اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

حضرت سیدالشهدا(ع) همه را به حیات طیبه می رسانند

عضو مجلس خبرگان رهبری گریه بر امام حسین (ع) را تطهیرکننده انسان دانست و تصریح کرد: این گریه علاوه بر مُطهِّر بودن، انسان را به حیات طیبه می رساند.

حضرت سیدالشهدا(ع) همه را به حیات طیبه می رسانند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در جمع عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در صحن صاحب الزمان (عج) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به اهمیت خواندن زیارت عاشورا و برکات آن بیان کرد: علاوه بر این زیارت، زیارات دیگر وارد شده برای امام حسین (ع) هم حاوی معارف نابی است که از آن جمله می توان به زیارت مطلقه توجه داشت.

وی اضافه کرد: در این زیارتنامه با تعبیر «أشهدُ انّ دمک سکن فی الخُلد و اقشعرّت له اظلّه العرش» به این نکته اشاره شده که خون سیدالشهداء (ع) در مکان خُلد قرار گرفته که البته این نکته نیاز به تشریح و تفسیر دارد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه به یکی دیگر از عبارات این زیارتنامه توجه داد و گفت: در این عبارت یعنی« و بکی له جمیع الخلائق و بکت له السماوات السبع و الارَضون السبع و ما فیهنّ و ما بینهنّ»، اهمیت گریه بر امام حسین (ع) مورد توجه است، تا آن جا که همه آفرینش و همه آن چه در آسمان ها و زمین ها است بر آن حضرت گریسته اند و به تعبیر دیگر، حتی حیوانات و جمادات نیز با گریه بر آن حضرت، مُتنعّم شده اند.
وی افزود: باید گفت امام حسین (ع) راهی را در پیش گرفت که همه انسان ها می توانند در این راه سِیر کنند و بهره مند شوند، به بیان دیگر حضرتش با پذیرش بزرگ ترین مصائب و با راهبری و مدیریت خود، همه توجهات را به سوی خود جلب کرده اند.

استاد حوزه و دانشگاه سپس به آثار و برکات گریستن بر امام حسین (ع) پرداخت و خاطر نشان کرد: بُکا بر امام هم مُطهِّر است و هم این که به انسان حیات طیبه می دهد، همچنان که همه انبیاء و اولیاء و خوبان عالَم نیز بر آن حضرت گریسته و بهره بُرده اند و حتی گنهکاران هم با گریه بر امام حسین (ع) می توانند رجعتی دوباره را تجربه کنند و از آتش نجات یابند.
میرباقری در عین حال یادآور شد: اهمیت اقامه عزای حسینی و گریه بر آن حضرت از موضوعاتی است که بارها در متون دینی و روایات مورد توجه انبیاء و اولیاء الهی قرار گرفته است و می توان گفت کمتر موضوعی است که به این اندازه مورد توجه قرار گرفته باشد.

وی با اشاره به ماجرای حضرت ابراهیم (ع) و امتحان ذبح حضرت اسماعیل (ع) ادامه داد: در این موضوع و پس از آن که حضرت ابراهیم (ع) فضیلت ذبح حقیقی فرزند را متوجه شد، از خداوند خواست تا به افضل برکات برسد، اما به ایشان گفته شد که صاحب این مصیبت به عنوان بزرگ ترین مصائب، فرد دیگری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین مقام حضرت سیدالشهداء (ع) را مقام وادی عتیق و آزادکننده انسان از آتش جهنم دانست و بیان داشت: بر اساس نقل روایات، پیراهن خونین آن حضرت هر ساله در ایام ماه محرم از عرش آویزان و آن شور حسینی با حُزن امام زمان (عج) در عالَم آشکار می شود، از این رو شایسته است تا همه به این مصیبت توجه داشته باشند و با گریه بر امام حسین (ع) از برکات آن بهره مند شوند.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: باید گفت راهبری حضرت سیدالشهداء (ع) و تدبیر ایشان به گونه ای بوده که گویی همه خلق، عزادار آن حضرت شده اند و از این رو لازم است تا در ایام عزای اهل بیت (ع)، آثار این عزا در جسم و جان همه مردم دیده شود.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول