اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اقتصادی

نیاز تهران ده هزار دستگاه اتوبوس است؛ تولید کنندگان داخلی فقط ماهی ده دستگاه تحویل می دهند

مدیر عامل اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه قرارداد با طرف چینی 20 درصد نقد و 80 درصد فاینانس است که فاینانس آن 5 ساله با سود زیر 5 درصد است بیان داشت: شرکتهای داخلی توان این قرارداد را ندارند .

نیاز تهران ده هزار دستگاه اتوبوس است؛ تولید کنندگان داخلی فقط ماهی ده دستگاه تحویل می دهند

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری توانا، مهدی علیزاده مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی تهران در برنامه بالاتر شبکه خبر اظهار داشت: ما ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس با تولید کنندگان داخل و ۲۵۰۰ تا با چینی ها قرارداد بسته ایم.برج چهار ۳۰۴۰ دستگاه قرارداد بستیم که ۵۰۰ دستگاه آن را به علت عدم اجرای مفاد قرارداد از سمت بخش خصوصی فسخ کردیم.

وی ادامه داد:علت عمده ای که آقای دکتر زاکانی با چینی ها قرارداد بستند این است که ظرف ۳ الی ۶ ماه بعد از پرداخت اولیه  ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس وارد کشور می شود. تهران ده هزار اتوبوس نیاز دارد که حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم.

اردلان حسینی مدیر عامل شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش ایران خودرو دیزل در پاسخ به اظهارات مدیر عامل اتوبوسرانی تهران گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد اتوبوسی با ما قرارداد بسته شد، در همان سال هم شهردار تهران از ما تشکر کرد که قبل از زمان تحویل، اتوبوسها را تحویل دادیم.

علیزاده در ادامه گفت: بیش از ۱۳۰۰ شهرداری وجود دارد که ایران خودرو دیزل باید اتوبوس اینها را هم تامین کند و سالها هم خط تولید ایران خودرو دیزل خوابیده بود.

حسینی در این زمینه پاسخ داد:اگر مشکلاتی که در تامین ارز وجود دارد رفع بشود و همه دست به دست هم دهیم ظرف دو تا سه سال کمبودی که ظرف ۸ سال رخ داده را پوشش خواهیم داد.

حسینی: در دهه ۸۰ سازمان دهیاری ها تمامی خودروسازان را جمع کرد و برای هر یک مشخص شد که چه تعدادی را باید تحویل بگیرند.

علیزاده بیان داشت:همه شرکتها غیر از ایران خودرو دیزل قبول کردند که در ازای تحویل اتوبوس ۲۵ درصد نقد،۲۵ درصد ملک و ۵۰ درصد تسهیلات دریافت کنند.

حسینی در پاسخ گفت:وقتی خودروساز ۲۵ درصد را می گیرد زنجیره تامین را نمی تواند مهیا کند.

علیزاده گفت: با شرکت خارجی ۲۰ درصد نقد و ۸۰ درصد فاینانس قرارداد بسته ایم. بازپرداخت آن پنج ساله با سود زیر ۵  درصد است و شرکتهای داخلی توان این قرارداد را ندارند .

وی در ادامه بیان داشت:در قرارداد با شرکتهای داخلی تحویل تا پایان شهریورماه سال آینده است.

وی افزود:۲۵ تا ۴۰ درصد قیمت پیشنهادی ایران خودرو دیزل در اتوبوس برقی که با طرف چینی قرارداد بسته ایم بالاتر است.از این تعداد ۴۱۴ دستگاهی که از ایران خودرو دیزل تحویل گرفتیم ۵۰ درصد آن خوابیده است.

حسینی یاداور شد: ما سعی کردیم تمام اتوبوسهای مطرح شده را به صفر برسانیم. در سالهای قبل هم در دو مقطع یکی پایان شهریورماه و یکی نزدیکی عید، تمام اتوبوسهای تهران را که متوقف بود، صفر کردیم.

وی ادامه داد:خورو ایران خودرو دیزل نهایتا ۱۷۰  کیلومتر راه می رود و خودرو چینی ۲۷۰ کیلومتر پیمایش دارد.مصوبه شورای عالی ترافیک می گوید اتوبوس برقی حداقل استانداردش این است که بالای ۲۷۰ کیلومتر پیمایش دارد.

حسینی گفت: تست شده و تقریبا  از تمام خوروسازهای چینی پیمایش ما بیشتر است و بیش از ۲۵۰ کیلومتر پیمایش دارد.

علیزاده افزود: شرکت مپنا ۵۰۰ تایی که می خواهد به ماتحویل دهد، ماهیانه ۱۰ دستگاه ۱۰ دستگاه می خواهد تحویل دهد.

حسینی گفت:تامین کننده ما مپنا نیست.

علیزاده: اگر قرارداد این ۲۵۰۰ دستگاه را اگر بخواهیم با تولید کننده داخلی ببندیم، باید ۷-۸ سال صبر کنیم.

وی در ادامه بیان داشت:تولید کننده های ما اساسا تولید کننده نیستند و مونتاژ کار هستند.

حسینی: داخلی سازی ما بیش از ۶۵  در صد  است.

علیزاده اظهار داشت: ۳۰ تا ۴۰ درصد از کاربری ما داخلی است و بقیه از خارج می آید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول