اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اولویت مدیریت شهری استفاده از سیستم های حمل و نقل پاک است

شهردارمشهد با اشاره به اینکه بر سرعت در انجام مطالعات برقی شدن سیستم حمل و نقل عمومی مشهد تاکید داریم، گفت: اولویت مدیریت شهری، استفاده از سیستم های حمل و نقل پاک به ویژه حمل و نقل برقی است.

اولویت مدیریت شهری استفاده از سیستم های حمل و نقل پاک است

 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهدبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمد رضا کلائی در مراسم افتتاح اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی شرق کشور و امضا تفاهم نامه انجام مطالعات جامع‌برقی شدن سیستم حمل ونقل عمومی مشهد که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر، مدیرعامل شرکت مپنا، مدیرکل حفظ محیط‌ زیست خراسان رضوی و معاونان شهردار برگزار شد، اظهارکرد: در مسیر برقی شدن سیستم حمل ونقل عمومی مشهد، داشتن نقشه راه و اینکه بدانیم به کجا حرکت و چگونه حرکت می‌کنیم بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه با وجود آلودگی هوا ما هیچ چاره‌ای به جز حرکت در مسیر برقی کردن سیستم حمل و نقل نداریم، بیان کرد: حرکت به سمت برقی شدن سیستم حمل ونقل عمومی مشهد را باید انجام می‌دادیم و خوشحال هستیم که این کار را با مجموعه مپنا انجام می‌دهیم.

کلائی با اشاره به اینکه آمادگی ایجاد بهترین زمینه‌ها برای انجام مطالعات و سایر زمینه‌های برقی کردن سیستم حمل ونقل عمومی و استفاده از سیستم‌های جدید حمل و نقل پاک را داریم ، اضافه کرد: هم علاقمند هستیم اولین شهر و بهترین شهر در این مسیرباشیم و هم به لحاظ اجتماعی به این کار نیاز داریم.

شهردار مشهد ادامه داد: ما می خواهیم اگر قرار است شهری در کشور برقی شود به برکت وجود حضرت رضا(ع) اولین شهر مشهد باشد و در این مسیر مصمم هستیم.

وی مهم‌ترین اتفاق در مدیریت شهر مشهد را ایجاد سیستم حمل و نقل مشهد دانست و اظهارکرد: در این راستا مطالعات جامع حمل و نقل برقی سرو سامان گرفته و امیدواریم به تدریج آن را اجرایی کنیم.

کلائی به افتتاح اولین ایستگاه شارژ سیستم حمل و نقل عمومی در شرق کشور اشار کرد و بیان کرد: بخش دیگر اتوبوس برقی است که در حال همکاری در تولید اولین اتوبوس برقی هستیم.

شهردار مشهد عنوان کرد: استفاده از موتورهای برقی یک موضوع اجتماعی و بسیار مهم است و در این مسیر اقدامات خوبی هم انجام شده است، معتقدیم مجموع این اقدامات در برنامه زمانبندی مشخصی باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

وی ادامه داد: در مجموع امروز درکنار افتتاح اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی شرق کشور در مشهد، مطالعات برقی کردن مسیر خط یک بی آرتی به شهرداری مشهد تحویل داده شد و تفاهم نامه ای نیز برای انجام مطالعات جامع برقی کردن سیستم حمل و نقل عمومی مشهد با شرکت مپنا به امضا رسید.

واگذاری اولین سری از موتورهای برقی به متقاضیان تا پایان امسال

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه این جلسه با اشاره به درنظر گرفتن تسهیلات چهار درصدی برای خرید موتور سیکلت برقی، گفت: اولین سری از موتورهای برقی تا پایان سال به متقاضیان به ویژه پیک‌های موتوری و خدماتی واگذار خواهد شد.

  خلیل الله کاظمی اظهار کرد: طی دوسال گذشته باب جدیدی در فعالیت حوزه حمل و نقل از جمله توسعه خطوط ریلی و نگاه به سیستم‌های حمل و نقل پاک از جمله برقی کردن سیستم حمل و نقل عمومی مشهد متفاوت‌تر از سایر شهرها باز شده است.

وی اضافه کرد: درحالی که بیشترمردم شهرداری را مسئول اصلی آلودگی هوا به واسطه ناوگان حمل و نقل عمومی می‌دانند، طبق اطلاعات سیاهه منابع انتشار آلایندهای شهر مشهد ۶۴ درصد منابع آلاینده هوا منابع متحرک و ۳۶ درصد منابع ثابت هستند که سهم آلایندگی اتوبوس در آلودگی هوا ۱.۳ درصد و تاکسی ۲.۲ درصد است که بسیار ناچیز است.

کاظمی تصریح کرد: هرچند که سهم ناوگان اتوبوسرانی و تاکسی و مینی بوس در آلودگی هوای مشهد ناچیز است اما با تاکیدات شهردار مشهد و شورای شهر برقی‌سازی سیستم حمل و نقل عمومی و استفاده از سیستم‌های جدید حمل و نقل پاک مورد توجه جدی قرار گرفت.

وی ادامه داد: برهمین اساس ۲۳ بهمن ماه سال گذشته تفاهم نامه انجام مطالعات برقی‌کردن خط یک بی آرتی مشهد با شرکت مپنا منعقد و امروز پس از یک سال مطالعات انجام شده به شهرداری مشهد تحویل داده شد.

افزود: همچنین در موازات انجام این مطالعات، تولید اولین اتوبوس برقی توسط شرکت مپنا به سفارش شهرداری مشهد آغاز و اولین اتوبوس برقی کشور اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ در مشهد به صورت آزمایشی فعال خواهد شد.

وی به افتتاح اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی اشاره و اظهارکرد: این اولین ایستگاه در شرق کشور است که دارای دو خروجی شارژ سریع و یک خروجی شارژ کند است که با اعتبار حدود ۶۲۰ میلیارد تومان احداث شده است.

وی افزود: درکنار افتتاح این ایستگاه تفاهم نامه انجام مطالعات جامع برقی کردن سیستم حمل و نقل عمومی مشهد از جمله اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها میان شهرداری مشهد و شرکت مپنا به امضا رسید تا نیازها و زیرساخت های لازم برای برقی کردن سیستم حمل ونقل عمومی مشهد شناسایی شود.

کاظمی با اشاره به اینکه ۴۰۰ هزار موتور سیکلت در مشهد وجود دارد که سهم آنها در آلودگی هوا ۵.۲ درصد است، گفت: با توجه به این موضوع با تاکیدات شهردار مشهد و تصویب شورای شهر تسهیلات بانکی چهار درصدی برای واگذاری موتورهای برقی تا ۹۰ درصد از هزینه موتور برای متقاضیان درنظر گرفته شده است.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: توافق برای دریافت تسهیلات با بانک عامل انجام و متقاضیان که اولویت با پیک های موتوری و خدماتی خواهد بود به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده چهار تا پنج هزار موتور برقی تا پایان سال به متقاضیان واگذار خواهد شد.

انتهای پیام/۷۰۰۴۵

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول