به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مقصود فراستخواه عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی ظهر امروز در مراسم روز دانشجو در دانشگاه بینالملل امام خمینی (ره) اظهار کرد: ساختار یا عاملیت انسانی، هر دو تاثیرگذار است؛ در ایران عامل انسانی واسطههای تغییر و کنشگری برای آیندۀ آن مهم است چراکه عامل انسانی است که در غلبه بر مشکلات و مسائل کشور می تواند موثر باشد و از ایران نگهداری کند.
وی افزود: اگر بخواهیم مشکلات و مسائل سرزمین را حل کنیم، نیاز به کنش داریم زیرا ایران در یک موقعیت حساس و نگران کننده و گذرگاههای تاریخی تعیین کننده قرار دارد.
فراستخواه یادآور شد: جهان زندگی ایرانی، زیست جهان و محتوای جامعۀ ایرانی در حال تغییر است اما شکل ادارۀ کشور با این محتوا متناسب نیست؛ به عبارتی ساختارهای موجود پاسخگوی دگرگونیهای مهم اجتماعی نیست و ارتباط سیستم و جهان زندگی مخدوش و امیدها به نگرانی تبدیل میشود.
عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی بیان کرد: متوسط سالهای تحصیل بزرگسالان ایرانی در اول انقلاب، 2.6 دهم کلاس بود و این درحالی است که امروز میانگین تحصیل ایرانی چهاربرابر شده است و در چندین استان هم به سمت 10 سال آینده رفته است.
وی تصریح کرد: در اواخر دهه ۷۰ شمسی، دسترسی به اینترنت ۴درصد بود که امروز از ۸۰ درصد گذشته و این به معنی نیاز جامعه است.
فراستخواه یادآور شد: جامعه نیاز به ارتباط پیدا میکند و با اطلاعاتی که در دنیا وجود دارد ارتباط میگیرد؛ ما در جامعههای در حال تغییر هستیم و از آنجایی که نمیتوانیم این تغییرات را مدیریت کنیم وضعیت کشور دگرگون میشود.
عضو هیئت علمی مؤسسۀ پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی ادامه داد: اگر عمل و کنش اجتماعی و احساس مسولیت اجتماعی در جامعه نداشته باشیم، نمیتوانیم از آیندۀ ایران محافظت کنیم؛ برای محافظت از آیندۀ به انسان آگاه و عامل و کنشگر با مسؤولیت اجتماعی و تعهد نیازمند هستیم.
وی اضافه کرد: کنشگران نباید لزوما نخبگان مطرح باشند چراکه برخی از آنها نخبگان نمیتوانند به اندازه کافی احساس مسولیت نسبت به آیندگان داشته باشند و نخبگان کمتری هستند که به فکر منافع ملی این سرزمین باشند.
فراستخواه یادآور شد: بسیاری از نخبگان مطرح که فارغ از قدرت به دنبال موج سواری و منافع شخصی خود بوده و در داخل قدرت دارند به دنبال حفظ موقعیت خود هستند و جامعه ایران امروز به نخبگان چشم دوخته است؛ دانشجویان نسلهای عینی و مدیران و معماران آینده ایران هستند و به دلیل دارا بودن ویژگیهایی میتوانند نقش مهمی در ایران داشته باشند.
عضو هیئت علمی مؤسسۀ پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اضافه کرد: دانشجو امروز جمعیت فراگیر را تشکیل داده است که مجموع ایران را نمایندگی میکند.
وی اضافه کرد: در دوران سال 32، سهم زنان در تحصیل کمتر از ۱۵درصد بود و امروز سهم قالب دانشجویان را زنان تشکیل میدهند و تنوع قومی یکی از ویژگیهای دانشجویان است.
فراستخواه با بیان اینکه دانشجویان کنشگرانی با آگاهی هستند و با روشهای علمی میتوانند مسایل علمی را بیان کنند، مطرح کرد: دانشجویان به دلیل چندین ویژگی می توانند تاثیرگذار باشند؛ دانشجویان امروز جمعیتهای فراگیر و نمایندگی مجموع ایران را تشکیل میدهد.
عضو هیئت علمی مؤسسۀ پژوهش و برنامه ریزی آموزش مطرح کرد: تنوع قومیتی از جمله سایر ویژگیهای دانشجویان است که از تمام فرهنگ و زبانهای ایرانی در آن حضور دارند.
وی مطرح کرد: دانشجویان نتیجۀ یک هوش ملی هستند و پدران و مادران درشرایط جنگ به این نتیجه و راهبرد ملی رسیدند که فرش زیرپای خود را فروخته و فرزندان خود را راهی دانشگاه کنند.
فراستخواه گفت: ارتباط سیستماتیک از سایر ویژگیهای دانشجویان است که در انجمنهای خارج از دانشگاه نیز می تواند ادامه داشته باشد.
عضو هیئت علمی مؤسسۀ پژوهش و برنامه ریزی آموزش یادآور شد: دانشجویان از سه طریق میتوانند به آیندۀ کشور کمک و از تمامیت و عظمت و توسعه ایران مراقبت کنند.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان باید صلاحیتهای علمی را در خود پرورش دهند؛ دانشجویان نمایندگان جامعه هستند و باید مسائل جامعه را با معلمان در میان گذارند.
انتهای پیام/