اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نتانیاهو: با تشکیل کشور فلسطین بعد از جنگ غزه مخالفم

نخست‌وزیر اسرائیل روز پنجشنبه گفت مخالفت خودش با راهکار دو دولتی را به اطلاع کاخ سفید رسانده است.

نتانیاهو: با تشکیل کشور فلسطین بعد از جنگ غزه مخالفم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل امروز پنجشنبه بار دیگر تأکید کرد که با تشکیل کشور فلسطین بعد از اتمام جنگ غزه مخالف است.

نتانیاهو در اظهاراتی شامگاه پنجشنبه تصریح کرد که مخالفتش با تشکیل هر کشور فلسطین بعد از اتمام جنگ اسرائیل علیه غزه را به اطلاع کاخ سفید رسانده است. او همچنین گفت که همه اراضی غرب رود اردن بایستی تحت کنترل امنیتی اسرائیل باشد.  

نتانیاهو از دیرباز جزو مخالفان سر سخت تشکیل کشور فلسطینی بوده، اگرچه در مقاطعی هم از این ایده در سطح لفظ حمایت کرده است.

با وجود این، اظهارات او در روز پنجشنبه شدیداللحن‌ترین مخالفت او با راهکار دو دولتی محسوب می‌شود، آن هم در شرایطی که بحث بر سر این راهکار بعد از جنگ غزه توسط برخی از کشورهای عربی بار دیگر بر سر زبان افتاده است. 

کاخ سفید به اظهارات نتانیاهو پاسخ داده و گفته که واشنگتن تلاش‌ها برای تحقق این راهکار را ادامه خواهد داد. ‍

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید بعد از سخنان نتانیاهو خطاب به خبرنگاران در هواپیمای رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «بعد از اتمام جنگ اشغال غزه در کار نخواهد بود.»

در تحولی دیگر، اندکی بعد از سخنان نخست‌وزیر اسرائیل کشورهای مکزیک و شیلی اعلام کردند اقدامات اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را برای رسیدگی به اتهام «جنایت‌های جنگی» تحویل دادستان دیوان کیفری بین‌المللی داده‌اند. 

وزارت خارجه مکزیک گفت این گام را به دلیل افزایش نگرانی‌ها در خصوص تشدید خشونت‌ها و بالا رفتن تلفات غیرنظامیان برداشته است. 

نتانیاهو در سخنانی که از تلویزیون پخش می‌شد در یک کنفرانس خبری همچنین گفت که جنگ اسرائیل در غزه تا زمان رسیدن به یک پیروزی قاطع علیه حماس ادامه خواهد داشت. 

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «در هر ساز و کار آینده... لازم است اسرائیل بر تمامی سرزمین‌های واقع در غرب رود اردن کنترل امنیتی داشته باشد. این با ایده حاکمیت ملی تناقص دارد. چکار می‌توانیم بکنیم؟»

 نتانیاهو که حمایت‌های سیاسی از او از زمان حمله ۷ اکتبر حماس رو به افول گذاشته است حیات سیاسی خودش را به حیات اسرائیل پیوند زد. 

او گفت: «روز بعد از نتانیاهو، روز پایان برای اکثر شهروندان اسرائیل خواهد بود. مدت ۳۰ سال است که من همیشه یک حرف زده‌ام: این درگیری بر سر نبود یک کشور نیست بلکه بر سر وجود یک کشور است.»

وی اضافه کرد: «هر سرزمینی که از آن خارج می‌شویم ترور و تروریسم وحشتناک نصیبمان می‌شود. این اتفاق در جنوب لبنان افتاد، در نوار غزه افتاد و در کرانه باختری هم افتاد.»

نتانیاهو درباره درخواست ادعایی آمریکا برای تشکیل دولت فلسین گفت: «لازم است نخست‌وزیر اسرائیل قادر باشد به دوستانمان نه بگوید.»

مقام‌های آمریکایی در اظهارات علنی ادعا می‌کنند که از اسرائیل می‌خواهند که از شدت حملات در غزه بکاهد. 

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

مقام‌های رژیم اسرائیل هدف نظامی خود در این جنگ را نابودی حماس اعلام کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران، حتی در فلسطین اشغالی امکان تحقق این هدف را زیر سوال برده‌اند.

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول