اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کهگیلویه و بویراحمد

تحلیل فعال سیاسی از پایان دوره تک‌روی در کهگیلویه و بویراحمد و یک دلیل نگرانی بچه انقلابی‌ها

فعال سیاسی انتخاباتی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: جریان انقلابی از چینش‌ مدیریتی در استان نگران است و باید رویه‌ تغییر کند.

تحلیل فعال سیاسی از پایان دوره تک‌روی در کهگیلویه و بویراحمد و یک دلیل نگرانی بچه انقلابی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ تب انتخابات در استان کهکیلویه و بویراحمد بالا گرفته و این روزها مهم‌ترین موضوع در استان انتخابات و نامزدهای انتخاباتی و تصمیم گیری مردم برای انتخاب یک نفر جهت حضور در مجلس شورای اسلامی است.

در این بین سیاسیون و فعالان انتخاباتی بیکار ننشسته تا اینکه به مانند همه ادوار تنور انتخابات را در کهگیلویه و بویراحمد گرم نگه دارند.

به همین منظور سراغ سید محمدظاهر سیاوش یکی از فعالان سیاسی انتخاباتی در استان کهگیلویه و بویراحمد رفتیم.

خودتان را بیشتر معرفی کنید؟

سید محمد ظاهر سیاوش فرزند سید محمد طلا متولد سال ۱۳۴۲ شهرستان لنده هستم در حوزه سیاسی قبل از پیروزی انقلاب و نهضت در راهپیمایی‌ها شرکت داشتیم و از بچه‌های فعال آن روزها بودیم در آبان ماه ۵۷ کمی قبل از پیروزی که شعار مرگ بر شاه می‌دادیم ژاندارمری به جان بچه‌ها افتاد و تقابل زیادی با زورگویان منطقه داشتیم.

در ابتدای جنگ تحمیلی به صورت مستمر وارد عرصه جبهه و جنگ شدیم ۵ برادر و یک پدر بودیم که همگی در جبهه حضور پیدا کردیم شعاری زیبا هم ساخته بودند به این مضمون که لشکر میر محمدطلا آماده باش.

در کنار جنگ هم کاملاً در فضای سیاسی حضور داشتیم کارهای خودمان را در حزب جمهوری اسلامی ادامه دادیم از همان ابتدا در دوره اول انتخابات مثل همه به حاج بهرام تاج گردون رای دادیم در دوره دوم مجلس که یکی از سخت‌ترین دوره‌ها بود شیخ حسنعلی نجفی رهنانی از حوزه انتخابیه کهگیلویه و گچساران به مجلس رفت که ما هم وی را حمایت کردیم.

آقای بهرام تاج گردون از نیروهای انقلابی قبل از انقلاب بود در عین حال پس از اینکه به مجلس اول رفت و ما هم حمایت کردیم در دوره دوم یک سری مشکلاتی میان طیفی در مرکز با نیروهای انقلاب ایجاد شد که بعضی‌ها در حزب جمهوری اسلامی و پشت سر شهید بهشتی و شهید باهنر و مقام معظم رهبری باقی ماندند از همان دوران بود که راه ما با آن‌ها و از جمله با آقای بهرام تاج گردون جدا شد.

الگوی سیاسی شما چه کسی بود؟

در زمینه سیاسی الگوی خودمان را مرحوم حاج محمدعلی نبی‌زاده از برجستگان حزب جمهوری اسلامی در جنوب کشور داشتیم چرا که در خط مقدم مبارزه با جبهه نفاق بود و بینش سیاسی را مدیون ایشان هستیم.

فعالیت جدی سیاسی را در سال‌های بعد از حزب از کجا آغاز کردید؟

در دوران دولت احمدی‌نژاد فعالیت سیاسی زیادی داشتیم چرا که تا پیش از آن چندان به بچه‌های انقلابی توجهی نمی‌شد نیروهای انقلاب دست به دست هم دادند تا اینکه وی رئیس جمهور شد و بعد هم آن مسائل پیش آمد.

ما هم در دوره‌ای مشاور مطبوعاتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و در دوره‌ای هم فرماندار بهمئی بودیم و مدتی هم مسئولیت بازرسی استانداری کهگیلویه بویراحمد را بر عهده داشتیم تا اینکه با آمدن دولت روحانی تمامی بچه‌های انقلاب به گوشه رینگ هدایت شدند 

دغدغه انتخاباتی شما چیست؟

در همه این سال‌ها به عنوان لیدر دوستان همفکر را همراهی می‌کردیم اما بیش از هر زمان اکنون اعتقاد داریم نماینده باید کسی باشد که علاوه بر پیگیری مشکلات مردم در قاانون‌گذاری و نظارت هم فعال باشد آنچه که در کهگیلویه و بویراحمد چوب آن را می‌خوریم در ادوار مختلف تاکنون عدم نظارت نمایندگان مجلس است که تنها به موضوعات دیگری چسبیده‌اند باید سوال کرد تا چه اندازه در امور قانونگذاری و نظارت انجام وظیفه کرده‌اند و باید پرسید اگر وظیفه نماینده برق و راه و گاز و پیگیری امور فردی است پس معنی تفکیک قوا چیست؟.

وظیفه یک نماینده را در چه می‌دانید؟

نماینده قبل از اینکه به دنبال کارهای شخصی باشد باید تک به تک اعضای هیئت دولت را بررسی کرده و یک رای سالم بدهد اگر تخلفی صورت بگیرد باید پیگیری داشته باشد نه اینکه خودش کار اجرایی کند اگر قرار باشد پیمانکار و ناظر و نماینده و مدیرکل یکی باشند فساد ایجاد می‌شود معامله را باید کنار گذاشت.

متاسفانه مشکلی که در این دوره دیدم مربوط به بحث یک وزیر بود که وقتی معاون وزیر بخشنامه‌ای به استانداران ابلاغ می‌کند نمایندگان آنگونه ورود پیدا می‌کنند چرا باید وزیر را تهدید به استیضاح کنند؟.

پی‌گیری کار موردی چه اشکال و ایرادی دارد؟

پیگیری کار موردی یک فرهنگ غلطی است که در استان ما رایج شده چرا باید زندگی مردم را به قبولی و یا رد شدن نامزدهای انتخاباتی گره بزنیم و نامزد انتخاباتی و نماینده شرط حمایت از مردم را رای دادن به خود بدانند چنین مشکلاتی در استان ما موجب شده تا میزان آسیب‌های اجتماعی مثلا خودکشی از همه نقاط کشور بیشتر باشد در طلاق هم وضعیت خوبی نداریم چرا مسائل را با یکدیگر قاطی کرده‌ایم.

با همه این مشکلات چرا باید مشارکت بالا باشد؟ 

با همه انتقاداتی که داشته‌ایم برای لبیک گویی به حضرت آقا جهت مشارکت هرچه بیشتر وارد میدان شده‌ایم اجازه نمی‌دهیم که این فرمان روی زمین بماند جیبی هم برای مجلس ندوخته‌ایم هرچند به نظر می‌رسد که شاید میزان مشارکت کمتر باشد اما باید فرمایشات رهبری را به خوبی برای مردم و جوانان تبیین کنیم تا بدانند که در صورت مشارکت بیشتر کشور بیمه خواهد شد لذا نیروهای جوان و کارآزموده وظیفه دارند که جهاد تبیین را در این انتخابات انجام دهند ما هم برای انجام وظیفه ورود پیدا کرده‌ایم و قبل از اندیشیدن به پیروزی به فکر جهاد تبیین هستیم.

عملکردها در حوزه فرهنگی چگونه است؟

اما اینکه نمایندگان مجلس در زمینه فرهنگی چه کاری انجام داده‌اند باید بگوییم از اول انقلاب در حوزه فرهنگ بوده‌ایم در حوزه فرهنگ هم مسئولیت داشته‌ایم اکنون مسئول اتحادیه قرآن و عترت استان و معاون اجرایی بنیاد مهدویت هستیم.

برای مثال در زمان دولت دهم در دو سال آخر در یک قلم ۲۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت‌های قرآنی گذاشتند اما بعد از آن در این دولت هم کارهایی شد اما به هر صورت حوزه قرآنی مورد کم توجهی قرار گرفته که ثمره آن آسیب‌های اجتماعی است اگر قرآن و عترت مهجور بماند خروجی آن فساد در جامعه است.

در حوزه قرآنی عملکردها چگونه بوده است؟

در طول 2 سال گذشته با توجه به پیگیری‌هایی که داشته‌ایم نتیجه‌ای نگرفته‌ایم در برنامه‌های فرهنگی مهدویت فقط یک جلسه با آقای روشنفکر نماینده بویراحمد داشتیم و معتقدیم این مشکلی که در کف خیابان بود به دلیل بی‌توجهی به فرهنگ قرآنی است.

به عنوان یک نیروی شناسنامه‌دار جریان انقلاب چه نقدی بر دولت وارد است؟

توقعاتی که به عنوان فعال سیاسی فرهنگی از دولت انقلابی داشتیم این بود که نیروهای اصلی و وفادار به آرمان‌های انقلاب بر مسند امور بنشینند لذا نسبت به عملکرد دولت در چینش مسئولان در استان انتقاد فراوان داریم نیروهایی که ۸ سال تمام مورد ظلم و ستم دولت قبل قرار گرفتند در دو دوره دولت روحانی چه بلاهایی که به سر نیروهای جریان انقلابی نرفت در همان روزها هم از نقادان خط مقدم دولت روحانی بودیم و مشکلات زیادی برای ما و بچه‌های انقلابی ایجاد شد که اکنون توقع بیشتری داشتیم.

نظرتان در مورد عزل و نصب‌ها چیست؟

خیلی‌ها می‌گویند نمایندگان مجلس بیش از هر دوره‌ای در کار مسئولان اجرایی دخالت می‌کنند و در عزل و نصب‌ها به صورت مستقیم اعمال نظر می‌کنند به نظرم همین گونه است و متاسفانه به دلیل همین مسائل اکنون بعضا ضعیف‌ترین نیروها در شهرستان‌ها گماشته شده‌اند می‌توانید به نیروهای استانی و شهرستانی نگاه کنید شاید 30 تا 40 درصد از نیروهای اصیل جریان انقلاب در راس امور هستند متاسفانه در بسیاری از جاها هم در حد معاونین و مدیران کل از نیروهای دولت قبل حضور دارند مسئولان استانی هم می‌گویند که نمایندگان دخالتی نمی‌کنند و در بیشتر مواقع از تهران نیروها چینش می‌شوند ما فکر می‌کنیم چنین نیست.

وضعیت راهبرهای چهارگانه انتخابات در استان چگونه است؟

در مورد مشارکت که مردم حتما شرکت خوبی خواهند داشت در مورد سلامت انتخابات باید به صورت قاطع دولتی‌ها ورود پیدا کرده و محکم جواب دهند که سلامت تضمین است و شخص خاصی نور چشمی نیست چرا که هرگونه حمایت از کاندیدایی خلاف شرع عرف و خلاف قانون است.

در جلسه کاندیداها هم تاکید شد و به صراحت گفتیم که مدیریت باید رای مردم را پاسداری کند و در دولت مردمی آیت الله رئیسی باید راهبردهای چهارگانه مقام معظم رهبری به جد و به عینه عملیاتی شود.

نماینده ولی فقیه و استاندار هم انشاالله نظارت خواهند کرد و همه امیدواریم که انتخاباتی سالم برگزار شود که حتما هم چنین خواهد شد.

مردم به اصلاح‌طلبان رویکرد بیشتری خواهند داشت یا جریان اصولگرا؟

اما در خصوص اینکه مردم به چه گفتمانی اعتماد خواهند کرد معتقدم با همه مشکلاتی که در کشور وجود دارد مردم بصیر و آگاه هستند از جریان انقلاب ناامید نشده‌اند هرچند باید آنها را توجیه کنیم متاسفانه نمایندگان و مسئولان استانی کمتر با جوانان حرف می‌زنند کمتر دیده‌ایم که نشستی و جلسه‌ای با جوانان داشته باشند و جهاد تبیین کنند یکی از دلایل اصلی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در استان ما و در کهگیلویه بزرگ همین است که از جوانان بریده‌ایم و با آنها حرف نمی‌زنیم باید شهامت و جرات داشته باشیم و مشکلات را برای آنها تبیین کنیم.

آیا نماینده همه تفکرات در بین نامزدها هستند؟

در هر سه حوزه انتخابیه جریان اصلاح طلب حضور دارند و حوزه‌ای نمی‌بینم که کاندیداهای رقیب نباشند در مقابل نیز جریان انقلابی در هر سه حوزه هستند البته تعداد نیروهای جریان انقلابی بیشتر هستند و بیشتر ثبت نام کرده‌‌‌اند به هر صورت نظر من این است که مردم به جریان انقلاب دوباره اعتماد خواهند کرد این جریان زنده و پای کار است هر چند ایراداتی وارد است اما باید با رفع این نقایص در جامعه امید آفرینی کنیم.

آیا رویه‌ سابق تک‌روی در استان باز هم شکل خواهد گرفت؟

اینکه بعضی‌ها دوباره ورود پیدا کرده و بتوانند کارهای گذشته را انجام دهند قطعاً در دولت آیت الله رئیسی آن کارها و اقدامات انجام نخواهد شد چرا که جریان انقلاب در استان کهگیلویه و بویراحمد اجازه آن برخوردها را نخواهد داد و البته دوران آن اقدامات و تحرکات گذشته است.

جریان انقلاب به خوبی در این دولت احیا شده در استان هم نیروهای اصیل انقلابی اجازه انحراف را نخواهند داد و البته کسانی که دوباره می‌خواهند ورود پیدا کنند هم باید بدانند که نمی‌توانند مثل گذشته عمل کنند و البته جریان انقلاب هم هوشیار شده و دیگر تعارضات گذشته را نخواهند داشت و با همبستگی و وحدت اجازه نمی‌دهند که اقدامات گذشته تکرار شود.

آیا شما هم نگران طایفه‌گرایی هستید؟

متاسفانه بزرگترین آسیبی که اکنون در حوزه‌های انتخابیه دیده می‌شود موضوعات قوم‌گرایی و قبیله‌ای است که واقعاً به استان ضربه وارد می‌کند نامزدهای انتخاباتی باید به دنبال رای واقعی مردم باشند و بدون غل و غش با مردم عمل کنندبه دلیل چنین کارهایی در استان جوانان زیادی علی رغم دانش و تجربه و استعدادی که دارند بیکار بوده یا به شهرهای دور و نزدیک برای کار مراجعه می‌کنند چرا نباید بتوانیم از ظرفیت‌های آنها به درستی استفاده کنیم برای مثال در بهمئی مخازن عظیم نفت و گاز را داریم چرا باید جوانان آنجا به عسلویه بروند و سرخورده شوند دچار آسیب گردند باید بیش از کارهای موردی و طایفه‌گرایی و طایفه‌نوازی دنبال کارهای جمعی و اشتغال و تولید باشیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول