اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

بسته خبری| بنای مزار امامزاده احمد بیمرغ گناباد مرمت شد/ تشکیل 25 انجمن میراث فرهنگی روستایی در خواف

در این بسته خبری دو خبر از شهرستان‌های گناباد و خواف شرح داده شده که طی آن جانشین معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی از مرمت بنای امامزاده احمدبن موسی کاظم در بیمرغ گناباد و رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خواف از تشکیل 25 انجمن میراث فرهنگی درخواف خبر داد.

بسته خبری| بنای مزار امامزاده احمد بیمرغ گناباد مرمت شد/ تشکیل 25 انجمن میراث فرهنگی روستایی در خواف

 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی، احسان زهره‌وندی از مرمت بنای امامزاده احمدبن موسی کاظم در بیمرغ گناباد خبر داد و اظهار کرد: برای مرمت این اثر تاریخی استحکام بخشی ساقه گنبد و دیوار چینی با آجر سنتی همراه با بندکشی با گچ زبره انجام شد.

جانشین معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی ادامه داد: برای ساماندهی و بام‌سازی این بنا به روش سنتی، ابتدای لایه‌های فرسوده بام جمع آوری شد، سپس بام آجر فرش و بندکشی شد.

 بنای آرامگاه شاهزاده سلطان احمد ابن موسی الکاظم(ع)  در 35 کیلومتری شرق گناباد نزدیک به روستای بیمرغ واقع است. بقعه با طرح و نقشه هشت ضلعی که گنبد بر فراز آن ایجاد شده در میان محوطه‌ای مشجر قرار گرفته است.

بر پیرامون دیوار فضای داخلی بنا کتیبه‌ای قرآنی به چشم می‌خورد که به خط ثلث نگارش یافته است. به درستی روشن نیست اولین بقعه در چه تاریخی بر پا شده اما سنگ قبر موجود در فضای معماری بنا حاوی تاریخ 1053 هـ .ق حاکی از آن است که در دوره صفویه و مقارن با این عصر بقعه‌ای در این مکان وجود داشته و مرحوم حاج حسنعلی بیک آن را مرمت کرده است.

تشکیل 25 انجمن میراث فرهنگی روستایی در شهرستان خواف

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خواف اظهار کرد: در این شهرستان 9 روستا در بخش مرکزی و پنج روستا در بخش سنگان، 13 روستا در بخش سلامی، 6 روستا در بخش جلگه زوزن واجد شرایط تشکیل انجمن میراث‌فرهنگی شناسایی شده است.

محمود باعقیده ادامه داد: تاکنون در 9 روستا شامل فایندر، خواجه، وراب، خرگرد، تیزآب، مهرآباد و بیدپارسی از بخش مرکزی و پنج روستا شامل برآباد، نیاز آباد، بهدادین، و مژن آباد از بخش سنگان انجمن میراث‌فرهنگی روستایی تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: هم چنین در روستاهای سده، رزداب، بندیوان، شهرک احمدآباد، سیجاوند، فدک، ولی آباد، خیرآباد و چهارده در بخش سلامی و در روستاهای زوزن، علی آباد، بیاس آباد، باغ بخشی، ارگ و ابراهیمی از بخش جلگه زوزن شهرستان خواف انجمن میراث فرهنگی تشکیل شده است.

باعقیده یادآورشد: در روستاهای ارزنه و برآکوه از بخش مرکزی، روستای محمد آباد بقسانی، از بخش سنگان و روستاهای شهرک، حاجی آباد، نصرآباد، سلمان و چهارده از بخش سلامی انجمن میراث فرهنگی روستائی تشکیل نشده است.

گفتنی است: از شهرستان خواف 145 اثر، محوطه و تپه تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این شهرستان با مرکزیت شهر خواف در فاصله 282 کیلومتری از مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول