اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

۳۵ شهر خراسان رضوی در طرح قالب مسکن ملی قرار ندارند

مدیرکل راه و شهر سازی استان خراسان رضوی گفت: ۳۵ شهر این استان هنوز در قالب طرح مسکن ملی قرار نگرفته‌اند.

۳۵ شهر خراسان رضوی در طرح قالب مسکن ملی قرار ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، قدرت الله ابک ظهر امروز در جلسه بررسی موضوع مسکن ملی نیشابور که در سالن جلسات فرمانداری نیشابور برگزار شد، اظهار کرد: متقاضیان در ۳۵ شهر خراسان رضوی هنوز در قالب طرح مسکن ملی قرار نگرفته‌اند، بنابراین، در دور دوم باز شدن سایت طرح مسکن ملی ثبت نام می‌کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: در بخش مسکن ملی نیشابور ابتدا شهر بینالود در نظر گرفته شد، اما در راستای عدم جابجایی جمعیت در شهرستان‌ها در بحث مکان مسکن ملی نیشابور امروز با مسئولین جهاد تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با ثبت نام مسکن ملی مراحل قانونی زمین هم انجام می‌شود، ادامه داد: بحث کارگزاری شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر را بنیاد مسکن متقبل شده، همچنین در ۶۷ شهر خراسان رضوی و در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر کارگزاری را بنیاد مسکن انجام داده است.

ابک تاکید کرد: ما در ۳۲ شهر خراسان رضوی در مرحله اول ثبت نام داشتیم که بیش از ۷۵ درصد زمین با همکاری بنیاد و اداره کل شهرسازی، تامین و واگذارشده، همچنین در ۳۵ شهر باقی مانده استان و  شهرهایی که اعلام نیاز شده در دور دوم با باز شدن سایت، همزمان با ثبت نام متقاضیان، کارهای تامین زمین هم برای آن ۳۵ شهر و شهرهایی مانند نیشابور که متقاضی دارد انجام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: امیدوارم طی ۳ ماه آینده این استان در راستای تامین مسکن ملی جزو استان‌های برتر باشد که تاکنون به علت عدم ثبت نام ۳۵ شهر و ۴ شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر متقاضی استان این اتفاق نیفتاده است که با تمهیدات اندیشیده شده در خصوص کنترل قیمت بازار مسکن و نیاز و خواسته بازارقطعا شاهد رویدادهای خوبی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: بخش عمدهای از اقدام ملی باید با همراهی بخش خصوصی صورت پذیرد، در همین خصوص دولت در راستای سیاست گذاری و چارچوب قوانین شهرسازی در بسیاری از مناطق  زمین و وام می‌دهد، همچنین در بخش صدور پروانه و نظام مهندسی ۵۰ درصد  تخفیف در نظر گرفته است.

ابک گفت: دولت همین شرایط را برای بخش خصوصی نیز قائل می‌شود، بنابراین کسانی در بخش خصوصی زمین، واحد نیمه تمام یا حتی واحد تمام شده دارند می‌توانند از مزایای اقدام ملی استفاده کنند، حتی بخش خصوصی می‌تواند پروژه‌های در دست اقدام را به اداره کل راه و شهرسازی ارائه و زمین معوض بگیرند، اینها قابلیت‌هایی است که بخش خصوصی می‌تواند از آن استفاده کند‌.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: حتی در تغییر کاربری‌های بخش خصوصی متقاضیان مسکن یا صاحبان زمینی که امکان آن از نظر سرانه و شهر‌سازی وجود داشته باشد، در  قالب اقدام ملی از قابلیت‌های این طرح برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه تاکید فرماندار نیشابور در توسعه سند این شهرستان این بود که بخشی از مکان مسکن ملی به عنوان توسعه دانشگاهی در نظر گرفته شود، اظهار کرد: توسعه دانشگاهی در اقدام ملی تعریف نشده است، اما در کمیسیون ماده ۵ در خصوص نیاز دانشگاه براساس طرح و بودجه مصوب ما مکلف هستیم برای طرح‌های عمومی زمین در اختیار قرار دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی تاکید کرد: ۱۰ هکتار زمین با پتانسیل ۲ هزار واحد در بهترین نقطه نیشابور مکان‌یابی شده که تا ثبت نام متقاضیان به سرانجام می‌رسد.

وی اضافه کرد: در ستاد اجرای فرامین حضرت امام(ره) در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر ما تهیه طرح را انجام و در صورت نیاز به تراکم مازاد ضوابط قانونی طرح را مصوب کرده، در داخل کمیسیون واحد شهرسازی زمین در اختیار کارگزار قرار می‌دهیم، همچنین، طی یک ماه آینده با ثبت نام متقاضیان و پیگیری ستاد اجرایی نیشابور و وزارت خانه اقدام مسکن ملی اجرایی شود.

ابک با اشاره به اینکه در خصوص خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر هر موردی که باقی مانده باشد اعتبارش را به زودی می گیریم، تصریح کرد: ما به دنبال مجوز هستیم که سایت مسکن مهر را تحویل شهرداری دهیم تا در قبال زمین، کارهای نیمه تمام را انجام دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: شهرداری به عنوان متولی شهر، مسکن مهر را تحویل می‌گیرد و ما به قمیت روز به شهرداری زمین می‌دهیم، همچنین خدمات تجاری مسکن مهر باید طی یک ماه آینده تعیین تکلیف شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه بحث بازآفرینی شهری از مهم‌ترین تکالیف شهرسازی است، تاکید کرد: ما اقدام مشترک با همه دستگاه‌ها داریم تا درقالب اجرای طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده همکاری کنند، زیرا در مصوبات باز آفرینی شهری مهم‌ترین نکته بهسازی بافت‌های فرسوده است.

وی افزود: ما به هر تعداد مراجعه‌کننده و در همه شهرهای خراسان رضوی وام بافت فرسوده با بهره ۹ درصد می‌دهیم، لازم به ذکر است که در کلان شهرها میزان وام بافت فرسوده را  تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان افزایش داده‌ایم، زیرا مهم‌ترین دغدغه ما ماندگاری جمعیت است، مردم باید از این طرح استقبال کنند.

ابک تاکید کرد: ما ۴۷ هزار واحد مسکن ملی داریم که در بعضی از شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بنیاد مسکن متولی امر است، در ۶ شهر سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام، قوچان و کاشمر هنوز مسکن مهر کامل نشده داریم که ستاد اجرایی متولی آن است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در نیشابور برای۲ هزار واحد مسکن ملی تصمیم‌گیری شد که امیدواریم تا دو ماه آینده این طرح اجرایی شود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید با ارائه زمین، واحد نیمه تمام و یا موارد اعلام شده در این طرح وارد شود، خاطرنشان کرد: این یک مسئله‌ برد، برد است.

در حالی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی امروز جزئیات طرح مسکن ملی را مطرح کرد که دولت این طرح را زمستان سال گذشته رونمایی و پیرو آن وزارت راه و شهرسازی شهریور امسال ثبت‌نام از متقاضیان را در کرمان به عنوان نخستین استان آغاز کرد.

خبرها حاکی است برنامه‌ریزی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در چارچوب اجرای «طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن»در کشور صورت گرفته است و براساس آخرین آمارهای گزارش شده، یک میلیون و ۸۶۳ هزار و ۷۶۳ واحد مسکونی در خراسان رضوی وجود دارد که ۶۸۳ هزار و ۴۰۰ واحد آن آپارتمانی و یک میلیون ۱۷۸ هزار و ۶۰۳ واحد غیرآپارتمانی است، بنابراین به نظر می رسد اجرای طرح مسکن ملی در این استان نیازمند اقدامات جدی تر است تا خانواده های بیشتری بتوانند در قالب این طرح صاحب مسکن شوند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۳۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول