اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

مدارس مسجدمحور چه ایده‌ای را دنبال می‌کنند؟

مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرد تا بنا به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی، مجوز ایجاد مدرسه مسجدمحور صادر کند. این مصوبه مخالفان و موافقانی داشت که در این گزارش بررسی کرده‌ایم.

مدارس مسجدمحور چه ایده‌ای را دنبال می‌کنند؟

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، روزنامه «هم‌میهن» اخیراً در گزارشی روند آموزشی در مدارس مسجدمحور را بررسی کرد که در رسانه‌های معاند هم بازنشر داده شد.

در بخشی از این گزارش آمده است: «دانش‌آموزانی کم‌ سن‌وسال دور تا دور همدیگر کف زمین حلقه زده‌اند و روحانی رو به آنها ایستاده، در حال تدریس است. این تصویری از مدارس مسجدمحور است که با یک جست‌وجوی ساده اینترنتی نه‌تنها به‌شکل و شمایل آن بلکه به فهرست بلندبالایی از شماره و آدرس این مدارس می‌توان دست یافت، مدارسی که گرچه تا پیش‌ از این شاید اسم‌شان به گوش خانواده‌ها خورده بود اما حالا، با پا درمیانی مجلس، خیلی‌ها از فعالیت‌شان باخبر شده‌اند. عده‌ای موافقند و عده‌ای مخالف.»

طبق مصوبه مجلس، وزارت آموزش‌ و پرورش مکلف است تا بنا به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی که متقاضی ایجاد مدرسه یا مرکز آموزشی‌ و پرورشی غیردولتی به‌ عنوان بخشی از یک مسجد هستند، مشروط به موافقت هیأت‌ امنای مسجد، رسیدگی کرده و با رعایت ضوابط فنی برای ساختمان مسجد یا ساختمان در نظر گرفته شده از سوی متقاضی، مجوز ایجاد مدرسه مسجدمحور یا مرکز آموزشی‌ و پرورشی مسجدمحور را به متقاضی مربوطه بدهد.

 هم میهن در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: «ساعت حضور دانش‌آموزان در این مدارس، تقریباً مثل مدارس عادی است؛ اما میزان شهریه برای پایه ابتدایی نامعقول به‌نظر می‌رسد: دانش‌آموزان از ساعت هفت‌ونیم صبح در مسجد حاضر می‌شوند تا ساعت یک بعدازظهر. شهریه ثابت هم حدود ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان است که به‌ صورت قسطی از اولیا گرفته می‌شود. اعطای مدرک هم از طرف خود مسجد صورت نمی‌گیرد، چون فعالیت ما زیر نظر آموزش‌ و پرورش نیست. اما راه‌های مختلفی برای گرفتن مدرک وجود دارد، مثلاً دانش‌آموزانی که قرآن را حفظ کرده‌اند به دارالقرآن معرفی می‌شوند و می‌توانند مدرک بگیرند. از دانش‌آموزان دو نوبت امتحان گرفته می‌شود، اما کارنامه‌شان را از مدارس دیگر می‌گیرند.»

احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی

استفاده از ظرفیت مساجد در جریان تعلیم و تربیت کشور مدنظر است

این سخنان درحالی است که در همین رابطه احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، درباره راه‌اندازی مدارس مسجد محور، اظهار کرده بود که به دنبال استفاده از ظرفیت مساجد در جریان تعلیم و تربیت کشور هستیم، تمام افراد حقیقی و حقوقی با دارا بودن شرایط مواد ۸ و ۹ قانون تأسیس مدارس غیردولتی می‌توانند مجوز راه‌اندازی مدرسه دریافت کنند.

کلاس درس نباید داخل مسجد برگزار شود

محمودزاده ادامه داد: مدرسه ایجاد شده بخشی از مسجد است و نه داخل مسجد، وزارت آموزش و پرورش به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی که متقاضی ایجاد مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به عنوان بخشی از یک مسجد هستند، مجوز ایجاد مدرسه صادر می‌کند.

سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت

استفاده از شبستان مسجد به عنوان محیط آموزشی، اولویت دارد

حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، استقبال برخی والدین از مدارس مسجدمحور را ناشی از کژکارکردهای نظام آموزشی موجود دانست و گفت: حتی خروجی‌های مدارس مسجدمحور ضعیف هم آن‌قدر قابل اتکا است که خانواده‌ها را تشویق می‌کند که از این ظرفیت و قالب استفاده کنند.

وی افزود: بنیاد هدایت با توجه به ایده مرکزی خود که مسجد باید محور حکمرانی محلی باشد، از این ایده که مسجد در حوزه تعلیم و تربیت وارد شده و بتواند در این فرآیند حکمرانی نقش جدی داشته باشد حمایت می‌کند.

تربیت در صحنه زندگی، ایده مدارس مسجدمحور

میرمحمدیان گفت: این مدارس به جای ساختارهای قدیمی و زنگ زده و ورشکسته، می‌خواهند آدم‌ها را در بستر زندگی تربیت کنند و تربیت در صحنه داشته باشند و آموزش‎‌‌های آن‌ها متناسب با نیازهای واقعی زندگی باشد.

مدیرعامل بنیاد هدایت درباره چگونگی نسبت و رابطه مدارس مسجدمحوری که توسط روحانی دیگری غیر از امام محله تأسیس شدند، اظهار داشت: امام سه شأن دارد؛ در برخی امور نقش مباشر دارد و در برخی دیگر نقش محوری و در پاره‌ای دیگر از امور نیز محرک است؛ تعلیم و تربیت از اموری است که امام در آن‌ها نقش محوری دارد؛ مهم نیست چه کسی مدیر مدارس باشد و لزومی ندارد که امام در این امور مباشر باشد، اما باید محوریت امام در حوزه تربیت حفظ شود و فضای تربیت قابل مدیریت باشد و هم ساز و سازگار با بخش‌های محله شکل بگیرد.

این حرف که «کلاس درس داخل مسجد نباشد»، گزاره غلط است

وی همچنین به ممنوعیت برگزاری کلاس‌ها در داخل مسجد نیز اشاره و ابراز داشت: این حرف که «کلاس درس داخل مسجد نباشد»، گزاره غلط و نقض غرض است و با این حرف بچه‌ها و خانواده‌ها را بی‌جهت از این ظرفیت محروم می‌کنیم. براساس روایات، لحظاتی که انسان‌ها در مسجد هستند از عمر آن‌ها محسوب نمی‌شود و مکانی که مسجد می‌شود با بقیه مکان‌ها تفاوت پیدا می‌کند و نورانیت دارد، به همین جهت نیز برخی از بزرگان در حوزه‌های علمیه دروس خود را در مساجد برپا می‌کردند و در حوزه‌ها مسجد می‌ساختند، استفاده از این ظرفیت اولویت دارد و نشست و برخواست در مسجد هم در حوزه تربیت و هم در حوزه دانش قطعاً مؤثر است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول