اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

ترسیم نقشه یاددهی- یادگیری خراسان رضوی برای اولین بار در کشور

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی از ترسیم نقشه یاددهی- یادگیری استان برای اولین بار در کشور خبر داد.

ترسیم نقشه یاددهی- یادگیری خراسان رضوی برای اولین بار در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، ابوالحسن حقیقی، بهسازی آموزشی را یک جریان مستمر در عرصه تعلیم و تربیت مترقی در هزاره سوم دانست و اظهار کرد: در شرایط کنونی که شیوع بیماری کووید۱۹ آموزش کشور را در موقعیتی خاص قرار داده که هیچ تجربه آموزشی مشابه‌ای وجود ندارد، ترسیم نقشه یادگیری استان و منطقه، مدرسه و کلاس و نقشه یادگیری دانش آموز در خانواده برای خروج از بحران و تبدیل تهدید آن به فرصت همسو با جریان آموزش جهانی ضروری است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به جمعیت بیش از ۶۱۵ هزار دانش آموزی استان که بیش از ۳۵درصد آن روستایی و یک درصد آنها عشایری هستند و دسترسی آسان به فضای مجازی ندارند افزود: برای ترسیم نقشه آموزشی و یادگیری عناصر تاثیرگذار از جمله؛ معلم، دانش آموز و اولیا همچنین گروه‌های تاثیرگذار مانند سرگروه‌های آموزشی، راهبران آموزشی و تربیتی و ظرفیت رسانه‌های آموزشی (شبکه شاد) دارای نقش کلیدی بوده که زمینه ساز، بهسازی آموزشی و شکل گیری فرهنگ یادگیری آموزش مجازی به عنوان رویکردی نوین و موثر در شرایط کنونی هستند.

وی تهیه نقشه یادگیری دانش آموزان با همکاری خانواده را نقطه آغاز تصمیم گیری صحیح آموزشی معلم دانست و تصریح کرد: در کنارمدرسه و معلمان، خصوصا در شرایط کنونی خانواده و محیط خانه مکان استمرار فرآیند آموزش مجازی دانش آموزان شده است و به این منظور والدین فهرستی از نقاط قوت و ضعف، وضعیت تحصیلی فرزند خود را در دروس پایه سال تحصیلی گذشته تنظیم کنند همچنین مشکلات آموزش مجازی و انتظارات خود را از آموزش مجازی را در اختیار معلم قرار ‌دهند و با مشاهده دقیق روند آموزش و یادگیری فرزند خود استعداد علاقمندی ظرفیت و نیازهای فرزندان خود را شناسایی کرده و با هماهنگی معلم نقش تعیین کننده‌ای در ارتقای کیفیت یادگیری او خواهد داشت.

حقیقی افزود: ارتقای نقش اولیا در جایگاه والدمعلمی درصورتی تبیین می‌شود که با افزایش تعامل اولیا و مدرسه و همکاری معلم شناخت دقیق تری نسبت به روش‌های تدریس و شیوه‌های تدریس مجازی پیدا کنند. بنابراین در مسیر تعامل دوسویه شورای آموزشی مدرسه بسته‌های آموزشی یا فایل الکترونیکی در اختیار اولیا دانش آموزان قرار می‌دهد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از عوارض تعطیلات اضطراری رفتارهای ورودی گوناگون و یادگیری نا هماهنگ دانش آموزان است که تفاوت معناداری در میزان یادگیری آنان ایجاد کرده است اظهار کرد: اولین قدم برای ترمیم یادگیری انجام سنجش اولیه با هدف ترسیم وضعیت موجود و تشخیص نیازهای اولیه دانش آموزان مدرسه است بنابراین جمع بندی و تحلیل نقشه یادگیری هر یک از دانش آموزان توسط آموزگار انجام شده و تحویل شورای آموزشی مدرسه می‌گردد تا متناسب با نیازسنجی اولیه نقشه یادگیری مدرسه تنظیم شود.

وی معاونین آموزش ابتدایی، کارشناس مسئول و کارشناس تکنولوژی ادارات آموزش و پرورش را به عنوان پشتیبان تخصصی و مشاوره‌ای در ترسیم نقشه یادگیری دانش آموزان معرفی کرد و گفت: راهبران آموزشی و تربیتی، سرگروه‌های آموزشی، معلمان سرآمد، مدارس مدیران مدارس حامی و اعضای کارگروه مشترک معلمان در مدارس حامی به‌عنوان تیم تعلیم دهنده، نقش طراحی تولید و محتواهای آموزشی محتواهای مکتوب مثل کاربرگ - درس نامه و  بسته آموزشی، محتوای الکترونیکی مانند (فیلم-کلیپ-پاور) و تنظیم مجموعه‌های سنجش اولیه را بر عهده دارند.

حقیقی یکی از مهمترین مسائل پیش روی نظام آموزشی کشور را آماده سازی و توانمندسازی معلمین برای گام نهادن در این وادی بیکران و پرکاربرد دانست و اظهار کرد: دغدغه مهم این است که آموزش‌های مجازی با توجه به مشکلات ارتباط جمعی پیام رسان‌ها و شبکه‌های اینترنتی بتواند فرصت‌های یادگیری را به گونه‌ای تدارک ببیند که آسیب‌ها و کمبودهای ناشی از عدم حضور فیزیکی معلم و عدم ارتباط مستقیم و متقابل بین معلم و شاگرد را به حداقل برساند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه، شناسایی آموزگاران ماهر،کارآمد، اثر بخش و آشنا با آموزش مجازی مبتنی بر ابزارهای هوشمندسازی و نرم افزاری را ضروری دانست و افزود: این گروه از معلمان با بازآرایی مدل‌ها، الگوها و روش‌های آموزشی متناسب با ظرفیت‌های بومی، فرآیند ترسیم نقشه یادگیری معلمان و آماده سازی آنها را برای آموزش مجازی فراهم می‌کنند.

وی تولید محتوای آموزشی با درنظر داشتن کاهش سهم آموزش متمرکز و افزایش ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی و حرکت به سمت تولید محتواهای آموزشی را با توجه به شرایط موجود امری ضروری دانست و تصریح کرد: محتوای الکترونیکی مانند تهیه فیلم، کلیپ وپاور آموزشی، انیمیشن و موشن های آموزشی، طراحی آزمون‌های عملکردی برخط و غیر برخط، تهیه بسته های آموزشی چاپی مانند: درس نامه، کاربرگ، پیک‌های خودآموز ( ویژه دانش آموزان عشایر و مناطق دور دست روستایی و  بسته های تکمیلی و مروری از رئوس مهم برنامه درسی و همچنین استفاده از ظرفیت شبکه شاد و شبکه های اجتماعی با هدف تولید محتوا های آموزشی بومی و شخصی سازی شده در مدارس با در نظر گرفتن تفاوت های فردی از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در این راستا است.

حقیقی در پایان با تاکید بر لزوم دریافت بازخورد و ارزشیابی این طرح افزود: بررسی میزان اثربخشی دوره آموزشی ترسیم نقشه‌های یادگیری و اقدامات تیم توانمندساز با استفاده از پرسشنامه‌های الکترونیکی یا فرم‌های نظر خواهی، بررسی میزان رضایت مندی و اثربخشی آموزش مجازی از نظر اولیا و پیش بینی راه‌های بهبود و توسعه طرح از جمله اقدامات پیش بینی شده در این زمینه است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول