سیدمحمدرضا میری نقاش و گرافیست مشهدی است که در این سالهای اخیر حرم مطهر رضوی را به عنوان لوکیشن اجرای نقاشیهای خود انتخاب کرده و در اتفاقی بینظیر در این مکان مقدس به خلق اثر هنری میپردازد اما در گفتوگو با خبرنگار فارس در مشهد، با اشاره به سابقه نقاشیهای میدانیاش در مقتل الشهدای راهیان نور و پیاده روی اربعین، خود را نقاش حرم نمیداند.
وی در شرح ماجرای خلق اثری هنری در حرم امام رضا(ع) با گریزی به دهه ۷۰ که مشغول نقاشی بوده اما پس از آن مدتی به علت پرداختن به رویکردهای جدید در بحثهای تکنیکی تبلیغاتی، از نقاشی فاصله گرفته، میگوید: سال ۹۵ با دوستانم در موکب قلم به نجف اشرف مشرف شدیم و در مسیر پیاده روی دو کار به صورت میدانی انجام دادم که به نوعی بازگشت به گذشته بود و بعد از سالها دوباره دست به قلم شدم که در این کار انرژی بسیاری از مخاطب گرفتم و در کار تاثیر مثبتی داشت.
هنری رضوی است که مورد قبول حضرت باشد
میری میافزاید: این اتفاق باعث شد سال بعد از موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی تقاضا کردیم جایگاهی برای نقاشی کردن در صحن جامع ایجاد کند که در شب میلاد امام رضا(ع) سه جایگاه برای من، استاد مهدوی و منصوب در نظر گرفته شد و من دو نقاشی در مورد مدافعین حرم انجام دادم که به رزمندگان فاطمیون تقدیم شد و عملا چرخه ایجاد شد.
این گرافیست مشهدی که معتقد است صرف انجام یک نقاشی در حرم، نشانه کاری کاملا رضوی نیست، بیان میکند: هنری رضوی است که از صدر تا ذیل مورد قبول حضرت رضا(ع) باشد ما نمیدانیم این کاری که انجام شده مورد قبول بوده یا نه اما امیدوارم مقبول واقع شود.
زیارت به نیابت از شیعیان مظلوم جهان
وی میگوید: چیزی که برایم مهم بوده این است که از داخل حرم پالسی به شیعیان و مسلمانان در سایر کشورها بدهیم، برای شهدای عربستان، شهدای فلسطین، شیعیان نیجریه و فاطمیون نقاشی و خلق اثر داشتم و سعی کردم علاقه و اشتیاقی که محبین حضرت در سراسر دنیا دارند را با خلق اثر و نشر آن محبت، به نحوی برای آنها نیابت بگیرم و قلبشان را مشتعل کنم.
میری نقش تصویر شیخ زکزاکی در کنار تصویر امام خمینی(ره) که سال گذشته در شب ولادت امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی به تصویر کشیده شد را شاهد مثال این سخن میداند و اینگونه توضیح میدهد: با این کار خواستم برای شیعیانی که با دشمن درگیر هستند و به آنها ظلم میشود نایب الزیاره باشم.
چهره سال هنر انقلاب خراسان رضوی به این سوال که تاکنون چه آثاری را با موضوع امام رضا(ع) به تصویر کشیده است اینطور پاسخ میدهد: تاکنون تمثال حضرت رضا(ع) را نکشیدم اما با موضوع ترویج فرهنگ رضوی و آموزههای رضوی توفیق داشتم که هم مجموعه پوسترهای مختلفی کار کنم و هم در کارگاههای تولید پوستر به عنوان خدمتگذار مدیریت اجرایی کار را به عهده داشتم که سالهای قبل با حضور هنرمندان در ترویج معارف رضوی آثاری تولید شد.
وی نسبت به بدیع و نو بودن ایده نقاشی در حرم میگوید: دهههای اول انقلاب و دفاع مقدس محصولات تبلیغی مختلف و آثاری در صحن امام و موزه غدیر نصب میشده اما خلق اثر هنری به این شکل را در حرم ندیده ام.
نقاشی شهدای جهان اسلام در حرم رضوی
میری که تاکنون در حوزه جهان اسلام آثار بسیاری را خلق کرده است میگوید: برای خانواده شهیدی از شهدای عوامیه عربستان عکس فرزندانشان را در کنار شهید نمر در دارالهدایه حرم نقاشی کردم، عکس شهید رزان نجار (پرستار فلسطینی) و لیلی غندور را در صحن قدس در شبهای قدر به تصویر کشیدم و فکر میکنم تولید و خلق این آثار همگی لطف حضرت رضا(ع) بوده است.
دبیر نهضت مردمی پوسترهای انقلاب میافزاید: آخرین کار من هم در ماه مبارک رمضان در حوزه شهدای مدافع سلامت انجام شده که به زودی رونمایی میشود و به خانواده شهید اهدا میشود.
وی برای نقاشی کردن در حرم حضرت، آداب خاصی قائل است که در ابتدای آن با خلوص و ارادت با امام سخن میگوید و کسب اجازه میکند.
بدون اذن حضرت قدمی برنمیدارم
میری در این خصوص میگوید: آداب اصلی برای من این است که بدون اذن حضرت قدمی برندارم و به خادمین حضرت قبل از حضرت مراجعه نکنم و سعی میکنم قبل از انجام هر هماهنگی و هر کاری از خود حضرت کسب اجازه کنم چون معتقدم تا خود حضرت اراده نکند کار پیش نمیرود و ممکن است هماهنگیها برای انجام کار به بن بست بخورد.
این نقاش مشهدی با اشاره به خاطرات خلق آثارش در میان مردم خاطرنشان میکند: در این چند سال اصرارم این بوده که کارها را کف صحن و نزدیک مردم انجام دهم تا با آنها در ارتباط باشم و از انرژی مخاطب استفاده کنم و گاهی مردم در مورد خود سوژه و مسائل آن از من سوال میکنند.
نقاشی تبّرکی
وی جالب ترین واکنش از سوی مردم را مربوط به پیادهروی اربعین میداند و اینطور توضیح میدهد: دو سالی بود در مسیر پیاده روی اربعین مردم سعی میکردند قلم را از من بگیرند و تبرعا و به قصد قربت روی طرح، رنگ بگذارند و ما تا حد امکان این اجازه را میدهیم چراکه معتقدم این کار برکت آن اثر است.
کارگری در حرم افتخار است
میری که معتقد است خلق اثر در نزدیک ترین نقطه به محضر نورانی حضرت، بزرگترین اتفاق است میافزاید: همیشه اعتراف میکنم چون چیزی که در این سال ها کسب کردم و اکنون وظیفه دارم در محضر حضرت عرضه کنم خیلی کم است و معمولا از این بابت از امام رضا(ع) عذرخواهی میکنم و میخواهم کمکم کنند.
این گرافیست مشهدی یادآور میشود: یکی از اتفاقات خوب این کار احساس عرضه خدمت به ساحت بلندترین مقامی است که در محضرش حضور دارید، اینکه آدم لباس کارگری و کفش کار بپوشد بهترین اتفاقش است من این لحظات را خلق اثر هنری نمیدانم بلکه کارگری میدانم و به آن افتخار میکنم.
وی در خصوص فعالیتش برای دهه کرامت امسال میگوید: دو هفته قبل به میزبانی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) به طور کشوری کارگاه گرافیک را برگزار کردیم و اساتید و هنرمندان از سراسر کشور آمدند و در مشهد میزبان آنها بودیم که آثار گرافیکی با موضوع مردم داری و کرامت انسانی تولید شد و اکنون مشغول اکران حقیقی آنها در شهرها و نشر مجازی آن در فضای مجازی هستیم.
احادیث امام رضا(ع)؛ گمگشته تعاملات انسانی امروز
میری با بیان اینکه در نهضت مردمی پوسترهای انقلاب هم هنرمندان برای نشر احادیث رضوی تلاش میکنند، میافزاید: احادیث امام رضا(ع)، احادیث نابی است که کمتر گفته شده و گمگشته این روزهای ما در تعامل با یکدیگر است، این سخنان به ما یاد میدهد با هم چطور رفتار کنیم و بخش گمشده از فرهنگ عمومی ما را بازسازی کرده است.
وی که معتقد است برای خلق آثارش به تنهایی فعالیت نکرده و چند تن از همکارانش در پس تهیه کلیپهای آثارش فعالیت داشتند، میگوید: پشت پرده و پشت صحنه این اتفاقات توسط دوستان من رقم خورده و این تلاش آنها باعث میشود کار من دیده شود، کاری که مردم دیدند تنها کار من نیست بلکه کارهای فنی و پشتیبانی و تدوین به عهده همکارانم از جمله سید احمدرضا عابدی، جواد خانی و رضا غریبی است.
انتهای پیام/ ۷۰۰۶۱