اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

افزایش سقف بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان

با تصویب اعضای شورای شهر تهران، بودجه سال جاری شهرداری تهران، از 75 هزار میلیارد تومان به 104 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

افزایش سقف بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، لایحه متمم بودجه 1402 شهرداری و سازمان‌های تابعه آن امروز در دویست و دهمین جلسه شورای اسلامی شهر بررسی و با تصویب اعضای شورای شهر، بودجه شهرداری از 75 هزار میلیارد تومان به 104 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. 

 محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در ارتباط با تبصره‌های این لایحه اظهار داشت: شهرداری در ۵ آذر ماه لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۲ را ارایه کرد. بیش از یک ماه طول کشید که بگوییم این مدل اصلاحیه و متمم قابل پذیرش نیست و ما به خاطر صیانت از جایگاه شورا اصلاحیه را نپذیرفتیم.

وی افزود: در ابتدا شهرداری 17 هزار میلیارد تومان درخواست افزایش اعتبارات داشت و ۷ هزار میلیارد برای حقوق ها کمبود داشتند. در برخی موارد مثل آسفالت و تملک املاک هم کمبود اعتبار بود. به همین خاطر پیشنهادی که آورده‌اند برای اصلاحیه بودجه و افزایش رقم آن به 107 هزار میلیاد تومان که نسبت به 75 هزار میلیارد تومان بودجه 32 هزار میلیارد تومان اضافه است. ما از دوستان خواستیم ثابت کنند که میتوانند این بودجه را تامین کنند.

عضو شهرای شهر بیان کرد: ما در بررسی‌ها به عدد 101 هزار میلیارد تومان رسیدیم که دلایلی برای آن داریم. بر اساس آمار، شهرداری تا پایان دی ماه ۶۴ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است و این رقم به جز درآمد از املاک است که مجموعا حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث عوارض مربوط به حوزه شهرسازی ۳۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمدهای توسعه شهر مصوب بوده که تا پایان دی ماه ۳۹ هزار میلیارد تومان محقق شده است‌. سال گذشته درآمد در حوزه شهرسازی ۴۰ هزار میلیارد تومان و الان بیش از ۵۶ هزار میلیارد تومان است. پیشنهاد دوستان ۴۸ هزار میلیارد است که برای دو ماه آینده ۸ هزار میلیارد کاملا قابل دسترسی است.

آخوندی بیان کرد: امسال شهرداری در 10 ماه ۶۴ هزار میلیارد تومان درآمد داشته که با فرض ادامه این روند کسب ۸ هزار میلیارد تا پایان سال قابل تحقق است.

وی با اشاره به ماده واحده متمم بودجه گفت: بودجه شهرداری با لحاظ متمم ۱۰۱ هزار میلیارد تومان است که ۸۴ هزار میلیارد تومان درآمد عمومی است. یک تبصره‌ای هم برای پرداخت دیون اشخاص حقیقی که شهرداری باید بپردازد؛ گذاشتیم.

عضو شورای شهر عنوان کرد: همه نکاتی که در تبصره ۲۰ مصوب کردیم را در ردیف‌ها آورده ایم. 20 هزار میلیارد را گذاشته‌ایم که اگر شهرداری از بودجه عبور کرد، بتواند از آن استفاده کند. تبصره ای هم برای جابه جایی بین شرکت‌ها مطرح کرده بودند که آن را حذف کردیم، به این دلیل که فکر می‌کردیم جای آن در بودجه نیست.

وی ادامه داد: چند مورد هم تغییر عناوین بود که یکی از آنها طرح شهید همدانی و ۴ مورد هم مربوط به سازمان آتش نشانی است که نام آن را با عنوان کمک در این لایحه عنوان کرده‌ایم.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به لایحه متمم بودجه سال جاری شهرداری گفت: متمم بودجه که برای شورا ارسال شده است تغییر در مبانی بودجه ریزی است. اگر شهرداری موفق شد صد در صد درآمد بودجه را محقق کند و توانست صد در صد وظایف را انجام دهد از متمم ۲۰ می‌تواند برای بقیه کارها استفاده کند.

وی افزود: شهرداری تاکنون ۷۰ درصد بودجه را عملی کرده است و بعد از آن هم تبصره ۲۰ وجود دارد. من تقاضا دارم اصل متمم بررسی نشود و بخواهیم که شهرداری لایحه بودجه 1402 را انجام عملی کند و بعد شهرداری از تبصره ۲۰ استفاده کند اگر این موارد انجام شد بعد از متمم بودجه استفاده کند.

 آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به این تذکر بیان کرد: ما تلاش کردیم از بودجه مصوب صیانت کنیم و مقاومت زیادی انجام دادیم تا مبانی بودجه تغییر نکند. مواردی که مسئله بودجه داشتند دارد اضافه می‌شود.

وی افزود: مشکل این بود که شهرداری در خصوص پرداخت حقوق‌ها ۷ هزار میلیارد تومان کمبود دارد. بر اساس گزارش رسمی شهرداری درآمد شهرداری به ۶۴ میلیارد رسیده است و شهرداری صد در صد درآمد را محقق کرده است. به هر حال ۷ هزار میلیارد برای حقوق‌ها و ۲ هزار میلیارد برای ثبت املاک و یک هزار میلیارد تومان هم برای پرداخت دیون نیاز دارند. 

 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: ما این دغدغه‌ها را در نظر گرفتیم و اجازه ندادیم شهرداری ساختار مصوب بودجه را تغییر دهد اما این افزایش از روی ناچاری است و باید انجام می‌شد که بخشی از آن مربوط به  بازنشستگی‌ها و تبدیل وضعیت ایثارگران است. همین طور در برخی سازمان‌ها کمبود اعتبار داشتیم که باید جبران می‌شد.

وی گفت: در مورد تملکها قبلا یکجا آن را ارائه می‌کردند اما برای دو ماه آینده تملک ها را تک به تک با اسم ذکر کرده‌ایم که برای سه منطقه  ۹ و ۱۰ و ۱۸ این کار را انجام داده‌ایم. شهرداری برای اینکه بتواند در دو ماه آینده بحث تملکها را پیش ببرد نیاز به اعتبار دارد. 

وی ادامه داد: من پیشنهاد میکنم برای این موضوع یک هزار میلیارد تومان بودجه در نظر بگیریم اما برای سال 1403 برای هر منطقه بودجه را جداگانه ذکر کنیم. این 101 هزار میلیاد تومان که در بودجه متمم آمده است اقل مقداری است که شهرداری به آن خواهد رسید. 

در ادامه نیز میثم مظفر عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: در مورد بحث تملک دارایی سرمایه ای که دغدغه داریم شهرداری کار زیرساختی انجام دهد، ۲۱.۵ همت فقط مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است.
 
مظفر افزود: ۳ همت فقط برای تملکها با کاربری‌های مختلف بوستان، ورزشی و... در محلات و مناطق دیده شده است. ۶.۶ همت برای بزرگراه های همت، یادگار امام، شهید شوشتری و ... و همچنین۲.۶ همت برای آسفالت است.
 
وی ادامه داد: برای افزایش ایمنی ۳.۱ همت و برای زیرساخت های فرهنگی 1 همت، برای توسعه فضای سبز ۱ همت در نظر گرفته شده است و مابقی تملک دارایی برای جمع آوری آب‌های سطحی است. پس ۲۱.۵ همت به دارایی های شهر در حال اضافه شدن است.
 
این عضو شورای شهر با بیان اینکه ۸۰ همت محقق شده وجود دارد گفت: به نظر من 101 هزار میلیارد تومان برای بودجه مناسب است. 
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول