اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

پزشکی قانونی استان قزوین با کمبود پزشک و نیروهای فنی مواجه است

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین گفت: سازمان پزشکی قانونی قزوین در حوزهٔ پزشک و نیروهای فنی با کمبود نیرو مواجه است که امیدواریم بتوانیم در این حوزه جذب نیرو داشته باشیم، متأسفانه پزشکان به‌دلیل کمبود دریافتی‌ها در این حوزه و نوع کار این حوزه، اقبال زیادی به فعالیت در پزشکی قانونی نشان نمی‌دهند.

پزشکی قانونی استان قزوین با کمبود پزشک و نیروهای فنی مواجه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مصطفی جعفرزاده، مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین در نشست مطبوعاتی که صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان پزشکی قانونی یکی از سازمان‌های تابعهٔ قوهٔ قضائیه است و نقش اصلی آن در ارائهٔ نظرات کارشناسی به مراجع قضایی بوده و به‌عبارتی پل ارتباطی بین مجموعهٔ دادگستری و پزشکی است.

وی ادامه داد: عملکرد سازمان پزشکی قانونی در 4 حوزهٔ اصلی اعم از معاینات بالینی، سالن تشریح، کمیسیون‌های تخصصی پزشکی قانونی و آزمایشگاه‌های تخصصی است.

جعفرزاده افزود: بیش از 90 درصد از مراجعات ما در حوزهٔ معاینات بالینی است، حوزهٔ سالن تشریح نیز که 4 الی 5 درصد مراجعات را شامل می‌شود در رابطه با هرگونه مرگ غیرطبیعی، مشکوک و یا خشن فعالیت می‌کند که در این مورد ما در گام نخست به‌دنبال تعیین و تأیید هویت جسد هستیم، سپس به‌دنبال تعیین زمان فوت، تعیین علت فوت و تعیین عوامل مؤثر بر فوت هستیم، کمیسیون‌های تخصصی نیز در رابطه با پرونده‌های قصور پزشکی فعالیت می‌کنند که 3 الی 4 درصد مراجعات ما را شامل می‌شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در استان قزوین به‌جز شهرستان آوج، در بقیهٔ شهرستان‌ها مراکز پزشکی قانونی فعال داریم که راه‌اندازی مرکز پزشکی قانونی در شهرستان آوج نیز یکی از اولویت‌های ما است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر تنها سالن تشریح استان قزوین، در مرکز استان واقع است که در شهرستان تاکستان نیز سالن تشریح در حال احداث بوده که متأسفانه این پروژه به‌مدت دو سال است روی 94 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است، در صورت اتمام پروژه و راه‌اندازی این سالن در تاکستان، بخش عمده‌ای از ارجاعات به مرکز استان کاهش خواهد یافت.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین بیان کرد: در حال حاضر سازمان پزشکی قانونی استان قزوین با میزان یک‌سوم چارت مصوب از نظر نیرو در حال فعالیت است و این به معنای آن است که ما در حوزهٔ پزشک، نیروی فنی و اداری در سازمان پزشکی قانونی استان با کمبود مواجه هستیم و همین مسئله باعث ایجاد بار روحی و روانی مضاعف روی همکاران ما می‌شود، اما این عزیزان کماکان با عشق به خدمت و تحقق عدالت در حال انجام وظیفه هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 16 پزشک به‌صورت استخدامی در سازمان پزشکی قانونی استان قزوین و 2 پزشک نیز به‌صورت معاضدتی با ما همکاری می‌کنند.

جعفرزاده تصریح کرد: حجم پرونده‌ها در برخی شهرستان‌های استان قزوین مانند تاکستان، بوئین‌زهرا و آبیک از میانگین کشوری بالاتر و یا معادل میانگین کشوری است، زمانی‌که تعداد پرونده‌ها افزایش می‌یابد و تعداد نیرو کم است، ممکن است کیفیت کار کاهش یابد، اما ما با بازبینی‌های متعدد تلاش میکنیم کیفیت کار پایین نیاید.

وی اذعان کرد: در 4 ماههٔ نخست سال جاری در مجموع 4 هزار و 246 مورد پروندهٔ ناشی از معرفی مراجع قضایی در حوزهٔ نزاع داشته‌ایم که این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 2 درصد افزایش یافته است، هم‌چنین در این حوزه در سال 99 نیز در مقایسه با سال پیش از آن 13،6 درصد افزایش مراجعات را داشته‌ایم که لازم است این موارد توسط دستگاه‌های مربوطه آسیب‌شناسی شوند، زیرا رتبهٔ استان قزوین بر حسب جمعیت در کشور در سال 99 در این حوزه، رتبهٔ دهم بوده است.

این مسؤول بیان کرد: در رابطه با مصدومین ناشی از حوادث رانندگی و تصادفات در 4 ماههٔ نخست سال جاری 1 هزار و 714 مورد مصدوم ترافیکی در استان توسط همکاران ما معاینه شده‌اند که این عدد در مدت مشابه در سال گذشته 1 هزار و 758 مورد بوده است، در حوزهٔ حوادث ترافیکی در سال 99 در مقایسه با سال پیش از آن 20،4 درصد کاهش معاینات را داشته‌ایم که یکی از دلایل آن ایجاد محدودیت‌های ترافیکی به‌دلیل شیوع کرونا بوده است، رتبهٔ کشوری استان قزوین در سال 99 در این حوزه رتبهٔ سیزدهم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزهٔ معاینات بالینی نیز استان قزوین در کشور رتبهٔ پانزدهم را داراست.

 جعفرزاده اظهار کرد: در سال 99 مجموعاً 28 هزار و 678 مورد معاینه در استان قزوین را داشته‌ایم که شامل نزاع، تصادف و حوادث کار بوده است که نسبت به سال پیش از آن 3 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین تصریح کرد: در 4 ماههٔ نخست سال جاری 102 مورد فوت ناشی از حوادث ترافیکی را در استان داشته‌ایم که این رقم در مدت مشابه در سال گذشته 104 مورد بوده است.

وی عنوان کرد: در 4 ماههٔ نخست سال جاری 7 مورد فوتی ناشی از حوادث کار را در استان داشته‌ایم که این رقم در مدت مشابه در سال گذشته 9 مورد بوده است، هم‌چنین در رابطه برق‌گرفتگی نیز در 4 ماههٔ نخست سال جاری 4 مورد فوتی داشته‌ایم که این رقم در مدت مشابه در سال گذشته همین تعداد بوده است، در رابطه با غرق‌شدگی در 4 ماههٔ نخست سال جاری 5 مورد فوت داشته‌ایم که این رقم در مدت مشابه در سال گذشته 19 مورد بوده است.

این مسؤول ابراز کرد: در سال گذشته 131 مورد مجوز سقط درمانی جنین توسط پزشکی قانونی استان صادر شده است.

جعفرزاده بیان کرد: در حوزهٔ کمیسیون‌های پزشکی قانونی نیز در سال 99 در استان قزوین 386 مورد پرونده تشکیل شده است که شامل 144 مورد پرونده‌های شکایت از کادر درمان بوده که در 66 مورد آن محکومیت یا قصور کادر درمان احراز شده است، هم‌چنین 184 کمیسیون پزشکی قانونی و پرونده‌های حوزهٔ معاینات بالینی و 58 کمیسیون روانپزشکی قانونی داشته‌ایم که این آمار نسبت به سال گذشتهٔ خود، 11،9 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تمام مراجعین پزشکی قانونی از طریق معرفی مراجع قضایی به ما مراجعه می‌کنند، به جز ۲ مورد استثناء که شامل سقط قانونی و حوادث ترافیکی است که رانندهٔ مقصر آسیب دیده باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین اظهار کرد: ما در حوزهٔ پزشک و نیروهای فنی در سالن تشریح کمبود نیرو داریم و نیاز است بابت تأمین نیرو به پزشکی قانونی کمک شود، امیدواریم بتوانیم در این حوزه جذب نیرو داشته باشیم، متأسفانه پزشکان به‌دلیل کمبود دریافتی‌ها در این حوزه و سختی کار آن، اقبال به فعالیت در پزشکی قانونی نشان نمی‌دهند.

این مسؤول یادآور شد: ما انتظار داریم خیرین در حوزهٔ کمک به کمبودهای سازمان پزشکی قانونی از قبیل احداث سالن تشریح و مرکز پزشکی قانونی نیز ورود کنند و کمک‌های خود را به ساخت درمانگاه، مسجد یا مدرسه محدود نکنند، زیرا این حوزه نیز نیازمند ورود خیرین است.

جعفرزاده در پایان تأکید کرد: برای احداث سالن تشریح و آزمایشگاه زمینی در چوبیندر با متراژ 2 هزار و 500 مترمربع خریداری شده است که امیدواریم با جذب اعتبارات و استفاده از ظرفیت خیرین بتوانیم نسبت به احداث زودهنگام آن اقدام کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول