اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

عرضه عصاره‌ای از صلابت صنعتی جمهوری اسلامی به همت‌ متخصصان ایرانی

نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی، نمایش عصاره‌ای از انبوه قدرت صنعتی ایران است که با عرضه نوآوری‌های صنعتی و پیشرفت‌های شگرف علمی، هر ایرانی را به وجود‌ متخصصان و نخبگان کشور، مفتخر می‌کند.

عرضه عصاره‌ای از صلابت صنعتی جمهوری اسلامی به همت‌ متخصصان ایرانی

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: براساس هماهنگی قبلی مقرر شده بود که اصحاب رسانه روز چهارشنبه 11 بهمن از «نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی» واقع در حسینیه امام خمینی (ره) بازدید کنند. 

‌راس ساعت 13 و 45 دقیقه در محل برگزاری نمایشگاه حاضر شدیم و پس از طی مراحل معمول از جمله ارائه کارت شناسایی وارد محوطه خارجی حسینیه امام خمینی (ره) شدیم و  پس از طی مسافتی کوتاه‌، به ساختمانی رسیدیم که ‌آنجا‌ معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز همرمان قصد ورود به نمایشگاه و حضور در غرفه صنایع دستی را داشت، پس از سلام و علیک‌و گپ و گفتی صمیمانه، وارد نمایشگاه شدیم.

‌تا محل برگزاری نمایشگاه باید مسیری کوتاه را پیاده ‌طی می‌کردیم، با خانم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، در طول مسیر بودیم که ‌آقای مهدی فضائلی، مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس که اکنون عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب هستند را دیدیم و پس از ‌‌سلام و احوالپرسی، به سمت حسینیه امام خمینی (ره) رفتیم در بیرون از محوطه حسینیه نیز آقای موسوی معاون صنایع، ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت را دیدیم که وی نیز قصد ورود به ساختمان نمایشگاه یا همان حسینیه امام خمینی (ره) را داشت. 

خلاصه اینکه وارد حسینیه شدیم، در بدو ورود به حسینیه آنچه که چشمان هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد، زیلوهای آبی رنگی است که به دست هنرمندان توانمند میبد یزد بافته شده و سال‌هاست که زینت بخش فضای معنوی بیت رهبری و حسینیه امام خمینی (ره) است.

 

از آنجا که دقیقا نمی‌دانستم قسمت اصلی برگزاری نمایشگاه در کدام بخش حسینیه است، همچنان همراه خانم جلالی بودم، زیرا وی قبلا هم به نمایشگاه آمده بود، باید به طبقه دوم حسینیه می‌رفتیم، در مسیر پله‌ها ‌پسربچه‌ای حدودا 10 ساله با موهای فرفری و کت و شلوار مشکی که در حال پایین آمدن از پله‌ها بود بلافاصله به سمت ما آمد و با‌ خانم جلالی سلام و علیک گرمی کرد، معلوم بود همدیگر را خوب می‌شناسند، من هم این پسر نوجوان که یکی از هنرمندان صنایع دستی است را در گزارش خبری صدا و سیما از نمایشگاه دیده بودم که در هنگام بازدید رهبر انقلاب از غرفه صنایع دستی مشغول پارچه بافی بود و خود را بافنده پارچه معرفی کرد؛ در آن دیدار، محمد طاها ضمن ابراز علاقه به رهبر انقلاب، یکی از دست بافته‌هایش را تقدیم ایشان کرد.‌

‌گردش مالی جهانی صنایع دستی سالانه 800 میلیارد دلار است، اما سهم ایران از این گردش مالی،‌ با وجود اینکه در حوزه‌های مختلف صنایع دستی در جهان سرآمد هستیم، بسیار اندک است و در سال 1401 فقط 322 میلیون دلار بوده است، این در حالی است که به گفته معاون صنایع دستی با توجه به تنوع صنایع دستی ایران در بخش‌های مختلف می‌توان از جمله فرشبافی، زیلوبافی، پارچه بافی و غیره سهم 2 میلیارد دلاری از حجم بازار جهانی را به دست آورد. 

* ارزی‌آوری از ارزش افزوده هنر و صنایع دستی

در‌ غرفه صنایع دستی شاهد آثار زیبا و رنگارنگ هنرمندان ایرانی از جمله ظروف سرامیکی، وسایل تهیه شده از نمد، ‌پارچه بافی و غیره بودیم؛ معاون صنایع دستی میراث فرهنگی می‌گفت: بعد از تلاش‌های فراوان بخش صنایع دستی وارد بخش صنعت شده است و بنابراین برای اولین بار صنایع دستی در یک نمایشگاه صنعتی حضور یافته است.‌

به گفته جلالی از ارزش افزوده هنر می‌توان برای کشور ارز آوری بسیار خوبی ایجاد کرد و بخش زیادی از مشکلات بیکاری و آسیب های اجتماعی را حل کرد. 

غرفه صنایع دستی بین دو غرفه محصولات کشاورزی - گیاهان دارویی و غرفه بهینه سازی آب قرار داشت، به سمت غرفه محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی رفتم، این غرفه نسبتا بزرگ بود و در انتهای آن نیز رنگین کمانی از محصولات خوشرنگ تولیدات گلخانه‌ای در قفسه‌ای چوبی چیده شده بود.

تنوع رنگ میوه‌ها و سبزیجات از جمله فلفل‌های دلمه ای سبز، زرد، قرمز و گوجه فرنگی های گیلاسی، قرمز و زرد رنگ، بادنجان سیاه متمایل به بنفش، خیار سبز و غیره بسیار خیره‌کننده بود، مسئول غرفه که من را راهنمایی کرد تا بر روی یک صندلی حصیری بنشینم، در ادامه از تولید انواع داروهای گیاهی از محصولات کشاورزی تولید داخل می‌گفت.

داروهای متعدد و مختلفی از محصول زعفران تولید شده بود که کاربردهای مختلفی برای درمان فشارخون و سایر بیماری‌ها داشت، مسئول غرفه محصولات گلخانه‌ای می‌گفت حمایت و توجه مسئولان به این بخش می‌تواند ارزآوری قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته باشد. 

‌گیاهان دارویی به‌طور متوسط 450 میلیون دلار برای کشور ارز آوری دارند، لذا با توجه به ظرفیت بی‌نظیر کشور در این بخش می‌توان استفاده بهینه‌ای از این بخش برای تولید داخلی و صادرات داشت. 

مسئول این غرفه می‌گفت: حدود 10 درصد از محصولات این بخش به‌صورت فرآورده صادر می‌شود. 

مسئولان غرفه ها حرف برای گفتن بسیار داشتند، اما وقت اجازه نمی داد که به‌طور مفصل با آنها صحبت کنم، نمایشگاه از حدود 40 غرفه تشکیل شده بود  و دستاوردهای عرضه‌شده توسط تولید‌کنندگان و متخصصان ایرانی نیز زیاد بود و باید به غرفه‌های مختلف سر می‌زدم.

* سیستم بازچرخاب آب دستاورد تمام ایرانی برای حفظ صرفه جویی در مصرف آب

با توجه به اهمیت مساله آب و چالش‌های اخیر خشکسالی در این حوزه، غرفه دانش‌بنیان بهینه‌سازی آب را ‌برای بازدید انتخاب کردم. 

از دستاوردهای بخش دانش بنیان در این حوزه ساخت سیستم بازچرخاب با قابلیت تصفیه آب فاضلاب و تبدیل آن به آب شرب است. 

با دیدن این دستاورد که در غرفه قرار داشت، به یاد تعبیر مقام معظم رهبری از نمایشگاه افتادم که یک روز پس از بازدید از نمایشگاه در دیدار تولید کنندگان و فعالان اقتصادی این نمایشگاه را شوق آور و برجسته عنوان کردند. 

به هر حال در شرایطی که کشور دچار تنش آبی است، ساخت چنین دستاوردهایی توسط نخبگان ایرانی که بتواند مشکلات آبی کشور را حل کند، بسیار ارزنده است. 

گفته می شود در سال 1412 مجموع مصارف از منابع آب بیشتر می‌‌شود، لذا بهینه‌سازی مصرف آب برای جلوگیری از چالش های پیش رو یکی از ضروریات کشور عزیزمان ایران است که متاسفانه چهارمین کشور دنیا در حوزه مواجهه با تنش آبی به شمار می‌رود. 

این وضعیت در حالی است که جمعیت سه کشور دیگر که با تنش آبی مواجه هستند، در مجموع نصف جمعیت ایران هم نیست؛ منابع آبی ایران در سال 1373 در مجموع 130 میلیارد مترمکعب بوده که در سال 1400 به 103 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

از زمان حضورم در نمایشگاه یک ساعت و نیم می گذشت و نمایشگاه رفته رفته با حضور بیشتر اصحاب رسانه در حال شلوغ‌تر شدن بود،‌ در این نمایشگاه خیلی از همکاران سابق که مدت ها آنها را ندیده بودم را نیز دیدم.

با توجه به حضور اصحاب رسانه در غرفه‌های مختلف باید به سراغ غرفه‌های خلوت تر می‌رفتم تا بتوانم با مسئولان غرفه‌ها بیشتر صحبت کنم، در مجموع مسئولان غرفه‌ها شوق بسیاری برای ارائه توضیح در خصوص دستاوردهایش داشتند و تمایل داشتند تا دستاوردهایشان در رسانه‌ها به اطلاع عموم ‌برسد.

* ضرورت‌ تدوین سند تحول دانش بنیان در صنعت بسته بندی

در این نمایشگاه از مساله بسته‌بندی که امروزه یکی از ابزارهای مهم رقابتی در عرضه کالا در جهان به شمار می‌رود نیز غفلت نشده بود و یکی از غرفه‌های این نمایشگاه پرافتخار، غرفه دانش‌بنیان بسته بندی بود. 

در بازار رقابتی جهان، بسته‌بندی برای عرضه کالاها از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است و اتفاقا یکی از نقاط ضعف ما در عرضه کالا به‌ دنیا‌ بسته‌بندی نامناسب است، اگرچه در سال‌های اخیر به این مقوله توجه بیشتری شده است، اما همچنان نقص‌هایی در این حوزه مشاهده می شود که لازم است برطرف شود. 

گفته می‌شود، در کشور 4 هزار و 500 شرکت بسته‌بندی وجود دارد؛ افشین فخر مدیرعامل یکی از شرکت‌های بسته‌بندی از بازدید مقام رهبری از این غرفه گفت و افزود: ‌از اینکه مقام معظم رهبری بسیار با حوصله از غرفه‌ها دیدار کرده‌ند و از غرفه ما هم بازدید داشتند بسیار خرسندم.

فخر می‌گفت: در صنعت بسته بندی یکی از نیازهای ما تدوین سند تحول دانش بنیان و دیگری تشکیل مرکز توسعه صنعت بسته بندی است که این دو خواسته را با مقام معظم رهبری در میان گذاشته‌اند. 

* شوق غرفه‌داران از توجه ویژه رهبر انقلاب به همه غرفه‌های نمایشگاه‌

وارد هر غرفه ای که می‌شدم مسئولان غرفه نسبت به این موضوع تاکید داشتند و از توجه ویژه مقام معظم رهبری به موضوع تولید داخلی و رفع موانع تولید بسیار ابراز خوشحالی می‌کردند و معتقد بودند که توجه ایشان به این مسائل انگیزه آنها را برای ادامه مسیر با وجود برخی سختی‌ها بیشتر می‌کند. 

تا این لحظه از 2 ساعت حضورم در نمایشگاه، موفق شده بودم فقط از چند غرفه‌ که واقع در راهروی اول بودند، دیدن کنم و هنوز غرفه‌های دیگر از جمله دانش‌بنیان سلامت، دانش‌بنیان صنایع و ماشین آلات معدنی و صنعتی، غرفه آب و خاک، غرفه اقتصاد دریا محور، غرفه اقتصاد دیجیتال  - شبکه ملی اطلاعات و غیره را ندیده بودم، ضرورت داشت زمان بازدید از غرفه‌ها را کوتاه‌تر کنم تا حداقل به بخش زیادی از غرفه‌ها برسم.

* ساخت سامانه مدیریت هوشمند آبیاری توسط متخصصان ایرانی

در ادامه مسیر‌ چینش تجهیزات غرفه آب و خاک چینش مرا به سمت خود کشید، ‌در این غرفه مهدی قیصری رئیس هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان از طراحی سامانه کاربردی در بخش کشاورزی با عنوان (سامانه مدیریت هوشمند آبیاری) توضیحاتی را ارائه کرد، به گفته وی این سامانه توسط طراحان ایرانی و متناسب با الگوی مورد نیاز کشاورزان ایرانی ساخته شده است لذا در کشورهای دیگر با توجه به اینکه نوع کشاورزی آنها با ما متفاوت است کاربردی ندارد. 

وی می گفت از آنجا که کشاورزی ما در زمین‌های خرد انجام می‌شود استفاده از این سامانه نرم‌افزاری در افزایش بهره‌وری بسیار می‌تواند برای کشاورزان راهگشا باشد و اتفاقا استقبال خوبی هم از سوی کشاورزان از آن شده است؛ کشاورزان با بهره‌گیری از این سامانه می‌توانند تا 55 درصد بهره وری آب را ارتقا دهند و تا 37 درصد مصرف آب را کاهش دهند همچنین بهره گیری از این سامانه سود کشاورزی را تا 2 برابر افزایش می‌دهد. 

بنابراین براساس اطلاعاتی که کسب کردم متوجه شدم که استفاده از سامانه مدیریت هوشمند افزایش عملکرد، کاهش مصرف آب، کیفیت بالاتر، افزایش بهره‌وری و سود بیشتر برای کشاورز را به همراه دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان می‌گفت: مقام معظم رهبری در بازدید از این غرفه فرمودند تا استفاده از این فناوری در کشور مورد بررسی قرار گیرد.

دیدن غرفه‌های ماشین آلات معدنی، صنعتی و کشاورزی نیز خالی از لطف نبود، در واقع این غرفه‌ها جز اولین غرفه‌ها ‌در راهروی اول نمایشگاه بودند که اتفاقا آقای موسوی، معاون صنایع و ماشین آلات وزارت صمت نیز در بدو ورود من به فضای نمایشگاه، این غرفه‌ها را برای تهیه گزارش به من معرفی کردند.

* ساخت دامپتراک 60 تنی توسط مهندسان کشور

یکی از دستاوردهای صنعتی در حوزه ماشین آلات صنعتی؛ ساخت دامپتراک 60 تنی است که گفته می‌شود تاکنون 5 دستگاه از آن در داخل کشور در یک شرکت دانش‌نیان و توسط متخصصان داخلی ساخته شده است؛ دامپتراک در واقع کامیون  غول پیکری است که در معدن کاری استفاده می شود و برای حمل بارهایی نظیر ماسه و سنگ و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.  

گفته می‌شود نمونه خارجی هر دستگاه دامپتراک 60 تنی 600 هزار یورو است، اما بهای تمام شده ساخت نمونه داخلی آن 200 هزار یورو می شود

دامپتراک تا پیش از این به صورت 100 درصد وارد می‌شد اما این دستگاه به همت مهندسان و متخصصان داخلی طراحی و تولید شده است و تاکنون 5 دستگاه از آن نیز در داخل کشور ساخته شده است. البته نیاز کشور به این دستگاه بسیار زیاد است، اما آغاز تولید آن در کشور بسیار ارزشمند است. 

از غرفه‌های دیگر در این نمایشگاه، در حوزه تولید ماشین آلات صنعتی، غرفه هپکو بود. ‌این شرکت در سال‌های گذشته افت تولید شدیدی داشت و کارگران زیادی بیکار شده بودند، اما به همت دولت سیزدهم دوباره تولید ماشین آلات در این شرکت جان گرفته است و تولید در آن رو به افزایش است. 

آقای موسوی معاون وزیر صمت در خصوص این شرکت می‌گفت: در حالی که ظرفیت این شرکت تولید 2800 دستگاه ماشین آلات صنعتی و کشاورزی است اما با افت تولید، تولید در این شرکت به حدود 40 دستگاه رسیده بود که با پیگیری‌های دولت سیزدهم در سال 1401 تولید در این شرکت به 300 دستگاه رسید و برنامه‌ریزی امسال نیز تولید 800 دستگاه بوده است؛ ‌تلاش می‌کنیم تا دوباره تولید را در این شرکت صنعتی به 2800 دستگاه برسانیم. 

‌مدیرعامل هپکو در بازدید مقام معظم رهبری از این غرفه، سلام کارگران هپکو را به ایشان رسانده بود و مقام معظم رهبری نیز در جواب فرموده‌اند‌ «سلام ما را هم برسانید و از آنها تشکر کنید». 

غرفه دانش بنیان سلامت‌محور نیز آخرین غرفه ای بود که تصمیم گرفتم در راهروی اول از آن بازدید کنم، اتفاقا آقای موسوی معاون وزیر صمت نیز به‌صورت مفصل از دستاوردهای سلامت‌محور این بخش برای بازدیدکنندگان تعریف می‌کرد می‌گفت خودم ‌از یکی از محصولات دندان‌پزشکی این غرفه استفاده کرده‌ام و بسیار راضی هستم.

‌متخصصان داخلی در این بخش بافت‌های پیوندی با منشاء انسانی تولید می‌کنند که در جراحی‌های قلبی و عروقی، ارتوپدی، مغز و اعصاب، جراحی فکر و صورت و دندان و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

* برنامه وزارت صمت برای ساخت موتورهای کم‌مصرف و کاهش مصرف خودروها

در حین بازدید از این نمایشگاه متوجه حضور آقای منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت شدم، ‌وی مدام در حال ‌گفت‌وگو با بازدیدکنندگان بود و برای آنها توضیح می‌داد ‌در اولین فرصتی که مراجعه‌کنندگان کمتر شدند به سراغش رفتم، در گوشه ای از یکی از سکوهای داخل غرفه بهینه‌سازی سوخت نشسته بود، به نظر می‌رسید بعد از چند ساعت ایستادن و توضیح‌دادن، خسته شده است، اما با ورود من به غرفه بلند شد و اصرار من هم برای نشستن‌شان فایده‌ای نداشت، برای دقایقی با وی به گفت‌‌وگو نشستم.‌ 

منطقی می‌گفت: ‌چالش جدی در حوزه سوخت مصرف بنزین و آلودگی های محیط زیست است، ‌یکی از برنامه‌های وزارت صمت کاهش مصرف سوخت از طریق برقی سازی خودرو، ساخت موتورهای کم مصرف و کاهش میزان سوخت موتورهای خودروها از طریق بهینه سازی آنها است، با توجه به اقدامات انجام شده در خودروسازی‌ها سال آینده محصولاتی وارد بازار می‌شود که موتور خودروهای آن‌ها کم مصرف‌تر است. 

چند نمونه از این موتورهای کم مصرف نیز در نمایشگاه موجود بود که در محضر رهبر انقلاب، توضیحاتی در این‌باره به ایشان ارائه شده بود. 

گفته می‌شود 28 میلیون دستگاه خودرو در کشور موجود است که سوخت  آن‌ها بنزینی است، لذا برای کاهش مصرف سوخت یکی از راهکارهای وزارت صمت برقی‌سازی خودروها است. 

* 570 نیاز فناورانه شناسایی‌ و اقداماتی برای ساخت آنها انجام شده است

در ادامه پس از خداحافظی با آقای منطقی، وارد غرفه زنجیره تولید سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، شدم، آقای فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت در این غرفه بود، می‌گفت: یکی از اقداماتشان شناسایی نیاز شرکت ها و وصل کردن آنها به شرکت‌های دانش بنیانی است که توانایی ساخت تجهیزات مورد نیاز آن شرکت ها را داشته باشند. 

به گفته مقیمی 570 نیاز فناورانه شناسایی‌ و اقداماتی برای ساخت آنها انجام شده است.

از جمله صنایع دیگری که توسط مهندسان و متخصصان کشورمان تولید و در این نمایشگاه عرضه شده بود می‌توان به محصولات نانو از جمله پوشش‌های مقاوم حریق و همچنین محصول نانوسیل اشاره کرد که کاربرد آن ایجاد مقاومت و طول عمر انواع سازهای سیمانی و بتنی است. 

همچنین در این نمایشگاه دستاوردهای متخصصان ایرانی در حوزه تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) و دستاوردهایی در حوزه لوازم خانگی به چشم می خورد. 

بیش از 4 ساعت از زمان ورودم به نمایشگاه می‌گذشت  و تقریبا محیط نمایشگاه خلوت شده بود و اغلب نماینده‌های اصحاب رسانه که برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند، محل حسینیه را ترک کرده‌اند اما مسئولان غرفه هنوز در انتظار آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور بودند که قرار بود برای بازدید از نمایشگاه بیاید. 

اگرچه به دلیل گسترده بودن نمایشگاه و کم‌بودن زمان موفق نشدم با مسئولان برخی از غرفه‌ها گفت وگو کنم، اما دیگر فرصت نداشتم و باید نمایشگاه را ترک می کردم، از برخی از غرفه داران خداحافظی کردم و از ساختمان حسینیه خارج شدم.

بعد از خروج از حسینیه امام خمینی (ره) همان مسیری را که برای ورود به نمایشگاه پیموده بودم را طی کردم با این تفاوت که هنگام ورود به حسینیه هوا روشن بود و اکنون هوا تاریک شده بود. وسایل شخصی‌ام را تحویل گرفتم و از حسینیه خارج شدم، هوا نم‌نم محدود باران داشت، حس می‌کردم صورتم خیس می‌شود، اما ذهن من هنوز در حسینیه مانده بود، درگیر آن همه توانایی متخصصان و جوانان ایران و اینکه باید با این‌همه توانایی کشورمان، به خود به عنوان یک ایرانی افتخار کنم.

گزارش از: لیلا معتمد منفرد

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول