اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

سامانه نوین نانو حباب در تصفیه خانه ساوه برای اولین بار در کشور افتتاح شد

طی مراسمی با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، طرح ازن زنی با فناوری نانو حباب ازن در تصفیه خانه آب شهر ساوه، در مجاورت سدالغدیر این شهرستان افتتاح شد.

سامانه نوین نانو حباب در تصفیه خانه ساوه برای اولین بار در کشور افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، صبح امروز به مناسبت دهه فجر و با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، طرح ازن زنی با فناوری نانو حباب ازن در تصفیه خانه آب شهر ساوه، برای نخستین بار در کشور در مجاورت سدالغدیر این شهرستان افتتاح شد.

 مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این آیین گفت: استفاده از سامانه نانو حباب در راستای کیفی سازی آب نشان از پیشرفت‌های علمی دارد.

هاشم امینی افزود: به کارگیری تکنولوژی نانو حباب در سد ساوه راندمان و کیفیت آب را افزایش خواهد داد.

وی اظهار کرد: شرایط اقلیمی و خشکسالی استفاده از دانش روز در مصرف آب و بازچرخانی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

مدیرکل آب و فاضلاب استان مرکزی نیز گفت: شهر ساوه یکی از قطب‌های صنعتی با ۳۲۰ هزار نفر جمعیت و ۹۳ هزار و ۵۰۰ مشترک آب و ۱۲ هزار و ۱۵۰ مشترک فاضلاب  دارای نیاز آبی متوسط  ۸۳۰ لیتر بر ثانیه و نیاز آبی در پیک مصرف ۱۱۴۴ لیتر بر ثانیه است.

عباسی افزود: ۶۰ درصد از منابع آب سطحی و ۴۰ درصد آن از منابع آب زیر زمینی تامین می شود و 
مهم‌ترین منبع تامین آب سطحی ساوه سد الغدیر است.

وی تصریح کرد:‌بعد از راه اندازی تصفیه خانه و طی مراحل کامل تصفیه خانه متاسفانه شاهد پدیده بو و طعم در آب تصفیه شده بودیم که این موضوع نارضایتی مصرف کنندگان و مشترکین را در پی داشت و فرایند تصفیه نیز قادر به حذف بو و طعم از آب شرب نبود آنهم بعلت کیفیت آب سد الغدیر می باشد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان افزود: برای رفع این مشکل روش مختلفی را آزمایش کردیم که یکی از آنها استفاده از کربن اکتیو بود که این روش علاوه در سال ۸۸ ساخت تصفیه خانه کلید خورد، روش بعد استفاده از روش ازن زنی بود و از آنجایی که ازن در آب بصورت کامل محلول نمیشد و اثر بخشی ازن حدود ۲۰ درصد بود لذا موجب حذف کامل بو و طعم آب نمی‌گردید و حدود۸۰ درصد ازن به هدر نمی‌رفت،  با ابداع روشی برای اولین بار ضمن بالا بردن اثر بخشی ازن و جلوگیری از هدر رفت آن موجب اختلاط آن با آب شده و کارایی ازت را در آب به میزان ۶۵ تا ۷۰ درصد بالا برده و حلالیت آن را افزایش دادیم و امروز علی رغم این که کمترین حجم آب سد الغدیر را داریم کیفیت آب سد نیز به پایین ترین سطح خود رسیده است به هیچ وجه نارضایتی در کیفیت آب شرب مردم شاهد نیستیم.

این پروژه در سال ۱۴۰۱ تمام مراحل آزمایشی خود را طی کرده و ضمن کسب اطمینان از ستاد نانو ریاست جمهوری و سازمان غذا و دارو مجوزهای لازم را صادر نموده است.

به گزارش  فارس  عملیات اجرایی این پروژه در سال ۱۴۰۰ آغاز شد و با تکمیل فرآیند آزمایش، مجوز طرح از سوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت در دیماه سال‌جاری اخذ و همزمان با دهه فجر وارد مدار بهره برداری رسمی شد.

این تصفیه خانه با ۵۷۵ لیتر بر ثانیه، تامین کننده ظرفیت اسمی بخشی از نیاز آب شرب جمعیت ۲۵۰ هزار نفری شهر ساوه است.

به منظور افزایش حلالیت ازن در آب و کاهش هدررفت آن، ارتقاء عملکرد ازن زنی برای حذف طعم و بو در آب و به دنبال سیاست های کلان دولت در حمایت از شرکت های دانش بنیان، با رایزنی های انجام شده فیمابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری(ستاد ویژه توسعه فناوری نانو )، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی اجرای طرح پایلوت تزریق نانو حباب ازن برای اولین بار در کشور با هزینه ۲.۵ میلیارد تومان در تصفیه خانه آب شهر ساوه توسط شرکت دانش بنیان نانو حباب انرژی در سال ۱۴۰۰ کلید خورد. 

 پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول