نیست، بلکه در درون حوزه است و باید ضوابط حوزه را رعایت و خود را با قوانین حوزه تنظیم کند؛ این مدرسه باید در کلیات و اصول با حوزه علمیه هماهنگ باشد.

حجت الاسلام مروی گفت: هدف از تأسیس مدرسه عالی فقاهت رضوی تلاش برای داشتن سهمی در ایجاد تحول مورد انتظار رهبر معظم انقلاب در حوزه علمیه در کنار شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه است.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه بر ضرورت ارتباط، همپوشانی و هم‌افزایی مراکز علمی و فرهنگی آستان قدس تأکید و تصریح کرد: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های آستان قدس باید در گام نخست نیازهای اصلی آستان قدس را مرتفع سازند.

وی اضافه کرد: مخاطبان آستان قدس رنگین کمانی از افراد و سلایق مختلف با موقعیت‌های اجتماعی و مذهبی متفاوت از کشورهای گوناگون هستند، باید برای تأثیرگذاری فرهنگی بر این مخاطبان میلیونی در راستای فرهنگ و معارف رضوی برنامه داشته باشیم و این مهم برعهده مراکز علمی و فرهنگی آستان قدس است.

گفتنی است؛ در این مراسم از حجت الاسلام محمدحسن مهدوی مهر، حجت الاسلام سید حسن شُبیری وحدتی و حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی به ترتیب رؤسای سابق سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس تجلیل و دکتر احد فرامرز قراملکی به عنوان مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی، حجت الاسلام علی خیاط به ریاست دانشگاه علوم اسلامی رضوی و حجت الاسلام سید حسن شُبیری وحدتی به ریاست مدرسه عالی فقاهت رضوی منصوب شدند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول