اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

آمار قزوین در ابتلا به بیماری آنفولاآنزا، در شرایط عادی قرار دارد

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: وضعیت آمار قزوین در ابتدا به بیماری آنفولاآنزا در شرایط معمول و همچون سال‌های گذشته است.

آمار قزوین در ابتلا به بیماری آنفولاآنزا، در شرایط عادی قرار دارد

شیوا لقائی، مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین اظهار کرد: بیماری آنفولاآنزا یک بیماری ویروسی حادّ تب‌دار واگیردار دستگاه تنفسی است؛ آنفولاآنزای فصلی بیماری شایعی است که در فصول سرد سال شایع می‌شود.

وی با اشاره به راه‌های انتقال بیماری افزود: این بیماری از طریق قطرات تنفسی، سرفه و عطسۀ مبتلایان و دست زدن به سطوح آلوده که ویروس وجود دارد، منتقل می‌شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: همچنین ویروس در خارج از بدن در سطح باقی  و تا 8 ساعت زنده می‌ماند.

لقائی به راه‌های پیشگیری از بیماری اشاره و عنوان کرد: شستن مکرر دست‌ها به مقدار زیاد می‌تواند از بیماری جلوگیری کند؛ همچنین عدم روبوسی و دست دادن با کسانی که دارای علائم بیماری تنفسی هستند، رعایت آداب تنفسی (در زمان عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی گرفته شود، اگر دستمال بود با دستمال و اگر نبود با داخل آرنج)، فاصله گرفتن به فاصله دو متر از بیماران مبتلا و دارای علائم تنفسی، انجام واکسیناسیون آنفولاآنزا که البته تزریق این واکسن برای همه افراد توصیه نمی‌شود، از راه‌های دیگر است.

وی ادامه داد: تزریق واکسن آنفولاآنزا برای افراد مسن و سالمند بالای 65 سال، کودکان زیر 5 سال، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن همچون بیماری‌های قلبی و بیماران دیابتی و بیماران کلیوی و دیالیزی و افراد مزمن تنفسی مثل آسم توصیه می‌شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردانشگاه علوم پزشکی قزوین مطرح کرد: ترزیق واکسن آنفولاآنزا برای زنان باردار، افرادی که شیمی درمانی می‌شوند و یا داروهای ضعیف کنندۀ سیستم ایمنی مصرف می‌کنند و کسانی که به دلایل بیماری‌، آسپرین مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت استان قزوین در ابتلا به بیماری آنفولاآنزا گفت: وضعیت این استان معمول بوده و آمار آن همچون سال‌های گذشته است.

لقائی یادآور شد: در علائم بیماری می‌توان گفت که این بیماری یک بیماری خودمحدودشونده بوده و با تب و سرفه، گلودرد، سردرد، دردعضلانی و آبریزش بینی و اسهال خفیف همراه است و مبتلایان معمولا 2 الی 7 روز بعد از شروع بیماری بهبود می‌یابند.

وی ضمن توصیه‌هایی به افراد مبتلا ادامه داد: استراحت کافی و ماندن در منزل، نوشیدن مایعات فراوان، خودداری از حضور در جمع‌های عمومی، خودداری از دست دادن و روبوسی با افراد از توصیه‌های لازم است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود در صورت مشاهدۀ علائم تب بیش از 3 روز، فرد دچار تنگی نفس و یا دچار تنفس مشکل یا درد در ناحیۀ سینه، دچار حالت گیجی یا سرگیجه یا استفراغ، بدتر شدن حال بعد از بهبودی، افرادی که بیشتر در خطر ابتلا هستند،کودکان زیر 5 سال، سالمندان و افراد پیر، افراد بسیار چاق، زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های مزمن همچون دیالیزی‌ها که خطر محسوب می‌شود بی درنگ و با فوریت به پزشک مراجعه کنند.

لقائی عنوان کرد: با رعایت اصول بیان شده می‌توان ار بیماری آنفولاآنزا پیشگیری کرد و باید این توصیه‌ها فرهنگ سازی شود تا تعداد بیماران و میزان مراجعه به درمانگاه‌ها کاهش یابد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول