اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

حال تئاتر خوش نیست؛ تئاتر ایران درگیر سرمایه‌داری شده است

افشین زمانی نویسنده و کارگردان «کابوس های شازده اجباری» که در جشنواره تئاتر فجر اجرا دارد معتقد است:« جشنواره فجر سیاسی نیست اما شرایط هنر ما حال خوبی ندارد.

حال تئاتر خوش نیست؛ تئاتر ایران درگیر سرمایه‌داری شده است

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، در روز دوم اجراهای جشنواره تئاتر فجر، نمایش «کابوس‌های شازده اجباری» در دوسانس ۷۰ دقیقه‌ای در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به نمایش درآمد و با استقبال زیادی از سوی تماشاگران همراه بود.

«کابوس‌های شازده اجباری» بخش دوم از نمایش سه گانه به نویسندگی و کارگردانی افشین زمانی است که برمبنای کاراکترهای تاریخی ایران نوشته شده است. پیمان ‌محمدی، محمد ‌سعادت، مبینا سلیمان‌فلاح، امیرحسین ‌نعیمی، نجمه ‌نصیری، مهسا ‌ظهیری، فرانک ‌افتاده‌حال، سحر ‌دیده‌ور، پریسا ‌ملک‌محمودی، سلمان ‌ذنوبی، پارسا ‌فارسی، امیرمحمد ‌عمورضا، حمید ‌قیاسی‌فر و یلدا ‌میرزاخانی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

افشین زمانی نویسنده و کارگردان نمایش «کابوس‌های شازده اجباری» در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس درباره چهل و دومین دوره جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: جشنواره تئاتر فجر بزرگترین فستیوال تئاتر ایران است و همیشه در برنامه‌های سالیانه این هنر تاثیرگذار بوده است. بزرگان تئاتر مانند آقای سمندریان و رفیعی در این جشنواره حضور داشته اند و اجرا در آن افتخار است.

وی ادامه داد: حواشی در برگزاری آن وجو داشته است اما به نظر بنده جشنواره تئاتر فجر سیاسی نیست که ما را درگیر کند. ما معقوله هنری آن را نگاه می‌کنیم و در همین مسیر کار می‌کنیم.

زمانی با اشاره به متن انتخابی خود برای نمایش در این دوره گفت: مدتی پیش ما این کار را اجرای عموم کردیم و از میان 380 کاری که در بخش مرور فرستاده بودند 8 اثر انتخاب شد که کار بنده هم جرئی از آن‌ها بود. هاری، شازده اجباری و آقا محمد سه گانه من است که کار آخر (آقا محمد) بعد عید اجرا خواهد شد. در این سه‌گانه نگاه و کانسپت بنده نقد قدرت است.

این کارگردان با اشاره به دغدغه هنرمندان تئاتر خاطرنشان کرد: هنرمندان تئاتر در کشور ما مظلوم واقع شده‌اند. در سیاستگذاری‌ها تئاترهیچ جایی ندارد و نگاه ویژه‌ای به آن‌ها نمی‌شود. تمام بچه‌های تئاترکه از قشر تحصیل کرده جامعه هستند بعد از یک زمانی که بازی می‌کنند و به نتیجه نمی‌رسند این هنر را رها می‌کنند. بنده برای نسلی هستم که در جشنواره ۸۹ دانشجویی حضور داشتم اما متاسفانه از تمام آن افراد تعداد محدودی هنوز به کار تئاتر مشغول هستند.

حال ناکوک تئاتر

زمانی افزود: تئاتر ایران درگیر تئاتر سرمایه‌داری شده است و معقوله آرتیستی و اصیل تئاتر کاملا فراموش شده است. سالن‌های پر از تماشاگر انگشت شمار شده و خیلی شاهد استقبال از تئاتر‌ها نیستیم. معمولا گروهی جمع می‌شوند که دو چهره شاخص در آن حضور دارد با نمایشی سطحی تئاتر اجرا می‌کنند و دور هم پول در می‌آورند. متاسفانه در این نوع کارها کیفیت اصلا مهم نیست و نوعی دیگر از تئاتر را انتخاب کرده‌اند.

این هنرمند یادآور شد: اگر می‌خواهیم در کشور اتفاق مثبتی رخ دهد باید به هنر کشور نگاه ویژه‌ای شود. آرتیست‌های ما انسان‌های درستی هستند وجزء زیاده‌خواهان نیستند آن‌ها تنها توقع دارند شرایط به طوری باشد که حداقل‌های زندگی خود را بتوانند فراهم کنند. متاسفانه هنرمندان تحصیل کرده‌ای را می‌شناسم که در حال حاظر راننده تاکسی هستند. شرایط هنر ما حال خوبی ندارد و امیدوارم بهتر شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول