به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در شهر هوشمند برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان دیتاهای بهدستآمده از تجهیزات و زیرساختها را جمعآوری و پردازش کرده و سپس مطابق با آنها تصمیماتی در حوزههای گوناگون شهری گرفته میشود.
اپلیکیشنهای شهر هوشمند یکی از ترکیبهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با برنامهریزی شهری هستند که زندگی شهری را راحت تر و ارزانتر میکنند. این اپلیکیشنها امکان پیدایش ارزشهای جدید و خلاقیت در زیرساختهای موجود را فراهم میکند.
چرا به شهر هوشمند نیاز داریم؟
هدف اصلی شهر هوشمند ایجاد محیط شهری الکترونیک، فراهم کردن کیفیت زندگی بالا و رشد اقتصاد برای شهروندان است. بنابراین مهمترین مزیت شهر هوشمند، ارائه خدمات بیشتر با زیرساختهای مناسب و هزینههای کمتر به شهروندان است.
اپلیکیشنهای شهر هوشمند در پیشرفت جامعه و افزایش کیفیت زندگی شهروندان تاثیر بسیاری دارند. این اپلیکیشنها امکان پیدایش ارزشهای جدید و خلاقیت در زیرساختهای موجود را فراهم و به صرفهجویی هزینهها کمک میکنند.
نمونههای خدمات هوشمند در شهر هوشمند
شهرهای هوشمند از راهکارهایی برای صرفهجویی در انرژی، افزایش مشارکت اجتماعی، حل بحرانهای زیست محیطی و ارائه خدمات بهتر استفاده میکنند. برخی از نمونههای خدمات هوشمند در شهر هوشمند را با هم مرور میکنیم.
خدمات هوشمند خودرویی
شهروندان میتوانند با خدمات هوشمند پارک خودرو در زمان و هزینه مصرف سوخت، صرفهجویی کنند و در زمان کمی جای پارک مناسب را پیدا کنند. امکان پرداخت هزینه جای پارک بهصورت دیجیتالی نیز از دیگر مزایای این سرویس است. مدیریت هوشمند ترافیک با سیستمهای رصد و هدایت هوشمند خودروها و ترافیک در شهرها و خدمات تاکسیهای اینترنتی از نمونه های شهر هوشمند است.
حفاظت هوشمند از محیط زیست
خدمات هوشمند برای حفاظت از محیط زیست شهری همانند حل مشکلات آبوهوایی، حل بحران آلودگی هوا، کاهش مصرف انرژی، کاهش استفاده از سوختهای فسیلی و مدیریت جمعآوری، جداسازی و دفع زبالهها است.
ساختمانهای هوشمند
امروزه از حسگرها، نرمافزارها و تجهیزات مختلفی برای ایجاد ساختمانهای هوشمند استفاده میشود. برای مثال استفاده از آنتن مرکزی، فیبرهای نوری، اینترنت وای فای، دوربینهای مداربسته، سیستمهای هوشمند کنترل دما در ساختمان، سیستمهای هوشمند مدیریت تجهیزات نورپردازی، دربهای هوشمند و… از جمله راهکارهای ایجاد ساختمانهای هوشمند هستند.
شهر هوشمند در اصفهان چه مسیری را طی کرده است؟
در حال حاضر شهرهای ایران به خصوص کلان شهرها دارای مسائل و مشکلات پیچیدهای از جمله ترافیک، آلودگی، تراکم بیش از اندازه جمعیت، شکاف طبقاتی، کمبود فضاهای خدماتی میباشند.
بنابراین برای ورود به عرصه شهر هوشمند در ایران نیازمند بسترسازیهای لازم به خصوص توسعه زیرساختهای مخابراتی، تولید محتوا و کاربردهای متناسب با نیاز شهروندان و توجه به متخصصین در راستای کاهش شکاف دیجیتال هستیم. از طرف دیگر با توجه به اینکه دنیا به سمت گسترش شهرهای هوشمند پیش میرود، شهرها و شهروندان برای تعامل و ادامه حیات خویش در ابعاد مختلف و ایفای نقش فعال، ناگزیر به پیوستن به این جریان هستند.
سریعترین و ارزانترین سفر درونشهری را تجربه کنید
علی ندافپور، مدیر کل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان درخصوص وضعیت هوشمندسازی شهر اصفهان اظهار داشت: سامانه «اصرو» به منطور نمایش زمان رسیدن اتوبوسها به هر ایستگاه راه اندازی شده که امکان نمایش تعرفه خطوط را دارا است و زمان مسافرت در یک خط را هم در حال حاصر نمایش میدهد.
وی ادامه داد: از جمله توسعههایی که تا پایان بهمن ماه سال جاری در این اپلیکیشن نهایی میشود یکپارچه سازی آن در قالب یک اپلیکیشن است، علاوه بر این امکان شارژ الکترونیکی کارت بلیط از طریق اپلیکیشن «اصرو» نیز فراهم میشود و همچنین امکان خرید بلیطهای Qr کد برای اتوبوس و مترو از طریق این اپلیکیشن قابل انجام خواهد بود.
ندافپور ادامه داد: از جمله توسعههای آینده «اصرو» برنامه ریزی سفر درون شهری بر اساس انتخاب نقاط بر روی نقشه است که برای آن در حال برنامه ریزی هستیم.
وی اضافه کرد: با عنایت به جایگاه و اهمیت موضوعات هوشمندسازی در مباحث مدیریت شهری، شهرداری اصفهان از دوسال گذشته برنامه ریزی لازم مبتنی بر اسناد بالادستی و نقشه راه هوشمندسازی انجام داده و در این راستا به تعریف و طراحی خدمات و پروژه های مرتبط با حوزه فعالیت های خود از جمله مدیریت بهینه مصرف انرژی، مدیریت از راه دور تاسیسات و ابنیه شهری، آبیاری و آبرسانی و... با هدف تحقق نظارت هوشمند پرداخته است.
۱۵۰ خدمت تعاملی و اطلاعرسانی
ندافپور با بیان اینکه در موضوعات شهروندی نیز با هدف کاهش تصدیگری و بهره وری نیروی انسانی، اقدامات موردنیاز در زمینه الکترونیکی نمودن و هوشمندسازی فعالیتهای جاری موجود در سامانه ها در حال انجام است گفت: این مجموعه اقدامات بصورت تدریجی و مرحله به مرحله در حال اجرایی شدن در سامانههای شهروندی میباشد.
در حال حاضر حدود ۱۵۰ خدمت در دو دسته کلی اطلاع رسانی و تعاملی در سامانه اصفهان من در چهار گروه کلی شهروندی، گردشگری، پیمانکاری و پرسنلی قرار دارد که بیش از ۸۰ درصد آن شهروندی می باشد.
پایان پیام/۶۳۱۳۹/س