اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افتتاح سرکنسولگری روسیه در «سمرقند» و اهمیت آن برای مسکو

نگاه ویژه روسیه در سال‌های اخیر به کشورهای منطقه و چرخش به سمت شرق باعث شده تا کرملین درصدد افزایش مراکز دیپلماتیک خود در دیگر کشورهای منطقه به خصوص در شهر «سمرقند» دومین شهر ازبکستان شده است.

افتتاح سرکنسولگری روسیه در «سمرقند» و اهمیت آن برای  مسکو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، در سال جاری میلادی قرار است در شهر «سمرقند» سرکنسولگری روسیه افتتاح شود.

توافق در این باره بین دولت های دو کشور در اکتبر ماه سال گذشته میلادی پس از مذاکرات در سطح عالی در «مسکو» به دست آمده است. این دومین مرکز دیپلماتیک فدراسیون روسیه در ازبکستان خواهد بود.

چرا روسیه به نمایندگی دیگری در ازبکستان نیاز دارد، چرا در این شهر مستقر می‌شود و این چه مزایایی به ازبکستان خواهد داشت؟

چرخش به سمت شرق

بر کسی پوشیده نیست که امروز روسیه استراتژی اقتصادی خارجی خود را به سمت کشورهای آسیایی تغییر جهت داده است. ایده چرخش به شرق جدید نیست، آن حتی در دوران اتحاد جماهیر شوروی نیز وجود داشت. اما امروز در شرایط جنگ ترکیبی با غرب این فرآیندها به شدت در حال شتاب گرفتن است و ویژگی‌های خاص‌تری پیدا می‌کند.

این شامل ایجاد تعامل بیشتر اقتصادی، سرمایه گذاری، فرهنگی و بشردوستانه با کشورهای منطقه و سازماندهی کریدورهای ترانزیتی و حمل‌ونقل جدید است. ازبکستان در سیاست اقتصادی خارجی روسیه نقش مهمی را ایفا می‌کند. کشورهای ما هر سال مشارکت استراتژیک دوجانبه خود را تشدید و تقویت می‌کنند.

از جمله روسیه به طور سنتی یکی از سه کشور برتر از نظر مبادلات بازرگانی است و یکی از سرمایه گذاران پیشرو در اقتصاد ازبکستان است.

امروز تقریباً 3 هزار شرکت با مشارکت روسیه در ازبکستان فعالیت می‌کنند. حجم کل سرمایه گذاری روسیه از سطح 13 میلیارد دلار فراتر رفته است. بر اساس برنامه و طرح‌های برنامه ریزی شده، از جمله در چارچوب همکاری‌های بین‌منطقه‌ای، این ارقام به سرعت رشد خواهند کرد.

ازبکستان با کمک روسیه همچنین به یک مرکز حمل‌ونقل و لجستیک مهم تبدیل می‌شود و ترانزیت کالا بین روسیه و بازارهای امیدوار کننده در آسیا را تامین می‌کند.

علاوه بر این، تعداد گردشگران روسی که ترجیح می‌دهند تعطیلات را در ازبکستان برگزار کنند، هر سال در حال افزایش است. بر اساس نتایج تعطیلات سال نو میلادی ازبکستان در صدر محبوب ترین مقاصد سال نو در میان روس‌ها قرار گرفت. در مجموع در سال 2023 میلادی حدود یک میلیون گردشگر از روسیه از ازبکستان بازدید کردند که این رقم نسبت به سال قبل تقریبا دو برابر شده است.

در چنین شرایطی موضوع افتتاح نمایندگی‌های جدید دیپلماتیک روسیه در ازبکستان بیش از پیش ضروری می‌شود. اولین شهری که نمایندگی دیگری در آن افتتاح خواهد شد، «سمرقند» خواهد بود.

مرکز رویدادهای بزرگ

گفت‌وگوهای فعال در مورد افتتاح یک نمایندگی دیپلماتیک دیگر روسیه در پاییز سال 2022 میلادی آغاز شد. سپس «یوگنی ایوانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که این وزارت خانه خواهان تقویت حضور کنسولی کشور در کشورهایی است که مهاجران روسی بزرگ در آن زندگی می‌کنند و مورد علاقه گردشگران روسی هستند. وی در عین حال اظهار داشت که این کشور از جمله در حال بررسی موضوع افتتاح سرکنسولگری در «سمرقند» است.

این شهر تصادفی برای این ماموریت انتخاب نشده است. از این گذشته، این شهر نه تنها دومین شهر بزرگ ازبکستان و یکی از بزرگترین مراکز گردشگری جهان است، بلکه اخیراً به یک مرکز رویدادها برای برگزاری مراسم های مهم هم روسیه و ازبکستان و هم در ابعاد سازمان همکاری شانگهای، جامعه همسود و دیگر قالب‌های بین‌المللی تبدیل شده است. برای همین است که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی شانزدهمین مجمع اقتصادی اوراسیا «ورونا» یعنی یکی از مهمترین بسترهای گفت‌وگوی تجاری بین روسیه، اتحادیه اقتصادی ارواسیا و اتحادیه اروپا در شهر «سمرقند» برگزار شد.

قرارداد بین دولت‌های ازبکستان و روسیه در مورد گشایش سرکنسولگری فدراسیون روسیه در «سمرقند» یک انگیزه و اقدام معین بود. این سند در پایان مذاکرات «شوکت میرضیایف» و «ولادیمیر پوتین» در «مسکو» در ماه اکتبر سال 2023 میلادی به امضا رسید.

به گفته «اولگ مالگینوف» سفیر روسیه در ماه دسامبر سال گذشته میلادی در جمع  خبرنگاران اظهار داشت که کارهای عملی افتتاح سرکنسولگری در سال 2024 میلادی آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که امسال باید مبلغ لازم برای شروع کار مربوطه اختصاص یابد. همچنین قرار است گروهی از متخصصان وارد شوند و از جمله ساختمانی را برای استقرار ماموریت دیپلماتیک آینده انتخاب کنند.

تسهیلات برای شهروندان ازبکستان

به گفته «بختیار عالم جان اف» کارشناس سیاسی مستقل موضوع افتتاح دومین نمایندگی دیپلماتیک روسیه در ازبکستان در حال حاضر بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: من معتقدم که ماموریت دیپلماتیک روسیه نه تنها باید در «تاشکند»، بلکه البته در «سمرقند» افتتاح شود. به هر حال، این دومین شهر بزرگ ازبکستان است. این شهر به سرعت در حال توسعه است و به یک مرکز گردشگری تبدیل می‌شود. بنابراین، چنین نیازی موجود بود. البته این برای توسعه بیش از پیش روابط بین روسیه و ازبکستان کمک خواهد کرد.

این کارشناس اطمینان دارد که این فرصت خوبی را نه تنها برای تاجرانی که در منطقه «سمرقند» تجارت می‌کنند، بلکه برای هموطنان ما نیز ایجاد می‌کند.

وی گفت: تعداد زیادی از هموطنان ما به ویژه ساکنان «سمرقند» به عنوان مهاجر کارگری به روسیه می‌روند. تعداد آنها دائما در حال افزایش است. علاوه بر این، البته افتتاح سرکنسولگری فرصت بسیار خوبی را برای جذب سرمایه‌گذاری، افزایش بیشتر مبالات بازرگانی بین دو کشور ایجاد می‌کند.

لازم به ذکر است که در یکی از نشست‌های مطبوعاتی، «اولگ مالگینوف» سفیر روسیه گفت که مسکو همچنین مساله افتتاح نقاط دیپلماتیک در شهرهای دیگر ازبکستان را بررسی کند.

این دیپلمات روسی خاطرنشان کرد: ما درک می‌کنیم که برای کشوری با جمعیتی مانند ازبکستان، یک سفارت کافی نیست. گاهی اوقات وقت کافی برای بازدید از وادی «فرغانه»، «قره قلپاقستان» و جنوب نداریم. تعداد زیادی از هموطنان ما در اینجا اقامت می‌کنند و همچنین پروژه‌های مشترکی وجود دارند که نیاز به توجه دارند.

اما به نظر وی این روند به تدریج رخ خواهد داد. شاید بتوان از فرمت‌های مختلفی برای این کار استفاده کرد. به عنوان نمونه، سفیر به گشایش دفتر کنسولی در دیگر شهرها اشاره کرد.

روسیه یکی از بزرگ ترین همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است. مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2023 میلادی در سطح 9 میلیارد و 800 میلیون دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان بیش از 961 واحد شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری روسیه فعالیت می‌کنند. در ازبکستان نمایندگی 64 شرکت روسیه به ثبت رسیده است.

در روسیه نیز بیش از 560 شرکت شراکت سرمایه‌گذاران ازبکی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

روسیه استقلال این کشور را در تاریخ 20 مارس سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول