اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

۱۵ همت از دارایی‌های استان قزوین برای مولدسازی شناسایی شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین گفت: تاکنون حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های استان احصا و برای مولدسازی مصوب شده است.

۱۵ همت از دارایی‌های استان قزوین برای مولدسازی شناسایی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مهدی رجحانی در نشست خبری با خبرنگاران استان قزوین که ظهر امروز در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، به تشریح عملکرد و اقدامات صورت گرفته دو ساله دولت و مسوولان استان پرداخت و اظهار کرد: بودجه عمرانی استان قزوین در سال ۱۴۰۰، یک همت بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱.۵ همت افزایش یافت.

وی یکی از محورهای تلاش جدی مسوولان استان قزوین را در سفر رییس جمهور به استان و حاصل شدن توفیقات مهم و تصویب حدود ۱۱ همت اعتبار عنوان کرد و افزود: بخش ارزی این بودجه حدود ۲۵ همت است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین با  اشاره به آغاز به کار استان برای اجرای قانون مولدسازی از سال گذشته ادامه داد: اسفند ماه سال ۱۴۰۱ تلاش فوق العاده و مستمری برای آغاز اجرای مولدسازی در استان شکل گرفت که تاکنون حدود ۱۵ همت از دارایی‌های استان احصا شده و برای مولدسازی مصوب شده است.

رجحانی اضافه کرد: برای جذب سرمایه از محل و روشهای مختلف تاکنون ۲۰ همت مذاکرات سرمایه‌ای در حوزه عمرانی صورت گرفته که بخش مهمی از آن نزدیک به انعقاد قرارداد قرار دارد که در توسعه زیرساختی، اشتغال، درآمد پایدار شهرداری‌ها، رونق اقتصادی و پیشرفت استان تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: در بدو خدمت در استان قزوین اولویت بندی و دسته بندی پروژه‌هایی که تعریف و نیمه کاره مانده بود، پروژه‌هایی که تعریف شده بود اما شروع نشده بود و پروژه‌هایی که لازم بود تعریف شود در دستور کار قرار گرفت و به یک سری اصلاح و بهبود فرآیندها پرداخته شد و بسترهای لازم برای تسهیل امور آسیب زا، فسادزا و پیچیده فراهم شد.

این مسوول بیان کرد: با اختصاص ۱۱ همت بودجه از محل سفر رییس جمهور تقریبا همه پروژه‌های عمرانی در بخش‌های مختلف از حالت رکود خارج و پروژه‌های راه فعال شدند و ۲۳۰۰ میلیارد تومان برای حوزه کشاورزی استان تخصیص یافت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین افزود: برای احیای دشت قزوین کمیته احیا متشکل از نخبگان کشوری و مسوولان استانی شکل گرفته و جلسات آن برگزار می‌شود که کلان پروژه مرتبط با دشت و توسعه بررسی آن محسوب می‌شود و تصمیمات بسیار مهمی هم در حال اخذ است، این در حالی است که مطالعات منطقه آزاد دشت کشاورزی آغاز شده و بهترین راه حل چالش آبی ارتقای بهره‌وری آب است.

رجحانی در خصوص پروژه‌های منابع آب استان قزوین توضیح داد: سد نهب آماده افتتاح و سد بالاخانلو آماده آبگیری است، آب سد طالقان به آبیک و زیاران رسید و با سرعت کند با منابع دولتی پروژه آبرسانی سد طالقان به مهرگان در حال اجراست که برای پروژه آبرسانی سد طالقان به قزوین با سرمایه‌گذار جدید مذاکرات در حال نهایی شدن است. مذاکرات نهایی احداث سد بورمانک به شیوه BOT با سرمایه‌گذار در حال انجام و در مرحله انعقاد قرارداد قرار دارد.

وی ادامه داد: 22 پروژه در پنج حوزه ارتقای بهره‌وری آب، توسعه منابع آبی، مدیریت کیفیت آب، مدیریت ذی نفعان و مسوولیت اجتماعی و فرهنگ سازی آب تعریف شده که احصا و به وزارت راه و شهرسازی هماهنگ شده و به فرایند اجرا می‌رسد.

این مسوول اضافه کرد: با توجه به قرار داشتن قزوین در چهار راه کریدور شرق و غرب و شمال کشور و شریانی بودن و وقوع تصادفات و ترافیک انباشت در آزادراه کرج_تاکستان_ زنجان و گیلان پروژه ویژه در حوزه کاهش تصادفات تعریف شده که در وزارت راه و راهداری به عنوان پروژه پایلوت ملی تعریف کرده‌ایم و مسایلی که منجر به ناایمن شدن راههای اصلی می‌شود، استخراج و ۱۵۰ پروژه خرد و کلان برای آبیک_قزوین و تاکستان تعریف شده و با توجه به اختصاص منابع، اقدامات لازم طی چند سال انجام می‌شود.

مرحله دوم جذب سرمایه‌گذار برای فرودگاه قزوین

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین به مرحله دوم جذب سرمایه‌گذار به شیوه BOT برای فرودگاه و رسیدگی به اسناد آن اشاره و خاطرنشان کرد: اگر مشکلی پیش نیاید در آینده نزدیک برنده مناقصه اعلام می‌شود و فرایند انعقاد قرارداد آن برای واگذاری به بخش خصوصی اجرا می‌شود که تبدیل به فرودگاه مسافربری، کشاورزی، تفریحی و آموزشی می‌شود.

رجحانی افزود: کلان پروژه ای با عنوان «راهبردهای برندینگ قزوین و تولید محتوا» در حال پیگیری است که به مرحله انعقاد قرارداد برسد و درصدد هستیم ویژه استان قزوین مانند مجموعه ایرانگرد مستندی در قالب ۱۰ برنامه ویژه استان ساخته شود، این در حالی است که سریال کلاس الف با محوریت معرفی ظرفیت‌های گردشگری در استان ساخته خواهد شد که در حال مذاکرات نهایی تولید آن هستیم.

وی ادامه داد: حجم آسفالت حوزه راهداری از سال ۹۹ که ۸۷ هزارتن و ۷۸ کیلومتر بوده در سال ۱۴۰۲ به ۳۹۸ هزار تن و ۳۸۵ کیلومتر رسیده است.از ۲۲ پروژه شاخص در حوزه راه سه پروژه فعال بود که در حال حاضر برخی از این تعداد پروژه‌ها به اتمام رسیده و برخی هم کیلومترهایی اجرا شده است که در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی فاز نخست جاده قزوین_ الموت_تنکابن به طول ۷۰ کیلومتر در سه ماهه سال آینده افتتاح می‌شود.

این مسوول اضافه کرد: اعتبار دهیاری های استان قزوین برای اجرای طرح‌های هادی در سال ۹۹، ۵۷ میلیارد تومان بوده که در سال ۱۴۰۲ به ۵۷۷ میلیارد تومان رسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رییس جمهور به پروژه چشمه نور قزوین، با بک چالشی مواجه شدیم و مقرر شده بود پروژه به اصفهان یا جنوب کشور انتقال یابد که با تلاشهای صورت گرفته، مصوبه ماده ۲۳ این پروژه اخذ شد و ردیف اعتبارات ملی برای آن در نظر گرفته شد که امیدواریم احداث ساختمان آن هر چه سریع‌تر آغاز شود.

تملک زمین برای ساخت مرکز نمایشگاهی جدید در قزوین

رجحانی از تملک زمین برای ساخت مرکز نمایشگاهی جدید در شأن استان قزوین خبر داد و اذعان کرد: با توجه به نگاه سیاسی محور به راههای روستایی در سالهای گذشته، نگاه عدالت محور را در دستور کار قرار دادیم و بر اساس اولویت بندی به روستاهای کمتر توسعه یافته توجه ویژه شد این در حالی است که «کتاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری‌های استان قزوین» تهیه شده که رونمایی خواهد شد و تمام شهرداری‌های استان از خدمات الکترونیکی بهره‌مند هستند.

وی افزود: مکان یابی کلان پروژه نخستین شهرک محتوا در کشور در استان قزوین نهایی و زمین آن قطعی شده و با تفاهمنامه و سرمایه‌گذاری مشترک بین ایرانسل و اداره کل اوقاف و امور خیریه اجرایی می‌شود که احداث زیرساختها توسط اوقاف و تجهیزات توسط ایرانسل انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین ادامه داد: برای احیای باغستان سنتی قزوین ده ها جلسه برگزار شده و نظام بندی آن در قالب پنج دسته حکمرانی، آبی، اقتصادی اعم از باغی و گردشگری و امنیتی تدوین شده و به ثبت جهانی هم که رسیده است.

رجحانی اضافه کرد: در خصوص نیروگاه شهید رجایی آبیک مکاتبات متعددی صورت گرفت هرچند با پیگیری‌ها، به دلیل اینکه مشکل ملی بود، خیلی نتوانستیم به نتیجه برسیم و موثر عمل کنیم.

وی از اخذ مصوبه استانی طرح جامع شمال اتوبان قزوین و ارسال به شورای عالی معماری در تهران برای تایید و اقدام برای تهیه طرح تفصیلی پس از تایید طرح جامع در شورای عالی معماری خبر داد و خاطرنشان کرد: مصوبات شرکت شهر جدید مهرگان در هیأت دولت به طول انجامیده و در سازمان استخدامی منتظر صدور ابلاغ چارت سازمانی شرکت شهر جدید هستیم.

این مسوول تصریح کرد: اسکلت پروژه بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین در مراحل نهایی قرار دارد و تا پایان سال مناقصه، تاسیسات و اسکلت آن انجام می‌شود که از محل سفر رییس جمهور ۱۰۰۰ میلیارد تومان، ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل مولدسازی و ۲۰۰ میلیارد تومان از ماده ۵۶ برای این بیمارستان تامین اعتبار شده که امیدواریم تا پایان دولت ۳۵۰ تخت بیمارستان تکمیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین افزود: گراند هتل قزوین در اختیار صندوق احیاست که چند مرتبه مناقصه برگزار شده و کسی حاضر نشده که اخیرا فراخوانی انجام و با یک سرمایه‌گذار در حال مذاکره هستیم و نسبت به رفع دغدغه‌های سرمایه‌گذار در زمینه توجیه اقتصادی اقدام می‌کنیم تا بتوانیم قرارداد منعقد کنیم.

رجحانی با اشاره به انجام اقدامات مختلف در حوزه گردشگری  استان قزوین ادامه داد: طرح ارتقاء و اصلاح ارتفاع محدوده پیغمبریه و بقعه متبرکه نهایی شده که نیازمند توافق وزارت میراث فرهنگی و سازمان اوقاف کشور هستیم که زمان بر شده است.

وی اضافه کرد: دو پروژه مهم برای شمال و جنوب آزادراهی استان در نظر گرفته‌ایم که در جنوب اتوبان شهرک صنفی که تجاری است، احداث و در شمال هم دریاچه را به عنوان چشم انداز از داخل آزادراه قرار می‌دهیم که در رونق گردش‌گری استان تاثیر مهمی خواهد داشت.

این مسوول با بیان اینکه تمام ۲۸ شهر استان قزوین از شبکه فیبر نوری بهره‌مند می‌شوند، افزود: اجرای این طرح در ۶ شهر آغاز شده و برخی شهرها هم تا پایان سال به اتمام می‌رسند و از مزایای فیبر نوری همچون سرعت بالای اینترنت بهره‌مند می‌شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول