اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

«زوال عقل» بایدن زیر ذره‌بین نماینده‌های کنگره

گمانه‌زنی‌ها حول احتمال ابتلای بایدن به «دمانس» (زوال عقل) بعد از گزارش بازرس ویژه تقویت شده‌اند.

«زوال عقل» بایدن زیر ذره‌بین نماینده‌های کنگره

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعضای حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا برنامه‌ای چندهفته‌ای و شاید چندماهه را با هدف زنده نگاه داشتن مسئله سن و ضعف حافظه «جو بایدن» در افکار عمومی رأی‌دهندگان آمریکایی آغاز کرده‌اند.

پایگاه آکسیوس با گزارش این خبر افزود منابع نزدیک به سران حزب جمهوری‌خواه نوشته اعضای این حزب تصور می‌کنند که مانور بر روی این مسئله موجب خواهد شد آسیب‌پذیری‌های بایدن در معرض دید قرار بگیرند.

برنامه‌های جمهوری‌خواهان که از لحاظ حزبی رقیب جو بایدن از حزب دموکرات محسوب می‌شوند برگزاری چندین جلسه استماع در مجلس نمایندگان و حتی صدور احضاریه برای دریافت اسناد و مستندات لازم است.

گمانه‌زنی‌ها حول احتمال ابتلای بایدن به «دمانس» (زوال عقل) از زمان آغاز به کار او به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا با توجه به بروز علائمی از سوی او مانند گم‌گشتگی‌های زمانی و مکانی و اختلالات حافظه‌ای مطرح شده‌اند.

با وجود این، گزارش چند روز پیش «رابرت هئر»، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده پیدا شدن اسناد محرمانه در خانه و دفتر شخصی بایدن بحث‌‌ها بر سر اینکه آیا او از توانمندی ذهنی-شناختی کافی برای انجام وظایف ریاست‌جمهوری برخوردار است یا خیر را بیش از هر زمان دیگر داغ کرده است.

هئر در آن گزارش از ضعف حافظه جو بایدن به عنوان یکی از دلایل تصمیم خود برای عدم طرح اتهام علیه رئیس‌جمهور آمریکا یاد کرده است. او در آن گزارش نوشته بایدن در مصاحبه‌ای که دادستان‌ها پاییز گذشته با او داشته‌اند قادر به یادآوری اتفاقات از جمله مرگ پسرش نبوده است. 

او همچنین نوشته چنانچه تصمیمی برای محاکمه بایدن گرفته می‌شد می‌شد «احتمالاً او در برابر هیئت منصفه دادگاه هم خودش را همان کسی نشان می‌داد که ما در مصاحبه‌ها دیدیم: مردی سالخورده و خوش‌نیت با حافظه ضعیف.»

هئر در بخشی از گزارش خود حتی سطح کارکردهای ذهنی بایدن را آن چنان وخیم ترسیم کرده که گویا برای تصمیم‌گیری‌های ارادی نیز کافی نیست.  

او نوشته است: «بعد از خروج بایدن از قدرت دشوار می‌توان هیئت منصفه دادگاه را متقاعد کرد رئیس‌جمهور سابقی که سنش از ۸۰ سال گذشته مرتکب جرمی شده که ارتکاب آن نیازمند داشتن [سطحی از] وضعیت روانی برای انجام اقدامات ارادی بوده است.»

یکی از برنامه‌های جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان اکنون برگزاری یک جلسه استماع با حضور هئر است. به نوشته آکسیوس در آن جلسه هئر درباره وضعیت روانی جو بایدن مورد سوال قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر قانونگذاران دموکرات به این مسئله که سن جو بایدن تا چه اندازه‌ می‌تواند نظر رأی‌دهندگان را نسبت به او عوض کند. بایدن که در حال حاضر مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است در صورت باقی ماندن در قدرت برای یک دوره دیگر، در پایان دوره مسئولیت خود ۸۶ سال سن خواهد داشت.

در روزهای گذشته چندین و چند نظرسنجی نشان داده‌اند که سن بایدن اصلی‌ترین دغدغه و نگرانی در میان رأی‌دهندگان حتی طرفداران او است.

وایگاه آکسیوس به نقل از منابع آگاه نوشته سه نفر از اعضای کمیته قضائی مجلس نمایندگان روز گذشته نامه‌ای به دادستان کل آمریکا نوشته‌ و از او خواسته‌اند متن مصاحبه بایدن با رابرت هئر را در اختیار آنها قرار دهد.

این سه قانونگذار تا دوشنبه هفته آینده به وزارت دادگستری مهلت داده‌اند تا این اسناد را در اختیارشان قرار دهند.

آکسیوس نوشته چنانچه هئر در جلسه استماع با اعضای کمیته قضائی مجلس نمایندگان شرکت کنند قانونگذاران از او درباره مسائل مختلف از جمله تبعات امنیتی نگهداری اسناد محرمانه توسط بایدن، کافی بودذن توانایی‌های او برای ادامه ریاست‌جمهوری و موضوعات دیگر سوال خواهند کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول