اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

ماهواره خیام به کمک کشاورزی هرمزگان می آید

معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران گفت: استفاده از داده‌های ماهواره‌ای از جمله ماهواره خیام در جهت تعیین مقدار سطح زیرکشت محصولات و تولیدات در بخش کشاورزی هرمزگان می تواند در مدیریت استراتژیک این حوزه کمک کند.

ماهواره خیام به کمک کشاورزی هرمزگان می آید

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حسن سالاریه معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران و مدیر معین پروژه فیبر نوری منازل وکسب و کارهای استان هرمزگان در جریان بازدید از این استان، با اشاره به فعالیت ها و ظرفیت های موجود سازمان فضایی کشور گفت: سازمان فضایی ایران می‌تواند در مدیریت استراتژیک محصولات کشاورزی و همچنین سایر منابع تولیدی استان کمک کند.

حسن سالاریه با اشاره به ظرفیت های سازمان فضایی ایران عنوان کرد: جلوگیری از هدر رفت انرژی و کاهش هزینه های تولید از طریق استفاده از ظرفیت های سازمان فضایی در شناخت و برآورد محصولات مناطق مناسب فعالیت و کسب و کار از جمله شیلات، مسکن و ... بسیار اهمیت دارد.

معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران بیان کرد: با توجه به اینکه تصاویر ماهواره‌ای بهترین ابزار برای تخمین سطح زیرکشت هستند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند تفاهمنامه‌ای را برای توسعه کشاورزی هوشمند با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ارتباطات و فناوری اطلاعات با استانداری در یک منطقه ای خاص و قطب استان به عنوان پایلوت منعقد نماید.

وی با بیان اینکه برای 24 محصول کشاورزی برنامه ریزی شده است، یادآور شد: با استفاده از فناوری فضایی سطح زیرکشت محصول برنج در استان‌های قطب (گیلان و مازندران) تخمین زده شد که این اقدام برای هرمزگان به خصوص در بخش شیلات و باغات و سایر منابع نیز میسر است.

سالاریه ادامه داد: استفاده از داده‌های ماهواره‌ای از جمله ماهواره خیام در جهت تعیین مقدار سطح زیرکشت محصولات و تولیدات در بخش های مختلف و حتی تغییر کاربری اراضی نیز امکانپذیر است که نیاز به همکاری جوامع محلی، دانشجویان دانشگاه های رشته های مرتبط و استقرار کارشناسان با کمترین هزینه در منطقه دارد.

ماهواره خیام، یک ماهواره سنجش از دور است که در ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ توسط موشک روسی سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار نزدیک زمین ارسال شد. عملیات کنترل ماهواره در ایران و در مرکز کنترل فضایی سازمان فضایی ایران در ماهدشت کرج انجام می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول