اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کنعانی: به دنبال تنش با هیچ طرفی در منطقه و خارج از آن نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه امروز گفت که ایران به دنبال تنش با هیچ طرفی حتی با آمریکا در منطقه و خارج از منطقه نیست.

کنعانی: به دنبال تنش با هیچ طرفی در منطقه و خارج از آن نیستیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی امروز (دوشنبه) نهم بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران روابط ایران و عراق را گسترده و دوستانه و برادرانه و مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل اعلام کرد.

وی تصریح کرد: همواره گفت‌وگوهای منظم و مستمری در سطوح مختلف بین مقامات دو کشور داریم و سفر آقای احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق در چارچوب تداوم مشورت‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف دوجانبه از جمله همکاری‌های امنیتی و مقابله مشترک با خطر تروریسم و تقویت همکاری‌ها در جهت تحکیم ثبات و امنیت در منطقه و حفظ و تحکیم مرزهای مشترک است. موضوعات اخیر و جاری در گفت‌وگوهای ایشان با مقامات عالی عراق مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کنعانی تأکید کرد: روابط دو کشور ممتاز و ویژه‌ است و برخی اتفاقات و رخدادها طبیعتا نمی‌تواند بر عمق و استحکام روابط دو کشور تاثیر منفی بگذارد. این سفر هم فرصت خوبی است که دیدگاه‌ها و نظرات بین مقامات عالی امنیتی و سیاسی دو کشور تبادل و زمینه‌های تقویت روابط مهیا شود.

* خللی در تعاملات و مناسبات دیپلماتیک بین ایران و عراق نیست

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره بازگشت سفیر عراق به ایران نیز بیان کرد: روابط دو کشور ایران و عراق، روابط محکم و خلل ناپذیری است و خللی در تعاملات و مناسبات دیپلماتیک بین ایران و عراق نیست و  قطعا نخواهد بود. این اراده جدی رهبران عالی دو کشور است.

وی با بیان اینکه روابط قوی بین دو کشور علاوه بر اینکه تامین کننده منافع دو ملت و دو کشور است به نفع همه کشورهای منطقه است، افزود: این روابط مقوم ثبات و امنیت در منطقه و تامین کننده منافع مشترک برای کل منطقه خواهد بود. 

به گفته کنعانی اراده سیاسی جدی برای تداوم روابط سازنده، برادرانه و مستحکم بین دو کشور در بین دو دولت و رهبران عالی ایران و عراق وجود دارد.

* توافقنامه امنیتی ایران و عراق

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق با بیان اینکه توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق به نفع دو کشور و دو ملت و در مسیر تأمین منافع و نیازهای امنیتی دو کشور ایران و عراق شکل گرفته است، افزود: از این رو اجرای این توافقنامه مورد تأکید و در چارچوب اراده و خواست دو دولت بوده و طرفین در مسیر اجرای آن گام‌های بسیار خوبی را برداشته‌اند.

وی افزود: عراق بخش‌های قابل توجهی از تعهدات خود را در چارچوب آن توافقنامه انجام داده، کمیته مشترک ارزیابی نحوه اجرای این توافقنامه بین دو کشور وجود داشته و وجود دارد و فعال است. 

کنعانی خاطرنشان کرد: دیدارهای مقامات امنیتی دو کشور از جمله سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی هم کمک می‌کند که دو کشور در چارچوب منافع مشترک و همچنین در چارچوب توافقنامه مشترک بتوانند همکاری‌های امنیتی خودشان را مبتنی بر نیاز مشترک به تقویت ثبات و امنیت در طول مرزهای مشترک ادامه دهند و تقویت کنند.

وی افزود: ما همواره تأکید کردیم که حاکمیت و تمامیت ارضی عراق مورد احترام جمهوری اسلامی ایران است. پایبندی، التزام و مسؤولیت ایران نسبت به حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی عراق نیازی به راستی آزمایی ندارد. ایران در سخت‌ترین شرایط امنیتی عراق اولین و مهمترین و اثرگذارترین کشوری بود که در کنار برادران عراقی، دولت، ملت و نیروهای مسلح و ارتش عراق در حفاظت از امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق کوشید و جان عزیزان بزرگ خود را در مسیر حمایت از امنیت ملت و کشور عراق فدا کرد. روابط دو کشور مستحکم به وجود اراده‌های قوی است و خون شهدای ایرانی و عراق در میادین مشترک در مبارزه با تروریسم در هم آمیخته و این پیوند بین دو کشور عمیق است.

کنعانی یادآور شد: وجود سوءتفاهم‌ها خللی در عزم جدی و قوی دو کشور برای تقویت مناسبات ایجاد نخواهد کرد و در پی مسائل جدید حادث شده معتقدیم به سرعت از آن عبور خواهیم کرد و دو کشور روابط خود را در ریل‌های ایجاد شده در حوزه‌های مختلف با قوت ادامه خواهند داد. 

* خبرنگاران به منابع اعتبار و رسمی مراجعه کنند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره خبر درخواست چین از ایران برای پایان دادن به حملات یمن گفت: خبرنگاران به منابع اعتبار و رسمی مراجعه کنند؛ چنین چیزی اساسا مطرح نیست و ریشه این خبر نمی‌دانم از کجا نشأت گرفته است.

وی سپس با اشاره به این موارد تأکید کرد: ایران و چین به عنوان دو کشور طرفدار همگرایی و توسعه مشترک، تعهد خود را به برقراری عدالت منطقه‌ای و بین‌المللی، حل صلح‌‌آمیز منازعات و مقابله با تنش‌آفرینی‌ها از طریق مطرح کردن دیدگاه‌هایمان نشان دادیم. همواره رایزنی‌های مشترکی را با هم داشتیم.

کنعانی گفت: سخنگوی وزارت خارجه چین اظهارنظر واضحی داشت که به نظرم با این اظهارات موضع چین کاملا روشن است و ما هم نظر هستیم که اولویت فوری فرونشاندن آتش جنگ در غزه است و تحولات دریای سرخ سرریز ظلم آشکاری است که در غزه شاهد آن هستیم. بهتر است به منابع رسمی و در دسترس رجوع کنیم و از استناد به اظهاراتی که برخی طرف‌ها با انگیزه‌های مختلف منتشر می‌کنند پرهیز کنیم.

* استقبال از اقدام شجاعانه دولت آفریقای جنوبی

کنعانی همچنین از اقدام شجاعانه و انسانی دولت آفریقای جنوبی در طرح شکایت علیه رژیم صهیونیستی تقدیر کرد و گفت: صدور قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز راهی است برای محکومیت قطعی و رسوایی رژیم اشغالگر اسرائیل.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ان‌شاءالله شاهد برداشتن گام تکمیلی و اثر گذار از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیمی باشیم که طی ۷۵ سال جنایات این رژیم علیه یک ملت مظلوم مسکوت مانده و مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفته است.

کنعانی گفت: جا داشت که کشورهای اسلامی در این زمینه اقدام جدی انجام دهند.

* حمله به سفارت ایران در سوئد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حمله به سفارت ایران در سوئد گفت: همه اقدامات لازم سیاسی و حقوقی در سریع‌ترین زمان ممکن از سوی ایران و دستگاه دیپلماسی در مرکز و سفارت ایران در استکهلم انجام شده است.

وی افزود: این موضوع به طور جدی محل اهتمام و توجه ما قرار دارد. مقامات دولت سوئد هم قول دادند این موضوع را با جدیت دنبال کنند و اطلاع دادند ۵ نفر از افراد مهاجم بازداشت شدند.

کنعانی اضافه کرد: انتظار قوی ما از دولت سوئد این است که به تعهدات دیپلماتیک خود در چارچوب کنوانسیون وین در حفظ شرایط ایمن برای فعالیت دیپلماتیک سفارت ایران جامه عمل بپوشاند.

* انتظار ملت فلسطین

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره ضرورت قطع شریان‌های حیاتی اقتصادی و سیاسی رژیم صهیونیستی گفت: طبیعتاً اولین انتظار ملت فلسطین از کشورها و دولت‌های اسلامی استفاده از ابزارهای در اختیار برای ایجاد بازدارندگی در مقابل ماشین کشتار رژیم غاصب صهیونیستی و استفاده از ابزارهای در اختیار این کشورها برای اعمال فشار بر رژیم اسرائیل و کمک به ملت فلسطین است. 

وی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری به درستی اشاره فرمودند کشورهای اسلامی دارای ابزارها و امکاناتی هستند که در اختیار خودشان است و می‌توانند از این ابزار در اختیار برای قطع شریان‌های حیاتی رژیم منحوس صهیونیستی استفاده کنندو در انتظار اقداماتی از سوی آن دسته از سازمان‌ها و نهادها و تشکل‌های بین‌المللی و غیربین‌المللی نباشند که تحت نفوذ قدرت‌هایی قرار دارد که حامی رژیم صهیونیستی هستند. جمهوری‌ اسلامی‌ایران از مدت‌ها پیش بحث استفاده از ابزارهای در اختیار کشورهای اسلامی را در مذاکرات و گفت‌وگوهای سطوح مختلف با کشورهای اسلامی دنبال کرده است.

کنعانی بیان کرد: ما در گفت‌وگوهای دیپلماتیک با طرف‌های منطقه ای خود کشورهای عربی، اسلامی و کشورهای منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای، استفاده از ابزار فشار و تحریم را به عنوان یک اقدام اخلاقی و یک اقدام انسانی در حمایت از ملت فلسطین مورد توجه و تأکید قرار داده‌ایم. این خواسته ملت فلسطین است که در شرایطی که رژیم صهیونیستی در عین ارتکاب جنایت جنگی و نسل‌کشی علیه ملت فلسطین از تمامی حمایت‌های اقتصادی، نظامی، سیاسی، حقوقی و بین‌المللی کشورهای حامی این رژیم از جمله دولت آمریکا و کشورهای مشخص اروپایی برخوردار است، کشورهای اسلامی نیز در به کارگیری ابزارهای در اختیار خود از جمله استفاده از تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی و استفاده از اهرم و تحریم انرژی علیه رژیم صهیونیستی به کمک ملت مظلوم فلسطین بر بیایند و از آنها به عنوان یک ابزار بازدارنده در مقابل این رژیم استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: انتظار ملت فلسطین است که کشورهای اسلامی به این خواسته به جا و به حق ملت فلسطین جامه عمل بپوشانند. خوشبختانه در حوزه حقوقی و بین‌المللی شاهدیم اقدامات خوبی صورت گرفته و امیدواریم در کنار این اقدامات از سایر ابزارهای ممکن کشورهای حامی ملت فلسطین و کشورهایی که به اصول اخلاقی و انسانی و حمایت از ملت مظلوم پایبند هستند به عنوان ابزار بازدارنده علیه ماشین کشتار رژیم صهیونیستی تردید نکرده و از آن استفاده کنند.

* گروه‌های مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره کشته شدن سربازان آمریکایی در منطقه گفت: ایران از ابتدای بحران جاری غزه مکررا نسبت به خطر گسترش دامنه درگیری در منطقه به دلیل ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و پشتیبانی همه جانبه آمریکا از نسل‌کشی فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری هشدار داده و نقض مکرر حاکمیت ملی عراق و سوریه توسط نیروهای آمریکایی و بمباران‌ها و انجام حملات علیه گروه‌ها و مردم عراق، سوریه و یمن را تشدید کننده این چرخه بی ثباتی می‌دانست.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اهمیت حفظ صلح و ثبات و امنیت در منطقه خاطرنشان کرد: ایران معتقد است جنگ در غزه راه‌حل نبوده و پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی به غزه و آتش بس فوری می‌تواند زمینه ساز بازگشت آرامش به منطقه شود.

وی با بیان اینکه گروه‌های مقاومت در منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از ایران دستور نمی‌گیرند، افزود: ایران ضمن اینکه از توسعه درگیری در منطقه استقبال نمی‌کند، اما در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای نحوه حمایت از ملت فلسطین و یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هرگونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد. تکرار اتهام بی اساس به ایران، فرافکنی و توطئه کسانی است که منافع خود را در کشیدن مجدد پای آمریکا به معرکه‌ای تازه‌ در منطقه و تحریک آن در گسترش و تشدید بحران می‌بینند تا از این طریق مشکلات خود را پوشش دهند.

کنعانی اضافه کرد: ایران با آمادگی و هوشیاری تحولات در منطقه را زیر نظر دارد و مسؤولیت عواقب اتهامات تحریک‌آمیز علیه ایران بر عاملان طرح چنین ادعاهای بی اساسی است.

* نشست کابل

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی در خصوص جزئیات نشست کابل درباره افغانستان و پیشنهادات ایران در این زمینه هم بیان کرد: طبیعتاً برای کسب اطلاع از جزئیات این نشست می‌بایست منتظر پایان آن و گزارش طرف‌های شرکت کننده و یا احیاناً بیانیه مشترکی که صادر خواهند کرد، بمانیم. ولی در عین حال لازم است تأکید کم که جمهوری اسلامی ایران معتقد است، کشورهای منطقه بیش از هر طرف دیگری می‌توانند در جهت کمک به تحکیم ثبات و امنیت در افغانستان و توسعه اقتصادی و کمک به تأمین شرایط بهتر برای معیشت و زندگی شهروندان افغانستان ایفای نقش کنند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نگاه سازنده خود مبنی بر ضرورت مشارکت حداکثری در همکاری‌های دوجانبه و نیز در چارچوب سازوکارهای منطقه‌ای برای کمک به بهبود و ارتقای شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان، ایده‌هایی را مطرح کرده است. این ایده ایران هم خوشبختانه با استقبال تعدادی از همسایگان مواجه شده است. ما معتقدیم که سازوکارهای منطقه‌ای با نقش آفرینی کشورهای همسایه افغانستان و حمایت سازمان ملل متحد می‌تواند به ایجاد شرایط بهتر در افغانستان کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در این مسیر همواره تلاش کردیم و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم. مشورت‌ها را با مقامات دولت سرپرستی افغانستان و همچین کشورهای همسایه ادامه می‌دهیم. 

*  دنیا به هیچ جنگ جدید دیگری، نه جنگ جهانی و نه غیرجهانی نیاز ندارد

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال وقوع جنگ جهانی سوم با توجه به تنش‌های اخیر در منطقه عنوان کرد: دنیا طبیعتاً به هیچ جنگ جدید دیگری، نه جنگ جهانی و نه غیرجهانی نیاز ندارد. ملت‌ها، دولت‌ها، کشورها و انسان‌ها به صلح، امنیت، تعامل و همزیستی مسالمت آمیز نیاز دارند.

وی اضافه کرد: امیدوار هستیم که جهان هیچگاه جنگ خانمان سوز دیگری در سطح جهانی و غیرجهانی را تجربه نکند. جنگ راه حل نیست، تجارب سال‌های اخیر که پیش چشم همه ملت‌های منطقه و خارج از منطقه هست، حتی پیش چشم آن دسته از کشورها، دولت‌ها و ارتش‌هایی که مرتکب ماجراجویی‌های نظامی شدند، نشان می‌دهد که جنگ نه راه‌حل است و نه می‌تواند منافع اقدام‌کنندگان نسبت به راهکارهای نظامی را تامین کند.

کنعانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای مؤثر در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی همواره در زمینه تقویت ثبات و امنیت در منطقه در سطح بین‌المللی تلاش می‌کند و به راهکارهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان بهترین راهکار تأکید دارد.

* ایران برای کاهش تنش در منطقه چه کرد؟

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تنش‌های موجود در منطقه و اقدامات ایران برای کاهش آن، اظهار داشت: بحران در منطقه نتیجه استمرار جنایات جنگی و تداوم نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی است. متأسفانه جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل متحد نتوانست در چارچوب مواضع و اقدامات غیرسازنده تعدادی از کشورها و مشخصاً دولت آمریکا به وظیفه خود در پایان دادن به زمینه بحران عمل کند.

کنعانی اضافه کرد: بحران در منطقه نتیجه تداوم جنایات جنگی رژیم اسرائیل و نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط این رژیم است. جمهوری اسلامی ایران حتما به تقویت و تحکیم ثبات و امنیت در منطقه است و منافع ایران در تقویت امنیت و ثبات در منطقه تامین می‌شود. حتی در خصوص آبراهه‌های بین‌المللی ایران قطعاً از وجود ثبات و امنیت کشتیرانی در آب‌های آزاد و در تنگه‌های آبی بین‌المللی منطقه و خارج از منطقه بهره می‌برد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ایران با نگاه به ریشه اساسی بحران و اینکه تداوم جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه منجر به توسعه دامنه بی ثباتی و ناامنی در منطقه خواهد شد، از ابتدای این بحران بر ضرورت خاتمه بخشیدن به آن در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید داشت و هنوز هم تأکید دارد. بیشترین ظرفیت‌های دیپلماتیک خود را در حدود چهار ماه گذشته بر موضوع فلسطین و خاتمه دادن به جنگ ظالمانه رژیم اسرائیل علیه غزه متمرکز و از همه ظرفیت‌ها استفاده و دیدگاه‌های خود را به گوش دولت آمریکا از طریق واسطه‌ها و در پاسخ به پیام‌هایی که به ایران توسط دولت آمریکا از طریق برخی طرف‌ها منتقل می‌شد، رساندیم. دیدگاه ایران واضح و روشن است. ثبات در منطقه به نفع همه طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. ریشه در بحران در منطقه اشغالگری در طول ۷۵ ساله گذشته در فلسطین و بحران چهار ماهه اخیر است.

*  به دنبال تنش با هیچ طرفی حتی با آمریکا در منطقه و خارج از منطقه نیستیم

وی افزود: باید به این جنایت در سریع ترین زمان ممکن خاتمه داده شود، کریدورهای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به طور فوری بازگشایی و محاصره کامل غزه پایان یابد و به سیاست شرورانه کوچاندن مردم از نوار غزه پایان داده شود و اجازه داده شود که ملت فلسطین خود در خصوص سرنوشت خود تصمیم بگیرند. مواضع ایران کاملا اصولی و منطقی و منطبق بر قواعد شناخته شده بین‌المللی و منشور ملل است. به دنبال تنش با هیچ طرفی حتی با آمریکا در منطقه و خارج از منطقه نیستیم. ایران به راهکارهای سیاسی برای حل و فصل مسائل منطقه اعتقاد دارد و معتقدیم باید به قضایا در سطح منطقه و بین‌المللی واقع گرایانه نگریست و به ریشه‌‌های بحران پرداخت نه به حواشی آن.

کنعانی درباره ارسال پیام از آمریکا از طریق عربستان و... اضافه کرد: پیام‌های مختلفی را از مسیرهای مختلف از طریق آمریکایی‌ها قبلا دریافت کردیم و پاسخ‌ها هم از مسیرهای دیپلماتیک منتقل شده است.

* سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نتیجه دادگاه رسیدگی به اتهامات مهاجم سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و زمان بازگشایی این سفارتخانه نیز اظهار داشت: روز شنبه گذشته جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات عامل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با حضور متهم، وکلا و نمایندگان وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان و سرکنسولگری این کشور در تبریز برگزار شد. مقامات قضایی از ابتدای این رخداد اطمینان داده بودند که در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران به اتهامات متهم و ضارب رسیدگی خواهند کرد.

کنعانی اضافه کرد: پرونده دارای ابعاد و ماهیت خاص خودش بود، بخش‌هایی از روند پرونده باید در ایران و بخش‌هایی در جمهوری آذربایجان باید تکمیل می‌شد و بخشی از روند زمانبر بود. با همکاری خوب مقامات قضایی دو کشور خوشبختانه این روند طی شد و فرآیند تحقیقات تکمیل و پرونده به دادگاه ارجاع شد. بر اساس اعلام قاضی بزودی رای متهم صادر خواهد شد.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه این حادثه تلخ و زیانبار برای دو کشور دوست و همسایه بود، یادآور شد: با این وجود مسؤولان دو کشور با وجود تلخ بودن این ماجرا تلاش کردند تاثیر آن بر روند روابط دو کشور به حداقل برسد. در یک سال گذشته شاهد رفت و آمدها بودیم. مقامات دو کشور براین باورند که نباید اجازه بدهند بدخواهان از این اتفاق سوءاستفاده کنند.امیدواریم در پرتو اراده مشترک، بزودی شاهد آغاز مجدد فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان در تهران باشیم.

* رژیم صهیونیستی به دنبال ماجراجویی‌های جدید

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تهدیدات رژیم اسرائیل علیه حزب الله لبنان نیز بیان کرد: لبنان یکی از کشورهای راهبردی در منطقه غرب آسیاست. ثبات و امنیت در لبنان، همواره بر ثبات و امنیت در منطقه اثرگذار بوده است.

وی افزود: در این تردید نیست که رژیم صهیونیستی به دنبال ماجراجویی‌های جدید است. سیاست دیرینه این رژیم بر دامن زدن به بی‌ثباتی در منطقه استوار بود و در شرایط کنونی هم که در بحران غزه به طور جدی گرفتار شده، راه نجات و خروج خودش را در گسترش دامنه جنگ و کشاندن پای دیگران به بی‌ثباتی و بحران و جنگ در منطقه جستجو می‌کند. سیاست شرورانه، ماجراجویانه و خطرناک است. آنهایی که بر این رژیم تاثیر دارند به این رژیم توصیه کنند دست از شرارت بردارد به جنایات خود علیه غزه فورا خاتمه ببخشید.

کنعانی بیان کرد: ادامه تلاش بی‌حاصل رژیم صهیونیستی در غزه چیزی جز کوبیدن میخ‌های جدید بر تابوت این رژیم نخواهد بود. مضافاً اینکه حمایت از جنگ طلبی رژیم صهیونیستی هم منافع هیچ دولتی از جمله دولت آمریکا را تأمین نخواهد کرد.

* سفر رئیسی به آنکارا

وی در خصوص جزئیات سفر رئیس جمهور به آنکارا اظهار داشت: این سفر در چارچوب دعوت رسمی به‌عمل آمده از رئیس جمهوری‌ اسلامی‌ ایران برای سفر به آنکارا و همچنین برگزاری اجلاس عالی مشترک بین دو کشور انجام شد. روابط ایران و ترکیه روابط گسترده، همه جانبه و رو به رشد بوده و در چارچوب افق‌های تعیین شده در مناسبات سیاسی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور در حال پیشرفت است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: دستیابی به هدفگذاری انجام شده برای رسیدن همکاری‌های تجاری دو کشور به سقف ۳۰ میلیارد دلار مورد اتفاق نظر رهبران دو کشور است و در این زمینه تلاش‌ها برای تحقق این هدف ادامه دارد. نشست مشترک تجار و بازرگانان دو کشور با حضور سطح عالی رؤسای دو کشور نشان دهنده اهمیت حضور و مشارکت بخش خصوصی دو کشور برای تحقق اهداف و هدف گذاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور است. ما در برخی از موضوعات منطقه‌ای مانند موضوع سوریه و کمک به تحقق و ثبات در سوریه و تلاش برای از سرگیری روابط دیپلماتیک ترکیه و سوریه هم اتفاق نظر داریم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول