اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

هدف دولت از اصلاح یارانه ها تحقق «عدالت» است

فرماندار قزوین گفت: بحث هدفمندی یارانه ها و حذف ارز ترجیحی۴۲۰۰ تومانی تصمیم بزرگی بود که دولت به نفع مردم، محرومین و اقتصاد کشور گرفت.

هدف دولت از اصلاح یارانه ها تحقق «عدالت» است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عباس کاظمی در جمع نمازگزاران مسجد امام خمینی (ره ) شهر قزوین در سخنانی با موضوع بررسی و تشریح ابعاد هدفمندی یارانه ها گفت: بحث هدفمندی یارانه ها و حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی تصمیم بزرگی بود که دولت  به نفع مردم، محرومین و اقتصاد کشور گرفت.

وی افزود: دولت در بحث کرونا بسیار موفق عمل کرد و توانست با همکاری مردم آمار بستری ها و فوتی ها را کاهش داده و هم اکنون آمار فوتی ها تک رقمی شده و این یک موفقیت بزرگ بود که به واسطه اعتماد ملت به دولت و همراهی مردم با دولت اتفاق افتاد.

کاظمی تصریح کرد: یک مسئله بسیار مهمی که سالهاست اقتصاد کشور را رنج می دهد و در دستور کار قرار گرفته جایگزینی ارز ترجیحی و استفاده بهینه از منابع ملت و بیت المال است که دولت آن را از مدتی قبل شروع کرد و در روزهای اخیر گام های بلندی را برداشته و لازم بود توضیحاتی داده شود تا مردم آگاه شوند.

فرماندار قزوین بیان کرد: حجم سنگینی از فشارهای رسانه ای، سیاه نمایی، تخریب و وارونه نشان دادن دستاوردهای بسیار مهمی که برای حل مسائل مردم صورت می گیرد توسط رسانه های بیگانه برای ما و شما تازگی ندارد.

کاظمی با اشاره به یارانه آرد و نان افزود : دولت از مجموع یارانه ای که در حوزه آرد و نان و سوخت و انرژی که به مردم می دهد ۷۰ درصد در جیب مردم قرار نمی گیرد و تنها ۳۰ درصد آن در خوش بینانه ترین حالت به دست مردم می رسد که این بی عدالتی است و چنین شرایط سخت اقتصادی اصلا قابل تحمل نبود.

فرماندار قزوین با اشاره به فساد آور بودن ارز ترجیحی تصریح کرد: ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی یعنی قاچاق، یک رانت بزرگ و هدر رفت منابع کشور که به سختی به دست می آید، سال گذشته مجلس به دولت اجازه داد ۸ هزار میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی استفاده کند، اما دولت قبل پی از پایان کار خود همه ۸ میلیارد را هزینه کرد و سال ۱۴۰۰ ما ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای تامین کالاهای اساسی هزینه کردیم.

کاظمی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد بخش زیادی از یارانه هایی که به تولید و کالا ارائه می شود، متاسفانه دستخوش قاچاق و در دسترس افراد سودجو و فرصت طلب قرار گرفته است، این مسیر باید به نفع مردم اصلاح شود و یارانه ها باید در اختیار مردم قرار گیرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: امروز گندمی وارد می کنیم که متاسفانه واردات آن به دلیل سیاست های غلط دولت قبل بر ما تحمیل شد، در شرایط فعلی بابت هر تن گندم ۶۷۴ دلار پرداخت می شود و از این مسیر برای تولید با ۱۰۰ دلار به کارخانه ماکارونی می رسد.

وی افزود: کارخانه با این دلار اختصاصی ۴ برابر نیاز کشور ماکارونی تولید می کند که تنها یک چهارم آن داخل کشور مصرف می شود و سه چهارم را صادر می کند به تمام دنیا و سود این صادرات عجیب و غریب به جیب افراد خاصی می رود و هیچ سودی به حال ملت ندارد.

فرماندار قزوین بیان کرد: در یک ماهه اول سال، میزان قاچاق آرد ۲۵۰ درصد افزایش یافته، یک کیسه آرد را ۳۲۵۰۰ تا ۴۸۵۰۰ تومان متوسط کیلویی۹۰۰ تومان برای پخت به نانوا می دهیم و متاسفانه در همین شبکه، عرضه خارج از شبکه صورت می گیرد و در بازار آزاد یک کیسه آرد را ۷۲۰ هزار تومان در مرز ترکیه، عراق و افغانستان می فروشند. متاسفانه در این شرایط برخی نانوایان سه کیسه آرد پخت می کنند و ۶ کیسه را در بازار آزاد می فروشند که این شیوه و مسیر غلط باید به نفع مردم اصلاح شود. اینها واقعیت هایی است که مردم باید بدانند.

کاظمی در بخشهایی دیگری از سخنان خود گفت: اگر وضع توزیع یارانه ها به همین روش ادامه پیدا می کرد در تامین کالاهای اساسی به شدت دچار مشکل می شدیم، در بحث آرد و گندم هدر رفت سنگینی داریم و به واسطه رانتی بودن اقتصاد و یارانه های غیر قابل کنترل، شبکه فساد نمی گذارد به دست مردم چیزی برسد.

کاظمی ادامه داد: امروز توزیع یارانه در حوزه های مختلف ناعادلانه است و هر کسی بیشتر مصرف می کند بیشتر یارانه می گیرد که کاملا اشتباه است، اینکه کسی ۴ ماشین دارد و یارانه بنزین ۴ ماشین را استفاده می کند در مقابل کسی که هیچ ماشینی ندارد ظلم و بی عدالتی بزرگی است و حتما باید یارانه ها هدفمند شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول