اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

نمک مانع بزرگی برای داشتن اسکلت محکم است

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: نمک یک مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم و یکی از دلایل پوکی استخوان است.

نمک مانع بزرگی برای داشتن اسکلت محکم است

زهرا دستجردی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: سرطان معده با مصرف زیاد نمک در ارتباط است و در افرادی که غذاهای پرنمک مثل ترشی‌ها، ماهی نمک سود شده و گوشت‌های فرآوری شده به میزان بالا مصرف می‌کنند خطر ابتلا به سرطان معده افزایش می‌یابد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: عده‌ای از سنگ نمک برای خیساندن برنج استفاده می‌کنند با این تصور که خواص بیشتری به بدن خود می‌رسانند. این در حالی است که نمک دریا و سنگ نمک به علت اینکه تصفیه نمی‌شوند و با آلودگی‌های موجود در طبیعت به دست انسان‌ها می رسند، حاوی فلزات سنگینی مثل جیوه، کادمیوم و آرسنیک هستند که منجر به آسیب به کبد و کلیه و بروز سرطان می‌شود.

وی تصریح کرد: نمک دریا به دلیل اینکه در معرض آفتاب قرار دارد، ید خود را از دست داده، بنابراین با مصرف نمک دریا، نه تنها ید کافی به بدن نمی‌رسد بلکه سبب ابتلا به بیماری‌هایی از جمله کم کاری تیروئید و گواتر می شود. 

دستجردی در ادامه توضیحاتش بیان کرد: ید یک عنصر مهم است که باید به مقدار لازم و کافی به غده تیروئید برسد تا رشد جسمی و ذهنی و سوخت و ساز کاملی داشته باشیم.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت نیشابور گفت: امروزه با توجه به شیوع بالای بیماری‌های قلبی و عروقی و پرفشاری خون مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از مهم ترین عوامل خطر در بروز این بیماری‌ها شناخته شده است.

وی اضافه کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که شیوع فشار خون بالا در کشورهایی که دریافت بالای نمک دارند بیشتر است و هر قدر میزان نمک مصرفی روزانه در جوامع کمتر باشد به همان نسبت شیوع فشار خون بالا کاهش می یابد. همچنین مصرف زیاد نمک باعث ابتلا به بیماری هایی از جمله سرطان، پوکی استخوان و بیماری کلیوی می‌شود.

دستجردی نمک را یک مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم و یکی از دلایل پوکی استخوان دانست و گفت: پوکی استخوان سبب کاهش کیفیت زندگی و برای برخی باعث معلولیت دائمی می‌شود و چون از دست دادن استخوان‌ها به طور خاموش و بی سر و صدا اتفاق می افتد، اغلب هیچ علامتی تا زمان رخ دادن شکستگی وجود ندارد.

وی اذعان کرد: چون آب، خاک و محصولات کشاورزی ایران ید کافی ندارند، کم خرج‌ترین و بهترین راه برای اینکه همه بتوانند به میزان کافی ید دریافت کنند استفاده از نمک تصفیه شده یددار است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول