اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

انتخابات| یکی از شاخص‌های کارآمدی نماینده شناسایی مشکلات و مسئله‌یابی است +فیلم

در دومین میزگرد انتخاباتی خبرگزاری فارس استان فارس که با حضور ۲ نماینده از ۲ تشکل دانشجویی برگزار شد، حضور نداشتن نمایندگان در حوزه دانشجویی و بررسی برخی از شاخص های یک نماینده کار آمد و مشارکت حداکثری مردم مورد بحث قرار گرفت.

انتخابات| یکی از شاخص‌های کارآمدی نماینده شناسایی مشکلات و مسئله‌یابی است +فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دومین میزگرد انتخاباتی با حضور تشکل های دانشجویی در خبرگزاری فارس استان فارس برگزار شد که محوریت آن حضور حداکثری مردم در انتخابات و ویژگی های یک نماینده کار آمد بود.

در ابتدای این نشست، رضوی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز با بیان اینکه در حال نزدیک شدن به انتخابات هستیم عنوان کرد: باتوجه به نزدیک شدن به انتخابات و داغ بودن تنور انتخابات در سطح جامعه می‌طلبد با یک روشنگری و تبیین جدید که در ذهن مردم شکل می گیرد در این انتخابات شرکت کنیم.

راه اصلاح مشکلات شرکت در انتخابات است

رضوی در ارتباط با نقش حضور مردم در انتخابات پیش رو اظهار داشت: قطعا همه ما مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی را احساس کرده و با آن دست و پنجه نرم می کنیم و کسی منکر این قضیه نیست اما نکته مورد توجه این است که ما نباید به دلیل وجود چنین مشکلاتی در انتخابات شرکت نکنیم، قطعا شرکت نکردن راه اعتراض نیست ، قطعا راه اصلاحی وجود دارد که این راه اصلاح از همان مسیر انتخابات می گذرد و انتخابی که خواهیم داشت می تواند راه اصلاحی باشد برای برخی از مشکلات مانند مشکلات اقتصادی ، فرهنگی و...، قطعا یکی از پشتوانه های اصلی دولت مردم هستند که می توانند در عرصه بین الملل کنش‌گری فعال داشته باشد.

مردم باید به فکر راهکار و عملکرد باشند نه به فکر جا خالی کردن 

رضوی در ارتباط با وضعیت کنونی دانشگاه و علاقه مندی و دغدغه فعلی دانشجویان گفت: در حال حاضر در جامعه دانشجویی با یک قشر سیاه و سفید رو به رو هستیم ؛ قشری که یا رأی می دهد یا خیر ، عموما قشری که رأی نمی دهد مشکلات بر آن ها تأثیر داشته است که این مشکلات در سطح جامعه قابل مشاهده است.

او افزود: اما قشر دانشجو با یک رویکرد ریزبینانه باید با مشکلات رو به رو شود و این نباشد که تأثیر بپذیرد. جامعه دانشجویی تحصیل کرده است و باید تحلیل کند، در هر کشوری که نگاه کنیم قطعا مشکلاتی وجود دارد و هر جامعه ای با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند اما رویکرد را که نگاه می کنیم مشاهده می شود هر زمان که با یک مشکل رو به رو می شوند آن را به کل نظام حاکمیتی بسط نمی دهند و این کنش‌گری ریزبینانه از قشر دانشجو توقع می رود.

در ادامه، نجابت از جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز نیز اظهار داشت: در این زمان که در حال نزدیکی به انتخابات هستیم شاید برای بیان برخی از سخن ها دیر باشد و شاید نیاز بود مدتی پیش این صحبت ها در سطح جامعه گفته می شد اما انتخابات فعلی انتخابات مهم تری است چراکه با توجه به اتفاقات سال اخیر در کشور شرایط اقتصادی ، فرهنگی و... و آن باران رسانه ای که از طرف غرب در حال انجام است همه این موارد در حال تلقین این موضوع به کل جامعه است که جمهوری اسلامی  پشتوانه مردمی خود را از دست داده است همچنین طبق صحبت های مقام معظم رهبری در این انتخابات بسیار بر حضور مردم تأکید داشته اند.

وی گفت: چنانچه همه می دانند هیچ چیز قوی تر از پشتوانه مردمی نمی تواند یک نظام حکومتی را تثبیت کند اما یک طور دارند این موضوع را القا می کنند که جمهوری اسلامی پشتوانه مردمی را از دست داده پس وظیفه کسی که واقعا دغدغه مند است این است که به یک راهکار برسد و یک اتفاق نظر میان مردم ایجاد شود.

نجابت با اشاره به این موضوع که نماینده ها را به دانشگاه دعوت می کردیم تا در جمع دانشجویان حضور داشته باشند گفت: ما به سراغ اکثر نماینده ها رفتیم اما تنها یک یا دو نفر از آن ها تمایل به حضور داشتند و اکثر آن ها تمایل به حضور در دانشگاه را نداشتند. 

نجابت افزود: آمار دیگری هم که به چشم می خورد افزایش تعداد افراد انصرافی از دانشگاه است که دیگر تمایلی برای دانشجو بودن و درس خواندن برایشان وجود ندارد که به جای خود مورد بحث است.

دلیل این بی‌توجهی نماینده ها به قشر دانشجو چیست؟ 

رضوی نیز در خصوص حضور نمایندگان در دانشگاه عنوان کرد: این انتقاد به نماینده ها وارد است که در میان جمع دانشجویان نیستند و حضور آن ها تنها به صورت موردی بوده و حتی تمایل به حضور نداشتند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز گفت: در صورتی که ریاست جمهوری هم نیز به این نکته مهم اشاره کرده اند که جامعه باید ارتباط خود را با نخبه ها و دانشجویان گسترش دهد اما عملا این اتفاق رخ نداد و این موضوع بسیار جای بحث دارد.

رضوی با بیان این موضوع که لیست انتخاباتی در دانشگاه ارائه نخواهد شد گفت: هیچ سالی به طور رسمی شاهد ارائه لیست انتخابات نبودیم اما این که بخواهد از شخص یا ایدئولوژی در کفه ترازو بگذارد این تحلیل ها ارائه داده می شد و قضاوت به عهده مخاطب بود و امسال هم شاهد چنین رویکردی در انجمن اسلامی خواهیم بود.

شاخص کارآمدی یک نماینده توانایی او در مسئله یابی و شناسایی مشکلات است

نجابت نیز در ارتباط با ارائه لیست انتخاباتی در دانشگاه افزود: نگاه در جامعه اسلامی نگاهی مستقل است اما این دلیل نمی شود که کاندید یا معیار هایی برای کاندیداها تعریف نشود و حتی شاید کاندیدی معرفی شود که گفته شود این معیار ها را دارد.

نجابت از جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز با بیان شاخص هایی برای یک نماینده گفت: یک نماینده باید به دور از شانتاژ باشد همچنین نماینده نباید آرزوهای خود را به عنوان طرح بیان کند، نماینده بر اساس منطق و امکانات فعلی بگوید بر اساس این موارد می توانم این کارها را انجام دهم ، نباید دور از انتظار سخن بگوید ، یک نماینده منطقی و شاخص به وظایف خود و مشکلات جامعه اشراف دارد، یعنی وظایف خود را با مشکلات جامعه ارتباط دهد و اشراف او می تواند به عنوان یک قانون گذار من را دلگرم کند تا به او رأی دهم.


 میزگرد انتخاباتی

رضوی نیز در ارتباط با شاخص کارآمدی یک نماینده گفت: در هر دوره دیدگاه های سیاسی مختلف وارد شدند ، کارهایی را انجام دادند و قطعا یک سری خلا هایی نیز باقی ماند برای اینکه این خلا ها را پر کنیم ، انتخابی که ما انجام می دهیم فراتر از اینکه به رزومه شخصی رجوع کنیم به علاوه آن باید این نکات لحاظ شود ، آیا این فردی را که می خواهیم انتخاب کنیم به علاوه رزومه خود سیاست زده است یا خیر؟ فردی که داد بزند من فلان کار را انجام می دهم اما آن کار هیچوقت در بستر جامعه حس نشود باید به آن توجه کرد که آیا آن فریاد در سطح جامعه حس شد؟ آیا آن فریاد اثر کرد؟ 

وی افزود: نماینده ای که به مجلس ورود پیدا می کند تنها نماینده حوزه انتخابیه خود نیست ، او نماینده یک کشور است قطعا رأیی که در مجلس می دهد بر ۸۵ میلیون انسان و سیاست خارجه یک کشور اثر می گذارد.

رضوی در خصوص نیاز مسئله یابی نماینده ها نیز تصریح کرد: حداقل نماینده باید حوزه انتخابیه خود را به خوبی بشناسد از مشکلات و مسئله آن حوزه مطلع باشد و شناسایی کند و برای این مشکلات راه حل دهد و با جامعه ، مردم به خصوص نخبگان و دانشگاه ارتباط داشته باشد و مسئله یابی کرده و راهکار ارائه دهد ؛ جامعه دانشگاهی همیشه تأثیرگذار بوده و در هر کشور همیشه سیاست گذاری ابتدا از دانشگاه آغاز شده است.

به گزارش فارس، نیاز پیشرفت در یک جامعه حضور افراد جوان ، نخبه و دانشجو است با توجه به وجود چنین ظرفیتی در استان فارس، نماینده ها از آن استفاده نکرده اند ، دلیل این حجم از بی اعتنایی به قشر دانشجو مشخص نیست ، آنقدر این موضوع قابل بحث و مورد توجه است که در دومین میزگرد انتخاباتی خبرگزاری فارس استان فارس دوباره به آن پرداخته شد و مورد نقد قرار گرفت ، همچنین از جمله شاخص کارآمدی یک نماینده مسئله یابی یک مشکل و ارائه راهکار برای آن است که این مورد نیز با در نظر گرفتن نوانمندی قشر جوان و دانشجو قابل حل شدن است.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول