اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

سیاه‌پوش شدن سرزمین خورشید همزمان با شب ضربت خوردن امام علی (ع)

همزمان با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، سرزمین خورشید در غم ضربت خوردن امام علی(ع) یکپارچه سیاه‌پوش شده است.

سیاه‌پوش شدن سرزمین خورشید همزمان با شب ضربت خوردن امام علی (ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، همزمان با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، سرزمین خورشید در غم ضربت خوردن امام علی(ع) یکپارچه سیاه‌پوش شده است، عقربه‌های ساعت نشان از نزدیک شدن به زمان خواندن دعای جوشن کبیر را می‌دهد، زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی گرد هم آمده‌اند و در حالی که زیارت امام هشتم(ع) را می‌خوانند یا در حال اقامه نماز زیارت هستند، منتظرند تا قرائت دعای جوشن کبیر آغاز شود.

پرچم گنبد حرم امام رئوف روز جمعه عوض و سیاه‌پوش شد، حال و هوای این مکان مقدس ویژه است، از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان در مراسم شب نوزدهم حاضر شده‌اند تا در کنار امام هشتم(ع) به عزاداری بپردازند و شب قدر را نیز قدر بدانند.

سبحانک یا لا اله الا انت، الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب

امشب نخستین شب قدر است و کم‌کم نخستین فرازهای دعای جوشن کبیر در حالی به گوش می‌رسد که در دست هر کدام از زائران و مجاوران کتاب‌های این دعای ملکوتی دیده می‌شود، زائران و مجاوران از گوشه و کنار ایران و خراسان رضوی در این مراسم حضور یافته‌اند و صحن رضوی حرم امام هشتم(ع) جای سوزن‌انداختن نیست، فرازی که مردم همه باهم زمزمه می‌کنند، سبحانک یا لا اله الا انت، الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب، هر بار که به این فراز می‌رسد، دست‌ها رو به آسمان بلند می‌شود.

کبری مروتیان یکی از زائرانی است که از کرمان به سرزمین خورشید سفر کرده و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد می‌گوید: خوشحالم در این شب‌های عزیز همراه خانواده‌ام به حرم مطهر رضوی مشرف شده‌ام.

او که با لهجه شیرین کرمانی صحبت می‌کرد، ناگهان اشک در چشمانش حلقه می‌زند و ادامه می‌دهد: این شب‌ها، فرصت مناسبی برای استغفار است، زمان خوبی برای نزدیک شدن به پروردگار بوده، در احادیث بسیاری به این نکته اشاره شده که در این شب‌ها هر قطره اشکی که بر گونه‌ای می‌چکد، آتش امیدی را در قلب توبه‌کنندگان، شعله‌ور می‌کند.

در این شب‌های قدر باید از پروردگار عفو بخواهیم

حسین عبدالهی‌پور نیز یکی دیگر از زائران حرم شمس شموس است که از بابل به سرزمین خورشید سفر کرده، او در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه زائران و مجاوران در این شب‌های قدر با حضور در این مکان مقدس از پروردگار چه می‌خواهند؟ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد می‌گوید: در این شب‌های قدر باید از پروردگار عفو بخواهیم.

او اضافه می‌کند: بی‌تردید هیچ کدام از مردمانی که اینجا هستند نمی‌خواهند مصداق آیه مبارکه: «خسر الدنیا و الآخره» شوند، بنابراین همه آن‌ها از گناهانی که ممکن است انجام داده باشند، پشیمان هستند.

صدای الغوث الغوث در فضا پیچیده است

کم‌کم دعای جوشن کبیر به نیمه می‌رسد، برخی از کودکان که شاید در زمان زیارت همواره آن‌ها را در حال بازی می‌بینم، اکنون آرام در آغوش مادر یا پدر خود نشسته‌اند و آن‌ها نیز فرازهای جوشن کبیر را زمزمه می‌کنند، فرازی که همچنان همه با هم می‌خوانند، «الغوث الغوث ...» بوده و در فضا پیچیده است.

برخی از زنان و مردان ایستاده‌اند و در همین حال دعای جوشن کبیر را می‌خوانند، بخشی از آن‌ها جوانانی هستند که در کنار دعاهایی همچون بخشش گناهان خود از پروردگار می‌خواهند نگاه مهربانه را از آن‌ها دریغ نکند.

گویی خستگی به چشم هیچ‌کدام از زائران و مجاوران نمی‌آید و آن‌ها تا پایان در این مراسم به عزاداری می‌پردازند، ثمانه حسینی دانشجوی ترم آخر حسابداری است، او در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد می‌گوید: از قدیم گفته‌اند، سرنوشت انسان در این شب‌ها نوشته می‌شود، امیدوارم سرنوشت ما نیز در این شب‌های عزیز به دور از هر گونه گناه نوشته شود و بتوانیم براساس مسیری که ائمه اطهار (ع) برایمان تعیین کرده‌اند، پیش برویم.

خواندن دعای جوشن کبیر تمام می‌شود، حال نوبت به روضه‌خوانی می‌رسد، قرار است پس از این مراسم، آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی سخنرانی کند و پس از آن، مراسم قرآن به سر آغاز می‌شود، حال و هوای حرم مطهر رضوی غم دارد، امشب تا ساعات اولیه بامداد مراسم شب قدر در این مکان مقدس ادامه دارد.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول