اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گروسی:آژانس مشکلی ندارد که ایران برنامه هسته‌ای داشته باشد!

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که به دنبال دیپلماسی با ایران هستند و از ایران خواست تا به بازرسان آژانس اجازه فعالیت بدهد.

گروسی:آژانس مشکلی ندارد که ایران برنامه هسته‌ای داشته باشد!

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رافائل گروسی امروز (سه‌شنبه) در نشست دولت‌های جهان در دبی علی‌رغم تمایل به ادامه همکاری با ایران، مقام‌های ایران را به عدم شفافیت در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای متهم کرد.

وی با طرح این ادعا که آژانس به هیچ عنوان رفتارهای سیاسی ندارد، گفت «هیچ دستورکار سیاسی وجود ندارد، اگر ایران بخواهد برنامه هسته‌ای داشته باشد، همانطور که همین حالا هم دارد، ما هیچ مشکلی با این مسئله نداریم اما باید سیستم بازرسی متناسب با آن‌چه انجام می‌دهند وجود داشته باشد اما آن‌ها همچنان رویکرد عدم همکاری و عدم پاسخگویی را ادامه می‌دهند»

وی در ادامه با تأکید بر رویکرد دیپلماسی گفت « ما به دنبال همکاری با ایران هستیم. ما به دیپلماسی با ایران اعتقاد داریم و اعتقادی به بمباران نداریم اما برای تحقق این امر بازرسان ما باید اجازه کار داشته باشند».

گروسی با این‌حال مدعی شد که ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود شفافیت ندارد و گفت «ایران در خصوص فعالیت هسته‌ای خود شفافیت کامل ندارد و قطعاً‌ این مسئله خطرات را افزایش می‌دهد».

وی در این‌باره توضیح داد:‌«صحبت‌های زیادی درباره تسلیحات هسته‌ای می‌شود. اخیراً‌ در ایران نیز یک مقام عالی‌رتبه گفت که ما همه‌چیز داریم که به صورت قطعات جدا ازهم است. به ما نیز بگویید چه چیزی دارید زیرا شما عضو «ان‌پی‌تی» هستید و قرار نیست سلاح هسته‌ای داشته باشید».

گروسی اواخر ماه گذشته نیز مدعی شده بود  ایران در حال مجازات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بابت اقداماتی است که آمریکا و کشورهای اروپایی مرتکب شده‌اند.

او در آن مصاحبه در روز ۲۹ دی‌ماه که در حاشیه اجلاس داووس انجام شد مدعی شد: «وضعیت ناامیدکننده‌ای است. ما فعالیت‌هایمان را در آنجا انجام می‌دهیم اما در پایین‌ترین سطح. آنها همکاری را به صورت بی‌سابقه‌ای محدود کرده‌اند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از اظهاراتش مدعی شد که به دلیل حضور بازرسان آژانس در محل استقرار نیروگاه زاپروژیا، هیچ اخبار جعلی درباره این نیروگاه بیرون نمی‌آید.

مدیرکل آژانس بین‌المللی روز چهارشنبه هفته پیش به منظور بررسی وضعیت ایمنی نیروگاه اتمی زاپروژیا در اراضی تحت کنترل روسیه در اوکراین به این منطقه سفر کرد.

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا یکی از ۱۰ نیروگاه هسته‌ای بزرگ جهان و در منطقه‌ای همنام با خودش در جنوب شرق اوکراین که بخشی از آن در کنترل روسیه است، قرار دارد.

با وجود آنکه شش راکتور این نیروگاه از ماه‌ها قبل خاموش بوده‌اند اما این نیروگاه به برق و پرسنل متخصص به منظور فعال نگه داشتن سامانه‌های خنک کننده حیاتی و اجرای دیگر تدابیر ایمنی نیاز دارد.

درگیری‌ها در نزدیکی این نیروگاه، بارها در روند تامین برق آن اختلال ایجاد کرده و به نگرانی ها درباره وقوع فاجعه‌ای مشابه با فاجعه سال ۱۹۸۶ نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که در شمال اوکراین قرار داشت، دامن زده است.

اواسط مرداد ماه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ‌نظامیان اوکراینی قصد داشتند با پهپادها به تاسیسات ذخیره سوخت هسته‌ای در نیروگاه زاپروژیا حمله کنند که به گفته مقام‌های روس این حملات پهپادی اوکراین دفع شدند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول