اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

سیمرغ ۴۲| دلیل آتش زم‌زم برای ساخت «دروغ های زیبا» در بنگلادش؛ امکان نمایندگی این کشور در اسکار

«دروغ های زیبا» اولین فیلم جدول اکران جشنواره فیلم فجر است، فیلمی که به صورت مشترک با کشور بنگلادش ساخته شده و کارگردانش دلایلی برای اینکار دارد.

سیمرغ ۴۲| دلیل آتش زم‌زم برای ساخت «دروغ های زیبا» در بنگلادش؛ امکان نمایندگی این کشور در اسکار

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، فیلم سینمایی «دروغ های زیبا» ساخته مرتضی آتش‌زم‌زم است، فیلمی مشترک میان ایران و بنگلادش که در واقع چندمین ساخته این کارگردان در این کشور است.

آتش زم‌زم در توضیح فیلم جدیدش در یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است نوشت:

بنگلادش کشور رنگ‌ها و مناظر زیباست. حتی جمعیت بسیار زیاد آن که تناسب چندانی با مساحت جغرافیایی آن ندارد هم موجب نشده تا این زیبایی و تنوع رنگامیزی در زیست مردم و طبیعت این کشور جنوب آسیا نادیده انگاشته شود. کشوری رو به توسعه از حیث اقتصادی که در حال تبدیل شدن به یک نمونه پدیده از لحاظ آمارهای مالی و پولی است.

همین پرتره چشم نواز و عشق عجیبی که مردم بنگلادش به تبعِ مراودات و نزدیکی فرهنگی و اجتماعی شدید با هند دارند و علاقه وافرشان به محصولات بالیوود، سینما را در این کشور در میان محبوب ترین سرگرمیها قرار داده است.

من نخستین بار برای ساخت یک مستند گذرم به بنگلادش افتاد و در همان برخورد نخست، شیفته جنب و جوش، سرزندگی و شور زیستن در میان مردم شان شدم. آن ازدحام وصف ناشدنی و ضرباهنگ سریع زندگی که در این کشور دیده ام، شاید با هیچ منطقه ای در جهان قابل مقایسه نباشد.

دوستی و محبتی که بین مردم جریان دارد. یکرنگی، سادگی و خلوصی که در مناسباتشان هست و البته عشق فراوانی که به سینما دارند. شاید هم تمام خواسته هایشان از این جهان را روی پرده نقره ای سینما مجسم و بازسازی می کنند.

به کمک یکی از دوستانم در این کشور و طی سفرهای بعدی، قصه ای از دل همین شور و طراوت زندگی مردم بنگلادش در ذهنم شکل گرفت و در نهایت تبدیل شد به فیلم «دروغ های زیبا».

حالا تجسم کنید با این توصیفی که از بنگلادش با جمعیت صد و ‌هشتاد میلیون نفری اش در وسعتی به استان کردستان دادم، بتوانید فیلمی مثل «دروغ های زیبا» را با این حجم تنوع از لوکیشن های خارجی و روایتی پر فراز و نشیب، در جای جای پایتخت شلوغ آن داکا بسازید.

ما مواجه شدیم با انبوهی از عابران و رانندگان علاقه مند به روند فیلمبرداری و البته بازیگر محبوبشان جایا احسن که در این کشور یک سوپراستار و سلبریتی به معنای واقعی کلمه است. خلاصه با هر دردسر و مشکلی که بود، اعم از صدابرداری سر صحنه با شلوغی بی حد و سر و صداهای فراوان در خیابانهای شهر، فیلم را به سرانجام رساندیم.

شاید بتوان گفت این نخستین تجربه جدی همکاری سینمای ایران با بنگلادش باشد و بی اغراق، همان قدر که طی این روزها، دوستان در رسانه های ایران ابراز علاقه به تماشای فیلم داشته اند، شکل مضاعفی از آن در کشور بنگلادش، به دلیل علاقه مردم آن به ایرانیان و فرهنگ و سینمای ایران رقم خورده است و کنجکاوی خاصی برای تماشای آن در این کشور پرتراکم وجود دارد.

ضمن اینکه روشن است این دست همکاری ها بویژه در صورت حمایت مسئولان، می تواند زمینه ساز شناسایی هرچه بیشتر و بهتر سینمای شریف ایران در سطح جهانی باشد.

هرچند متأسفانه امکان اکران خصوصی آن فراهم نشد تا نخستین اکران رسمی آن در سانس نخست جشنواره فیلم فجر 42 باشد.

ناگفته نماند این احتمال قوی وجود دارد تا «دروغ‌های زیبا» به عنوان نماینده سینمای بنگلادش در اسکار سال آینده معرفی شود.

تهیه‌کننده و کارگردان«دروغ های زیبا»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول