اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

خسارت 146 میلیارد تومانی سیل به استان قزوین

معاون عمرانی استاندار قزوین از خسارت 146 میلیارد تومانی سیل اخیر به استان قزوین خبر داد و گفت: 50 واحد مسکونی، 30 واحد انبار عمومی، 151 رأس گوسفند،200 کیلومتر راه، 100 دهنه پل، 3هزار و 500 هکتار از زمین‌های زراعی و 15 مرغداری و پرورش ماهی در سیلاب اخیر خسارت‌ دیده‌اند.

خسارت 146 میلیارد تومانی سیل به استان قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین علی فرخزاد معاون عمرانی استاندار قزوین در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران که پیش از ظهر امروز در سالن باقرالعلوم استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه تا انتهای هفته جاری رقم دقیق خسارات وارده به استان برآورد خواهد شد، اظهار کرد: این رقم 146 میلیارد تومانی تنها خسارات برآورد شده تا امروز است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک ۲۳۰ روستا در معرض خطر سیل قرار داشتند، بیان کرد: با همت تمام مدیران استان توانستیم سیل را مهار کنیم، این در حالی است که کارگروه سیل را نیز از این پس بیش از گذشته جدی‌ می‌‌گیریم.

فرخزاد با بیان اینکه همچنین در سیل اخیر دریافتیم که تصرفات غیرقانونی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی، راهداری و شهرداری‌‌ها وجود داشته، عنوان کرد: فرد خاصی را متهم نمی‌کنیم اما در دوره مدیریت‌های قبلی این اماکن در بستر رودخانه‌‌ها ساخته‌شده‌اند.

 معاون عمرانی استاندار قزوین با اشاره به اینکه در سال گذشته نزدیک به 16 هکتار از تصرف زمین‌های بستر رودخانه‌ها آزادسازی شده است، بیان کرد: نهضت آزادسازی تصرفات غیرقانونی در بستر رودخانه‌ها نیز در سال جاری صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: سیلاب اخیر سبب شد تا در بخش اقامتی نسبت به سال گذشته نزدیک به 16درصد رشد و در حوزه بازدید از مناطق گردشگری نیز 39 درصد کاهش داشته باشیم.

فرخزاد بیان کرد: در سال 98 در محورهای مواصلاتی استان نیز با 6 درصد افزایش ترددها شاهد کاهش ۵۰ درصدی تصادفات ناشی از فوت بودیم.

منوچهر مهرام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین نیز در این جلسه گفت: در یارود الموت غربی یک ساختمان درمانی وجود دارد که قسمت پایینی این بنا کاملاً توسط سیلاب شسته و پی آن سست شده است.

وی ادامه داد: اگر این ساختمان فروبریزد مشکلات فراوانی به وجود خواهد آمد چراکه در این بنا یک ساختمان درمانی است و باید در صورت حادثه به مداوای افراد زخمی بپردازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: خواهشمندیم مسئولان اجازه دهند تلگرام در مدت‌زمان کوتاهی که بحران امان مردم را بریده، آزاد باشد چراکه اگر ما در این رسانه حضورداشته باشیم می‌‌توانیم پاسخ شایعاتی که دشمنان در این فضا مطرح می‌کنند را بدهیم.

مهرام با اشاره به اینکه باید در روزهای بحرانی مدیریت محیطی داشت، تصریح کرد: متأسفانه برخی از مدیران با حضور خود در کنار یک محل سیل‌زده رفتاری غیر حرفه‌ای را از خود نشان دادند.

وی عنوان کرد: سیلاب در کل استان ما راه افتاده بود و ما نمی‌توانستیم در لحظه به تمام مناطق سیل‌زده سفر کنیم درحالی‌که مدیران عملیاتی ما در محل حادثه حضور داشتند و ما نیز در اتاق‌های فکر به تصمیم‌گیری در رابطه به کنترل بحران مشغول بودیم.

افشین پیرنون مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای استان قزوین نیز در این جلسه گفت: در آزادراه قزوین رشت در ساعت ۸ شب روز ۱۲ فروردین سیل بردگی خطرناکی به وجود آمد که ما نیز در همان شب این آزادراه را مسدود اعلام کرده و جهت کنترل و مدیریت بحران تدابیر لازم را انجام دادیم.

پیرنون تصریح کرد: علاوه بر کنترل بحران در استان قزوین، اقدامات خوبی را در لرستان انجام داده و ماشین‌آلاتی را جهت مدیریت سیلاب به محورهای سیل‌زده اعزام کردیم.

وی خاطرنشان کرد: از مدیران ارشد استانی می‌خواهیم تا اعتبارات لازم جهت ترمیم کافی راه‌های استان در نظر گرفته شود چراکه امروز تنها زخم‌‌هایی که جاده‌‌های ما برداشته‌اند را پانسمان کرده‌‌ایم و تا درمان کامل جاده‌ها راه زیادی داریم.

حمید پویا مدیرکل آب منطقه‌ای استان قزوین نیز در این جلسه گفت: پیش از وقوع سیلاب اقدامات مؤثری انجام‌شده است زیرا اگر این اقدامات بهنگام و مؤثر نبود قطعاً استان ما نیز خسارات فراوانی می‌دید.

وی با اشاره به اینکه هر حادثه طبیعی عمر بازگشتی دارد، به این معنا که سیل اخیر هر 100 یا 200 سال یک‌بار تکرار می‌شود، گفت: پیک سیلاب باراجین  ۲۰۰ ساله بوده و سیلاب بازار خشکبار نیز پیک بازگشت ۱۰۰ ساله دارد.

پویا بیان کرد: باغستان قزوین توانست کمک فراوانی به کنترل بحران کند چراکه هرکجا احساس می‌کردیم امکان دارد که سیلاب در شهر به راه بیفتد آن را به سمت باغستان‌‌ها هدایت می‌کردیم.

گفتنی است در این جلسه مدیران کل و فرمانداران شهرستان‌‌های استان قزوین گزارشی از عملکرد خود در زمان بروز سیل اخیر ارائه کردند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول