اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

اجرای طرح پهنه بندی محیط زیستی و ارزیابی ریسک زیستگاهی سواحل مکران

فاز اول طرح پهنه بندی محیط زیستی و ارزیابی ریسک زیستگاهی استقرار صنایع در مناطق ساحلی مکران در استان هرمزگان توسط گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.

اجرای طرح پهنه بندی محیط زیستی و ارزیابی ریسک زیستگاهی سواحل مکران

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، فاز اول پروژه پهنه بندی محیط زیستی و ارزیابی ریسک زیستگاهی استقرار صنایع در مناطق ساحلی دریایی مکران در استان هرمزگان تحت نظارت دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حقاظت محیط زیست و توسط گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه انجام شد و فاز دوم در مناطق ساحلی دریایی مکران استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

در فاز اول این پروژه که با مدیریت مهدی غلامعلی فرد و همکاران؛  بنیاد احمدی، محسن جاپلقی، مریم نقدی و الهام حق شناس انجام شد، منطقه ساحلی دریایی مکران در استان هرمزگان شامل ۳ شهرستان جاسک، میناب و بندرعباس مورد بررسی قرار گرفت.

محدوده مطالعاتی در نواحی خشکی به فاصله ۱۰ کیلومتر از خط ساحلی تعریف و در نواحی دریایی تا عمق ۷ متر  بررسی شد. پس از شناخت محیط زیست منطقه مورد مطالعه (فیزیکی، بیولوژیکی، اقتصادی اجتماعی)، نقشه های لازم شامل نقشه های کاربری اراضی، زیرساخت ها، پوشش گیاهی، جانوری، زیستگاه های ساحلی دریایی، زمین شناسی، خاک شناسی، رطوبت، شیب، جهت، ارتفاع و ... تا فاصله ۱۰ کیلومتری از ساحل در مقیاس ۲۵۰۰۰/۱ تهیه شده، پس از تلفیق آنها ارزیابی توان زیست محیطی منطقه مورد مطالعه برای کاربری های توسعه صنعتی و حفاظت انجام شد.

 همچنین پس از بررسی و شناسایی مخاطرات و تهدید‌های موجود، ارزیابی ریسک زیستگاهی (Habitat Risk Assessment) در محدوده ساحلی - دریایی مورد مطالعه با استفاده از مدل سازی صورت گرفت. طول خط ساحلی مورد مطالعه ۴۷۴ کیلومتر و مساحت کل منطقه مورد مطالعه (ساحلی و دریایی) ۴۸۴ هزار و ۲۹۳ هکتار بود که در نهایت ۷ پهنه دارای حساسیت اکولوژیک ساحلی دریایی با مساحت بیش از ۵۷ هزار هکتار جهت حفاظت و ۱۴ پهنه برای استقرار صنایع مختلف با مساحت ۸ هزار و ۱۶۲ هکتار تعیین شد.

تعیین کاربری های مناسب با توجه به استعداد طبیعی سرزمین به منظور استفاده بهینه و جلوگیری از تخریب، گامی موثر در رسیدن به توسعه پایدار است. بنابراین با توجه به وضعیت منابع محیط زیستی هر یک از مناطق کشور، لازم است هر گونه برنامه ریزی در خصوص استقرار فعالیت‌ها و کاربری های مختلف پس از شناخت محیط زیست منطقه و با نگرش به استعداد و قابلیت های آن صورت گیرد.

فاز دوم این پروژه برای مناطق ساحلی دریایی مکران در استان سیستان و بلوچستان در گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی با مدیریت مهدی غلامعلی­ فرد (پژوهشگر برتر دانشگاه در اجرای طرح­ های پژوهشی در سال ۱۴۰۱) در حال انجام است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول