اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

سیمرغ 42| کارنامه 4 هنرمندی که فجر 42 برایشان بزرگداشت گرفت

محمدرضا علیقلی، پرویز شیخ‌طادی، فریبا کوثری و ابوالفضل پورعرب در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر تجلیل خواهند شد،‌ هنرمندانی که هر کدام در حرفه خود سبقه‌ای طولانی دارند.

سیمرغ 42| کارنامه 4 هنرمندی که فجر 42 برایشان بزرگداشت گرفت

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما: احترام به پیشکسوتان و بزرگان هنر در هر جشنواره‌ای نگین درخشان آن است؛ مراسمی که برگزار می‌شود تا فراموش نکنیم هنر امروز را از چه کسانی به ارث برده‌ایم.

محمدرضا علیقلی، پرویز شیخ‌طادی، فریبا کوثری و ابوالفضل پورعرب افرادی هستند که در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر تقدیر می‌شوند، هنرمندانی که سبقه‌ای طولانی در آهنگسازی، کارگردانی، نویسندگی و بازیگری داشته و در هنرشان الگوی بسیاری از جوانان شده‌اند.

محمدرضا علیقلی

محمدرضا علیقلی آهنگساز سینمای ایران است،‌ او یکی از رکوردداران سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر است، علیقلی ۱۵ بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر شده‌ که ۴ بار از این دفعات را موفق به کسب این سیمرغ بلورین شده است تا یکی از سیمرغ بازترین‌های سینما باشد.

فیلم «نرگس» رخشان بنی‌اعتماد،‌ «قدمگاه» محمدمهدی عسگرپور، «خیلی دور، خیلی نزدیک» رضا میرکریمی، «دختر» رضا میرکریمی و «امکان مینا» کمال تبریزی آثاری است که محمدرضا علیقلی برای آنها تجربه رفتن روی سن جشنواره فجر را دارد.

«رهایی» رسول صدرعاملی اولین فعالیت او در سینما است و آخرین نوتش تا کنون را نیز برای فیلم «ما همه با هم هستیم» کمال تبریزی نواخته است، شاید آهنگسازی فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» نیز از آثار به یاد ماندنی او است.

او تا کنون برای 137 فیلم نواخته است.

پرویز شیخ‌طادی

پرویز شیخ‌طادی یکی از سازندگان مهم سینمای استراتژیک ایران است،‌ او که در دوره سی‌ام جشنواره فیلم فجر برای فیلم سینمایی «روزهای زندگی» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرده است، 10 فیلم سینمایی را در کارنامه خود دارد.

امپراتور جهنم، روزهای زندگی، شکارچی شنبه، دایناسور، سینه سرخ، آتش در نیستان، پشت پرده‌ی مه، روایت سه‌گانه، دفتری از آسمان و سرزمین پدربزرگ آثاری هستند که پرویز شیخ‌طادی آنها را کارگردانی کرده است. 

فریبا کوثری

یکی از بانوان مهم سینما و تلویزیون ایران، بازیگری که شاید وابستگی‌اش به قاب تلویزیون بیش از پرده سینما بوده و نقش‌های ماندگاری را در این فضا ایفا کرده است، اما هر بار وارد هنر هفتم شده خاطرات خوبی را برای مخاطب به جا گذاشته است.

21 فیلم حاصل کارنامه فریبا کوثری در سینما است، او بازیگری را از فیلم «در مسیر تند باد» مسعود جعفری جوزانی شروع کرده و «هرماس» مهدی صاحبی آخرین حضور او در پرده سینما است.

برخی آثار کوثری در تلویزیون هم جایگاهی دارند که امکان نام نبردن از آن‌ها وجود ندارد‌، 22 سریال در کارنامه او وجود دارد که آثار درخشانی چون «مختارنامه»،‌ «معصومیت از دست رفته» و «دلنوازان» در آن وجود دارد.

فریبرز پورعرب

پورعرب یکی از بازیگران غیرقابل حذف سینمای ایران است، از هر گروهی از مخاطبین سینما که باشید قطعا خاطره‌ای زیبا از بازی‌های او دارد، پورعرب بابت بازی در فیلم‌های عروس (۱۳۶۹)، نرگس (۱۳۷۰) و مردی شبیه باران (۱۳۷۵) نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر شده که برای «مردی شبیه باران» موفق به دریافت آن شده است. او برای نقش آفرینی در فیلم عروس نیز برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ‌یانگ شد.

41  فیلم در کارنامه بازیگری پورعرب در سینما وجود دارد، از «عروس» بهروز افخمی تا «چند میگیری گریه کنی2» علی توکل نیا آثار پورعرب در سینما است،‌ او از اواخر دهه هشتاد تا اواسط دهه 90 در سینما حضور نداشت و بعد از مدتی با سایه‌های موازی اصغر نعیمی به سینما بازگشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول