اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

ورود خیرین به حوزه نجات معتادان متجاهر در مشهد؛ خیری که ماهانه ۱۰۰ میلیون برای معتادان پس از ترک هزینه می‌کند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی از ورود خیرین به حوزه صیانت معتادان پس از ترک خبر داد و گفت: هم‌اکنون قرار شده است یک خیر به نام جلیل اخروی ماهانه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در این حوزه هزینه کند و مراکز توانمندی را ایجاد کند.

ورود خیرین به حوزه نجات معتادان متجاهر در مشهد؛ خیری که ماهانه ۱۰۰ میلیون برای معتادان پس از ترک هزینه می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از  مشهد، محمدحسین صالحی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به منظور سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شعار جهانی در ارتباط با سالروز مبارزه با مواد مخدر این عبارت است «حقایق را در ارتباط با مواد مخدر به اشتراک بگذارید تا زندگی‌ها را نجات دهید»  و شعار امسال به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در کشورمان ایران این عبارت است «یاری‌گران زندگی، مشارکت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد».

ابر چالش جهانی معضل اعتیاد و قاچاق مواد مخدر است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با بیان اینکه اعتیاد مهمترین معضل اجتماعی کنونی است که جامعه با آن دست به گریبان است، تصریح کرد: در سال گذشته تجارت مواد مخدر بیش از سه هزار میلیارد دلار گردش مالی در جهان داشته است و درآمد بالای آن برای افراد بسیاری وسوسه‌انگیز است و ابر چالش جهانی معضل اعتیاد و قاچاق مواد مخدر است.

وی با اشاره به نقش حائز اهمیت فرآیند خودمحافظتی و خودمراقبتی در پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد: هیچ گامی در مبارزه با اعتیاد مهم‌تر از این نیست که فرد اصلاً به دنبال اعتیاد نرود و گرایشی به این مقوله نداشته باشد از همین رو افزایش آگاهی مردم در خصوص آسیب‌های این معضل در پیشگیری از آن بسیار مهم است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در طول سالیان متمادی پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است، عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ۹۰ درصد کشفیات تریاک و ۷۰ درصد کشفیات مرفین و ۲۰ درصد هروئین جهان توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

۳۸۰۰ شهید و ۱۲۰۰۰ جانباز راه مبارزه با مواد مخدر

صالحی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر برای کشورمان هزینه‌های سنگینی در پی داشته است، متذکر شد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیش از سه هزار و ۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز را در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده‌ایم.

افزایش ۱۴ درصدی کشفیات مواد مخدر در خراسان رضوی 

وی ادامه داد: در خراسان رضوی طی سال گذشته بیش از ۴۲ تن انواع مخدر کشف شد و به نسبت سال گذشته حدود ۱۴ درصد افزایش در کشفیات مواد مخدر داشتیم و در حوزه قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر در سال ۹۸ بیش از ۱۰ هزار نفر دستگیر شدند، در سال ۹۹ بیش از ۱۶ هزار نفر را توانستیم دستگیر کنیم که حدود ۷۰ درصد افزایش دستگیری‌ها را داشته‌ایم.

جولان ۶۵۰۰ معتاد متجاهر در مشهد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در خصوص جمع‌آوری معتادان متجاهر که یکی از مطالبات اجتماعی مهم است، بیان کرد: آمار معتادان متجاهر در استان حدود ۹ هزار نفر است که تقریباً ۶ هزار و ۵۰۰ نفر مربوط به مشهد و مابقی متعلق به سایر شهرستان‌های استان است.

معتادان متجاهر ۴۷ میلیارد تومان هزینه روی دست مشهد گذاشتند 

صالحی در رابطه با سامان‌دهی معتادان متجاهر عنوان کرد: بالاترین آمار جمع‌آوری در استان حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر بوده است و ظرفیتی هم که داشتیم در همین حدود بود اما در سال گذشته بر اساس حمایت‌هایی که در استان شد و با مشارکت شهرداری موفق شدیم تا پایان سال گذشته نزدیک به پنج هزار نفر را سامان‌دهی کنیم و حدود ۱۸ میلیارد تومان فقط هزینه درمان و نگهداری معتادان متجاهر شد.

وی افزود: بیش از ۴۷ میلیارد تومان در حوزه معتادان متجاهر اعم از نگهداری و تشکیل زیرساخت‌های این امر هزینه شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه درمان اعتیاد یادآوری کرد: در حوزه درمان ما در استان حدود  ۸۰۰ مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد را داریم و بیش از ۷۰ هزار نفر را این مراکز پذیرش کردند و در حوزه صیانت و توانمندسازی معتادان که یکی از حلقه‌های مفقوده در درمان معتادان بود، سال گذشته برنامه‌ای در این خصوص مدون شد و امسال وارد فاز اجرایی آن شدیم.

 وی ادامه داد: مقوله مهمی که بعد از ترک مواد مخدر معتادان را تا حد زیادی می‌تواند نجات دهد و مانع بازگشت مجدد آنها به سمت اعتیاد شود، حوزه صیانت است و ما در این حوزه چند مدل را در دستور کار داریم از جمله در مدل اول مراکزی که متعلق به دولت و نهادهای عمومی است و همچنین در مدل دیگر ورود خیرین را در حوزه صیانت در دستور کار داریم و هم‌اکنون قرار شده است یک خیر به نام جلیل اخروی ماهانه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در این حوزه هزینه کند و مراکز توانمندی را ایجاد کند و از تمام خیران تقاضا داریم با توجه به نیازهای جدی که در این بخش وجود دارد با مشارکت خود یاری‌رسان ما باشند.

صالحی متذکر شد: مدل دیگر در حوزه صیانت استفاده از مشارکت تشکل‌های غیردولتی و سمن‌های مردم نهاد و آستان قدس رضوی است و پیشنهاد کردیم جهت مدیریت صحیح، کمک‌های سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی مدیریت شود و ثمربخش باشد تا در این حوزه به فعالیت مشغول شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی تصریح کرد:  اگر هر تشکل به تناسب توانمندی‌هایی که دارد، پای کار بیاید و برای این افراد مهارت‌آموزی و شغل ایجاد شود، یقیناً این فرآیند می‌تواند برای سامان‌دهی معتادان اثرگذارتر باشد.

وی با بیان اینکه پیشگیری مهمترین و موثرترین رکن در مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر است، اظهار کرد: مهمترین و موثرترین کار ما در حوزه پیشگیری از اعتیاد است و هدف ما این است از وجود خود مردم برای نیل به این سود جسته شود و همواره مسأله آموزش مردم، دانش‌آموزان و دانشجویان مدنظر بوده است.

صالحی با بیان اینکه بعد از شیوع کرونا برنامه‌های آموزشی در این حوزه به سمت آموزش در فضای مجازی شیب کرده است، بیان کرد: باید افراد جامعه را به آگاهی و شناخت از آسیب‌های اعتیاد مجهز کرد و همیشه ۲ فاکتور مهم در گرایش و افزایش اعتیاد وجود دارد، ابتدا دسترسی به مواد مخدر و بعدی تمایل خود افراد در استفاده از این مواد بوده است از همین رو اگر تمایل افراد به این مقوله مدیریت شود و بتوانیم قدرت نه گفتن فرد را افزایش دهیم یقیناً برنامه‌ها در حوزه پیشگیری از اعتیاد  اثرگذارتر خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با بیان اینکه کمپ‌های ماده ۱۶ بالای ۹۵ درصد دستاورد چندانی در درمان ندارند، دلیل وجود این مراکز را بحث امنیت دانست و توضیح داد: شاید سوال پیش بیاید پس چرا در این بخش باید هزینه شود و پاسخ این است به علت وجود چند فاکتور مهم که مهم‌ترین آن بحث امنیت است با توجه به اینکه  افراد معتاد برای تامین مواد خود ممکن است دست به هر کاری بزنند و امنیت جامعه را تحت شعاع قرار دهند از همین رو جمع اوری این افراد بسیار مهم است.

وی ابراز کرد: با وجود این مراکز خوشبختانه حدود ۲۵ درصد در ورودی افراد معتاد به زندان‌ها کاهش آمار داشتیم و اگر قرار بود این افراد به عنوان مجرم روانه زندان شوند، هزینه نگهداری معتادان در زندان نسبت به این مراکز خیلی بیشتر می‌شد.

انتهای پیام / ۷۰۰۶۸/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول