اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

طراحی علمی شاخص‌های ارزیابی عملکرد فرهنگی-اجتماعی به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از طراحی شاخص‌های ارزیابی عملکرد فرهنگی-اجتماعی به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌ها برای نخستین بار خبر داد.

طراحی علمی شاخص‌های ارزیابی عملکرد فرهنگی-اجتماعی به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در دانشگاه فردوسی مشهد ضمن توضیح روند و روش‌شناسی علمی، مطالعات داخلی و تطبیقی و بررسی اسناد بالادستی که پشتوانه طراحی شاخص‌های مذکور بود به تشریح ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های فرهنگی اجتماعی طراحی شده پرداخت.

ذوالفقارزاده، سیاستگذاری شواهدمحور و حکمرانی داده‌مبنا را از ضرورت‌های لازم بویژه در عرصه آموزش عالی و حوزه فرهنگی اجتماعی آن دانست و «سامانه فرنما» را که در تابستان ۱۴۰۲ در معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم رونمایی شد، ابزار و زیرساخت این مهم برشمرد که اطلاعات و داده‌های این سامانه از این پس مبنای ارزیابی‌های دانشگاه‌ها خواهد بود.

وی عنوان کرد: با مصوبه جدید و تأکید وزیر علوم، با همکاری ISC از این پس بعد فرهنگی اجتماعی به عنوان یک بعد مستقل در ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها لحاظ خواهد شد. این امر، قطعا زمینه‌ساز هویت‌بخشی به این بعد مهم در فضا و زیست بوم دانشگاهی ما خواهد بود.

ذوالفقارزاده با بیان اینکه الگوی ارزیابی مدنظر در ۸ بعد، ۴۵ مولفه و ۱۳۳ شاخص طراحی شده است، گفت: نظام مدیریت و برنامه‌ریزی، تجهیزات و امکانات فرهنگی، تعاملات و ارتباطات دانشگاهی و فرادانشگاهی، برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی اجتماعی، گروه‌های دانشگاهی، برنامه‌های ویژه اساتید و کارکنان، تولیدات رسانه‌ای و فضای مجازی با رویکرد جهاد تبیین، اهداف و جهت‌گیری‌های مهم هشت بعد اصلی این الگوی‌ ارزیابی هستند.

به گفته وی، در این الگو، سه بعد از این ابعاد در نقش زیرساخت و پشتیبانی است، سه بعد ناظر بر اهرم‌های کارکردی هستند و دو بعد هم در نقش خروجی‌ها عمل می‌کنند که در نهایت بهره‌وری فرهنگی اجتماعی در آموزش عالی را رقم می‌زنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول