اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

قلعه ۱۴۰۰ ساله شهرستان مروست سنددار شد

مسؤول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مروست از صدور سند مالکیت کاداستری قلعه ۱۴۰۰ ساله این شهرستان خبر داد.

قلعه ۱۴۰۰ ساله شهرستان مروست سنددار شد

به گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری فارس، سعیده اکبری مسؤول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مروست گفت: سند مالکیت کاداستری قلعه ۱۴۰۰ ساله توسط اداره ثبت‌اسناد و املاک شهرستان مروست صادرشده و در خصوص اعتباربخشی به اسناد رسمی اموال غیرمنقول و سنددار شدن تمامی املاک و اراضی کشور انجام‌ شده است.

مسؤول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مروست با بیان اینکه قلعه ۱۴۰۰ ساله مروست روی یک تپه باستانی با ارتفاع حدود شش متر با وسعتی قریب هشت هزار مترمربع واقع‌شده که صلابت، عظمت و بلندی خود را به رخ هر بیننده‌ای می‌‏‌کشد، افزود: این قلعه در نوع خود منحصربه‌فرد و هرساله شاهد حجم بالایی از گردشگران است که برای بازدید از این قلعه به این منطقه سفر می‌‏‌کنند.

اکبری ادامه داد: این اثر با ارزش در هسته اصلی بافت تاریخی شهر مروست جای دارد و با توجه به اهمیت قلعه مروست در این بافت تاریخی، می‌‏‌توان بیان کرد که این بنا به‌عنوان یک نشانه‌‏ شهری برای مروست خودنمایی می‌‏‌کند.

وی درخصوص خصوصیات معماری قلعه عنوان کرد: شکل آن در پلان به صورت یک ذوزنقه با پایه مربع است، کنگره‌‏‌های باروها نیز ریتمی زیبا را در قسمت بالای باروها و در لبه مشترک با خط آسمان ایجاد کرده است و در گوشه جنوب غربی و ضلع غربی قلعه ساختمان با پلان مستطیلی وجود دارد که ارگ قلعه محسوب می‌‏‌شود.

مسؤول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مروست اضافه کرد: هشتی این بنا با یک پلان هشت‌ضلعی امکان ورود و خروج به قلعه، دسترسی به بام ورودی، دالان ورودی و نیز یک فضای کوچک دیگر در کنار آن فراهم می‌آورد.
شهرستان مروست در فاصله ۱۸۰ کیلومتری از مرکز استان یزد قرار دارد و از شمال با شهرستان مهریز، از شمال غربی با شهرستان‌های تفت و ابرکوه و از جنوب با شهرستان خاتم همسایه است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول