اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

توصیه‌های استاندار اسبق برای پیشرفت خراسان رضوی/ سرخس، لطف‌آباد و دوغارون را جدی بگیرید

استاندار اسبق خراسان رضوی گفت: مناطقی مانند سرخس، لطف آباد، تایباد و مرز دوغارون می‌تواند ظرفیت‌های مشترک توسعه خراسان رضوی را به‌ویژه با کشورهای همسایه ایجاد کند.

توصیه‌های استاندار اسبق برای پیشرفت خراسان رضوی/ سرخس، لطف‌آباد و دوغارون را جدی بگیرید

محمدحسین فروزان مهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، مشخص نبودن نقشه راه را حلقه مفقوده توسعه خراسان رضوی دانست و اظهار کرد: نبود تعادل و رشد غیرمتوازن بین بخش‌های مختلف، ما را در دوره استانداری مجاب به تدوین سند آمایش سرزمینی متناسب با نقش ملی و ظرفیت‌های درونی خراسان رضوی کرد.

استاندار اسبق خراسان رضوی افزود: از راهبردهای اقتصاد مقاومتی توجه و مدیریت درست ظرفیت‌های بومی هر منطقه در حوزه‌های مختلف تجارت، کشاورزی و امثال آن است و ما اگر از سند آمایش سرزمینی استفاده کنیم، در جهت رفع نیازهای استان و شکوفایی زیرساخت‌های داخلی آن، گام بلندی برداشته‌ایم.

وی درباره یکی از مشکلات اساسی که  این استان گرفتار آن بوده و هست، تصریح کرد: در زمان استانداری خود، متوجه مشکلات فراوان در زمینه منابع آبی شدیم طوری که 33 دشت استان بازدهی آبی منفی داشتند و تنها 3 دشت هم مرز با ترکمنستان بازدهی آبی آن‌ها مثبت بود که با احداث سد مجبور به حفظ این منابع آبی شدیم.

فروزان مهر اضافه کرد: 82 درصد از منابع آب استان در کشاورزی با آبیاری سنتی غرقابی استفاده می‌شد که تنها 35 درصد راندمان این آبیاری مثبت بود و بقیه هدر می رفت‌؛ همچنین 3 درصد صنعت و 5 درصد شرب، سهم خود را از منابع آبی تشکیل می‌دادند.

معاون مالی قوه قضائیه ادامه داد: با توجه به کمبود منابع آبی که همچنان گریبانگیر استان است، ما نیز تلاش خود را در زمینه اصلاحات حوزه کشاورزی به کار گرفتیم و به‌عنوان مثال زمینه کاشت گیاهان دارای ارزش افزوده و نیز مطالعات ژنتیک بر روی زعفران برای افزایش ظرفیت کشت بر هکتار از جمله تلاش‌های ما در این زمینه بود.

وی تأکید کرد: برطرف کردن مشکلات یا حرکت استان به سمت توسعه و شکوفایی، تدبیر بلندمدت می‌خواهد و کار یک یا دو دوره دولت‌ها نیست و تغییر رویه‌های پی درپی بدون توجه به جنبه‌های مثبت عملکرد دولت و استاندار قبلی، چیزی جز سردرگمی برای استان ندارد.

فروزان مهر به ظرفیت تجاری تایباد به عنوان شهری مرزی و نیز قابلیت کشاورزی و استخراج نفت و گاز در سرخس اشاره و عنوان کرد: اگر به تهدیدها توجه نشود، فرصت‌ها از بین می‌رود و طبعا اگر فقط به فرصت‌ها توجه کنیم، تنها قادر به انجام یک کار کوتاه‌مدت هستیم.

استاندار اسبق خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به عوض شدن دولت‌ها، انتظار مدیریت صددرصدی از استاندار نابه‌جاست و هنگام روی کار آمدن بنده متوجه تاکید بیشتر استاندار قبلی در زمینه مسائل فرهنگی شدم و به لحاظ اقتصادی دچار عقب‌ماندگی بودیم که بیشتر وقت ما را همین مسأله گرفت.

وی در توضیح ظرفیت مهمی که در استان مورد غفلت قرار گرفته تصریح کرد: خراسان رضوی به‌دلیل موقعیت ویژه جغرافیای اقتصادی ظرفیت مهمی در تجارت فرامرزی کشور به‌شمار می‌رود و می‌تواند به عنوان منطقه آزاد تجاری سهم قابل توجهی در توسعهٔ صادرات غیرنفتی کشور داشته باشد.

فروزان مهر اضافه کرد: مناطقی مانند سرخس، لطف آباد، تایباد و مرز دوغارون می‌تواند ظرفیت‌های مشترک توسعه خراسان رضوی را به‌ویژه با کشورهای همسایه ایجاد کند. 

استاندار اسبق خراسان رضوی یادآور شد: در دوره استانداری بنده با سفیر مناطق آزاد جلسات متعددی داشتیم یا حتی تولیت وقت آستان قدس رضوی بخشی از زمین‌های موقوفی منطقه سرخس را در اختیار ما قرار دادند اما متأسفانه به‌دلیل اینکه سیستم مدیریتی ما قائل به افراد بوده و نگاه سیستمی ندارد، نتوانستیم سند توسعه استان را به مرحله عملیاتی برسانیم.

وی در مورد نقش دولت و بخش خصوصی توضیح داد: دولت در نقش تسهیل‌گر باید موانع مجوز و فرآیند بیهوده بروکراسی را برطرف کرده و بخش خصوصی و ظرفیت‌های مردمی نیز با تزریق پول و سرمایه‌گذاری به توسعه اقتصادی به‌ویژه در سطح استان کمک کنند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۳۹/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول