اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

۱۲ میلیون نفر تحت پوشش رایگان بیمه سلامت هستند

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: در حال حاضر ۱۲ میلیون نفر که جزو 5 دهک اول جامعه هستند، از پوشش رایگان بیمه برخوردارند.

۱۲ میلیون نفر تحت پوشش رایگان بیمه سلامت هستند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت امروز ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت دهه فجر،گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون نفر در پنج دهک اول کشور تحت پوشش رایگان بیمه سلامت قرار دارند.

وی در ادامه افزود: سه دهک اول «بیش از شش میلیون نفر» در سال گذشته و دو دهک دیگر امسال تحت پوشش رایگان بیمه سلامت قرار گرفتند.

ناصحی تاکید کرد: وظیفه ما ایجاد یک بیمه پایه در شأن مردم است؛در حال حاضر با یک بیمه کامل و جامع فاصله داریم.

افزایش 46 درصدی تعرفه های پزشکی تصویب می شود؟

وی درخصوص مصوبه شورای عالی بیمه سلامت مبنی بر افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی اظهار کرد: تعرفه ۴۶ درصدی که در شورای عالی بیمه مصوب شده است، در ابتدا باید به سازمان برنامه و بودجه و در نهایت به هیأت وزیران برود تا تایید شود. سپس با توجه به منابع عمومی کشور، تصمیم گرفته می‌شود که میزان رشد و افزایش آن چقدر باشد. اما سازمان بیمه سلامت نسبت به افزایش نرخ تعرفه‌های پزشکی نظر مثبت دارد.

ناصحی در خصوص نشا‌ن‌دار کردن بیماران خاص و صعب‌العلاج‌ توضیح داد:  تا کنون ۲ میلیون بیمار خاص و صعب العلاج نشان دار شدند و از پوشش خدمات درمانی و دارویی صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج بهره‌مند می‌شوند.

وی در خصوص داروهای تحت پوشش بیمه سلامت بیان کرد: بیش از هزار و ۹۵۰ دارو تحت پوشش بیمه هستند اما ۳۲۰ دارو که جزو داروهای پر تکرار هستند، تحت پوشش بیمه نبوده و امیدواریم با تامین منابع از سوی سازمان برنامه و بودجه مورد حمایت قرار گیرند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خصوص اهداف این سازمان بیان کرد: یکپارچه کردن بیمه و تجمیع منابع مالی از مهمترین اهداف سازمان بیمه سلامت است که آن را وظیفه خود دانسته و برای اجرای آن اقداماتی انجام شده است.

وی در خصوص پوشش بیمه‌ای در بخش دولتی توضیح داد: تولید بسیاری از تجهیزات دارویی نیاز به مواد اولیه دارد، تغییر نرخ ارز در این حوزه تأثیرگذار است. متاسفانه قیمت تمام شده در حوزه سلامت پوشش مناسب داده نمی شود و پوشش بیمه ای در بخش دولتی و خصوصی کافی نیست.

ناصحی در خصوص تقسیم‌بندی پوشش بیمه سلامت توضیح داد: بیشتر پوشش بیمه ای سلامت در بخش های دولتی است.

 مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خصوص بیماران مبتلا به اوتیسم گفت: خدمات توانبخشی بیماران اوتیسم تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفته تا از جهت گفتار درمانی و... مورد حمایت قرار گیرند.

وی در ادامه افزود: شاخص جمعیتی مطلوب است و در تمامی روستاها بیش از ۲۹ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.

ناصحی در ادامه تأکید کرد: ۹۵ درصد هزینه‌های این افراد «در صورتی که از طریق نظام ارجاع در بیمارستانهای بستری شوند» رایگان است.

وی در خصوص پوشش داروهای بیماران SMA و هموفیلی گفت: داروهای این بیماران تحت پوشش صد درصدی بیمه قرار دارد و امیدواریم بیمه های پایه توجه خاصی به بیماران و بیمارستانهای دولتی داشته باشند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خصوص سامانه نظام یکپارچه بیمه‌ها بیان کرد: سامانه نظام یکپارچه بیمه با همکاری سازمان‌های بیمه گر به زودی آغاز به کار می کنند و باید بیمه‌های پایه و بیمه تکمیلی در سامانه ای در ارتباط با یکدیگر باشند.

ناصحی در خصوص بودجه مورد نیاز پوشش کامل بیمه ای از خدمات دارویی توضیح داد:  برای پوشش کامل بیمه ای خدماتی دارویی به ۱۵۰ همت بودجه برای طرح دارویار و  تأمین شیرخشک مورد  نیاز است اما بودجه سال جاری ۶۹ همت بوده که تا کنون ۴۰ همت آن هزینه شده است.  باید تأمین منابع انجام شود تا پرداختی از جیب مردم کم شود.

95 درصد هزینه ها در بخش دولتی را بیمه پرداخت می کند

وی در خصوص چگونگی طرح شکایت مردم از مراکز درمانی توضیح داد: سامانه ۱۶۶۶ پاسخگوی مشکلات و شکایات مردم و بیماران از نحوه پرداختی های مراکز درمانی است.  ۹۵ درصد از هزینه ها در بخش دولتی را بیمه پرداخت می کند و هزینه درمان برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد رایگان است. عمده مشکلات و شکایت‌ها از بخش خصوصی است که مردم می توانند از طریق تماس با این سامانه مشکلات و تخلفات را گزارش دهند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت،سرطان را پرهزینه ترین بیماری تحت پوشش صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج‌ دانست و گفت: سرطان رتبه اول هزینه های صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب اعلاج را دارد. بیش از ۷۰ درصد هزینه صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج مربوط به سرطان بوده و اکثر هزینه‌های درمان این بیماری به دارو اختصاص داده می‌شود.

6 خدمت روانشناسی تحت پوشش بیمه هستند

وی در خصوص پوشش خدمات روان‌شناسی توسط بیمه سلامت بیان کرد: شش خدمت در حوزه روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار گرفته و قراردادهایی در این زمینه منعقد شده است. اما باید ببینیم که مردم و موسسات روان‌شناسی از این خدمات به چه میزان استقبال می‌کنند؟

ناصحی در مورد تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات دندانپزشکی، گفت: با توجه به گسترش بیماریهای دهان و دندان در کشور سعی داریم تا با تامین منابع، خدمات دندانپزشکی را تحت پوشش بیمه های پایه قرار دهیم همچنین در نظر داریم تا سرانه ای را برای افراد زیر ۱۸ سال در این زمینه تعیین کرده و این خدمات را پوشش دهیم.

وی در ادامه افزود: اکنون ۱۷ خدمت دندانپزشکی برای مادران باردار، زنان شیرده و کودکان زیر ۱۴ سال رایگان است و به زودی با برگزاری جلسه شورای عالی بیمه، اقداماتی در زمینه پوشش بیمه خدمات گران دندانپزشکی انجام خواهیم داد.

خبر در حال تکمیل است...

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول