به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، ابوالحسن حقیقی، بهسازی آموزشی را یک جریان مستمر در عرصه تعلیم و تربیت مترقی در هزاره سوم دانست و اظهار کرد: در شرایط کنونی که شیوع بیماری کووید۱۹ آموزش کشور را در موقعیتی خاص قرار داده که هیچ تجربه آموزشی مشابهای وجود ندارد، ترسیم نقشه یادگیری استان و منطقه، مدرسه و کلاس و نقشه یادگیری دانش آموز در خانواده برای خروج از بحران و تبدیل تهدید آن به فرصت همسو با جریان آموزش جهانی ضروری است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به جمعیت بیش از ۶۱۵ هزار دانش آموزی استان که بیش از ۳۵درصد آن روستایی و یک درصد آنها عشایری هستند و دسترسی آسان به فضای مجازی ندارند افزود: برای ترسیم نقشه آموزشی و یادگیری عناصر تاثیرگذار از جمله؛ معلم، دانش آموز و اولیا همچنین گروههای تاثیرگذار مانند سرگروههای آموزشی، راهبران آموزشی و تربیتی و ظرفیت رسانههای آموزشی (شبکه شاد) دارای نقش کلیدی بوده که زمینه ساز، بهسازی آموزشی و شکل گیری فرهنگ یادگیری آموزش مجازی به عنوان رویکردی نوین و موثر در شرایط کنونی هستند.
وی تهیه نقشه یادگیری دانش آموزان با همکاری خانواده را نقطه آغاز تصمیم گیری صحیح آموزشی معلم دانست و تصریح کرد: در کنارمدرسه و معلمان، خصوصا در شرایط کنونی خانواده و محیط خانه مکان استمرار فرآیند آموزش مجازی دانش آموزان شده است و به این منظور والدین فهرستی از نقاط قوت و ضعف، وضعیت تحصیلی فرزند خود را در دروس پایه سال تحصیلی گذشته تنظیم کنند همچنین مشکلات آموزش مجازی و انتظارات خود را از آموزش مجازی را در اختیار معلم قرار دهند و با مشاهده دقیق روند آموزش و یادگیری فرزند خود استعداد علاقمندی ظرفیت و نیازهای فرزندان خود را شناسایی کرده و با هماهنگی معلم نقش تعیین کنندهای در ارتقای کیفیت یادگیری او خواهد داشت.
حقیقی افزود: ارتقای نقش اولیا در جایگاه والدمعلمی درصورتی تبیین میشود که با افزایش تعامل اولیا و مدرسه و همکاری معلم شناخت دقیق تری نسبت به روشهای تدریس و شیوههای تدریس مجازی پیدا کنند. بنابراین در مسیر تعامل دوسویه شورای آموزشی مدرسه بستههای آموزشی یا فایل الکترونیکی در اختیار اولیا دانش آموزان قرار میدهد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از عوارض تعطیلات اضطراری رفتارهای ورودی گوناگون و یادگیری نا هماهنگ دانش آموزان است که تفاوت معناداری در میزان یادگیری آنان ایجاد کرده است اظهار کرد: اولین قدم برای ترمیم یادگیری انجام سنجش اولیه با هدف ترسیم وضعیت موجود و تشخیص نیازهای اولیه دانش آموزان مدرسه است بنابراین جمع بندی و تحلیل نقشه یادگیری هر یک از دانش آموزان توسط آموزگار انجام شده و تحویل شورای آموزشی مدرسه میگردد تا متناسب با نیازسنجی اولیه نقشه یادگیری مدرسه تنظیم شود.
وی معاونین آموزش ابتدایی، کارشناس مسئول و کارشناس تکنولوژی ادارات آموزش و پرورش را به عنوان پشتیبان تخصصی و مشاورهای در ترسیم نقشه یادگیری دانش آموزان معرفی کرد و گفت: راهبران آموزشی و تربیتی، سرگروههای آموزشی، معلمان سرآمد، مدارس مدیران مدارس حامی و اعضای کارگروه مشترک معلمان در مدارس حامی بهعنوان تیم تعلیم دهنده، نقش طراحی تولید و محتواهای آموزشی محتواهای مکتوب مثل کاربرگ - درس نامه و بسته آموزشی، محتوای الکترونیکی مانند (فیلم-کلیپ-پاور) و تنظیم مجموعههای سنجش اولیه را بر عهده دارند.
حقیقی یکی از مهمترین مسائل پیش روی نظام آموزشی کشور را آماده سازی و توانمندسازی معلمین برای گام نهادن در این وادی بیکران و پرکاربرد دانست و اظهار کرد: دغدغه مهم این است که آموزشهای مجازی با توجه به مشکلات ارتباط جمعی پیام رسانها و شبکههای اینترنتی بتواند فرصتهای یادگیری را به گونهای تدارک ببیند که آسیبها و کمبودهای ناشی از عدم حضور فیزیکی معلم و عدم ارتباط مستقیم و متقابل بین معلم و شاگرد را به حداقل برساند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه، شناسایی آموزگاران ماهر،کارآمد، اثر بخش و آشنا با آموزش مجازی مبتنی بر ابزارهای هوشمندسازی و نرم افزاری را ضروری دانست و افزود: این گروه از معلمان با بازآرایی مدلها، الگوها و روشهای آموزشی متناسب با ظرفیتهای بومی، فرآیند ترسیم نقشه یادگیری معلمان و آماده سازی آنها را برای آموزش مجازی فراهم میکنند.
وی تولید محتوای آموزشی با درنظر داشتن کاهش سهم آموزش متمرکز و افزایش ضرورت استفاده از ظرفیتهای بومی و محلی و حرکت به سمت تولید محتواهای آموزشی را با توجه به شرایط موجود امری ضروری دانست و تصریح کرد: محتوای الکترونیکی مانند تهیه فیلم، کلیپ وپاور آموزشی، انیمیشن و موشن های آموزشی، طراحی آزمونهای عملکردی برخط و غیر برخط، تهیه بسته های آموزشی چاپی مانند: درس نامه، کاربرگ، پیکهای خودآموز ( ویژه دانش آموزان عشایر و مناطق دور دست روستایی و بسته های تکمیلی و مروری از رئوس مهم برنامه درسی و همچنین استفاده از ظرفیت شبکه شاد و شبکه های اجتماعی با هدف تولید محتوا های آموزشی بومی و شخصی سازی شده در مدارس با در نظر گرفتن تفاوت های فردی از جمله فعالیتهای صورت گرفته در این راستا است.
حقیقی در پایان با تاکید بر لزوم دریافت بازخورد و ارزشیابی این طرح افزود: بررسی میزان اثربخشی دوره آموزشی ترسیم نقشههای یادگیری و اقدامات تیم توانمندساز با استفاده از پرسشنامههای الکترونیکی یا فرمهای نظر خواهی، بررسی میزان رضایت مندی و اثربخشی آموزش مجازی از نظر اولیا و پیش بینی راههای بهبود و توسعه طرح از جمله اقدامات پیش بینی شده در این زمینه است.
انتهای پیام/ ۷۰۰۶۱