اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

عاملی: هوش مصنوعی فرآیندهای نظام اداری را تسهیل می‌کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مزایا و معایبی که هوش مصنوعی برای انسان‌ها دارد، گفت: یکی از مزایای هوش مصنوعی تسهیل فرآیندها در نظام اداری و کاهش بروکراسی است.

عاملی: هوش مصنوعی فرآیندهای نظام اداری را تسهیل می‌کند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا؛ سید سعیدرضا عاملی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز در سومین همایش هوش مصنوعی و رسانه که در محل مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، با اشاره به تاریخچه و ماهیت هوش مصنوعی‌ اظهار داشت: برای پرداختن به ماهیت هوش مصنوعی و تاریخچه آن باید از الگوریتم شروع کنیم. وقتی خوارزمی الگوریتم را فهم و طراحی کرد، زمانی بود که این موضوع در ذهنش نقش بست و توانست تفکر را بفهمد.

وی با اشاره به اینکه خوارزمی پایه گذار الگوریتم‌های پیچیده‌ای مثل چت جی پی تی است، افزود: خوارزمی از الگوریتم به عنوان یک موجود زنده یاد کرد. منطق هوش مصنوعی و کامپیوتر منطبق بر الگوریتم است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به تاریخچه استفاده از این الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی گفت: باید برای تاریخچه استفاده از الگوریتم به جنگ جهانی دوم برگردیم. زمانی که آلن تورینگ برای رمز گشایی از رمزنگاری‌های ارتش نازی تلاش کرد ماشین طراحی کند که ۵۰ اگزا بایت را پردازش کند. آلن تورینگ در سال ۱۹۳۶ مقاله‌ای نوشت که آن مقاله خیلی سر و صدا کرد. مقاله خیلی متفاوت بود و به دنبال این بود که چطور از ریاضی میتوان برای تصمیم سازی‌ استفاده کرد.

عاملی با اشاره به جنبه‌های متفاوت هوش مصنوعی بیان کرد: یکی از این جنبه‌ها، به جنبه محاسباتی برمی‌گردد. الان در شرایطی قرار داریم که ماهیت آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده است. پدیده آنالوگ یک پدیده شی‌ای است که تبدیل به پدیده رقومی شده و بعد دنیای رقومی در انقلاب دوم دیجیتال، ماهیت رقومی را تبدیل به خدمات کرد.

وی ادامه داد: تحول دیگر هوش مصنوعی در منطق فازی بود که می‌تواند بین صفر و یک و یا این و آن انتخاب کند. بین صفر و یک ماهیت جدیدی پدید آمد که در جاهای مختلف کاربرد دارد به عنوان مثال در اگزا بایت ۱۰ به توان منفی ۱۸ ریز پردازش ایجاد کرد. ریز پردازش‌ها توانستند کنشی در امر اجتماعی نیز ایجاد کنند. 

عاملی با اشاره به ماهیتهای دیگر هوش مصنوعی گفت: این پدیده ماژولار است. زمانی این پدیده را مطرح می‌کنیم که یکی با یکی و یکی با همه را ایجاد کند. در اینجا هزاران ارتباط بین پدیده ها ایجاد میشود‌. لذا قدرت هوش مصنوعی بسیار بالاتر می‌رود.

کاربردهای متنوع هوش مصنوعی

وی ماهیت دیگر هوش مصنوعی را شبکه ای بودن عنوان کرد و افزود: این ماهیت می‌تواند یک ماهیت اجتماعی ایجاد کند. برخی هوش مصنوعی و فضای مجازی را یکی می‌گیرند اما اینگونه نیست. فضای مجازی می‌تواند از هوش مصنوعی استفاده کند. 

دبیر پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: هوش مصنوعی در پزشکی و آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر هوش مصنوعی با ترکیب شدن با رادیولوژی محاسباتی عرصه بزرگی را در پزشکی ایجاد کرده است. عمل‌های مختلفی را با این طریق می‌توان انجام داد.

وی اظهار کرد: پزشکی از راه دور از طریق منطق هوش مصنوعی ایجاد شده است. هوش مصنوعی در کنار پزشکی، کشاورزی صنعت و..‌. معنا پیدا می‌کند و فناوری‌های جدیدی ایجاد شده است که ناظر بر فناوری هوش مصنوعی است. در واقع هوش مصنوعی یک فرا متغیر است که در کنار صنعت، کشاورزی و یا حوزه‌های اجتماعی قرا میگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دیگر کاربردهای دیگر هوش مصنوعی گفت: آلن تورینگ با کمک هوش مصنوعی توانست جلو توسعه بیشتر جنگ و کشته شدن ۱۴ میلون نفر را بگیرد. می‌توان از طریق هوش مصنوعی پیش بینی انتخابات کرد.

هوش مصنوعی با افزایش شفافیت فساد را کاهش می‌دهد

عاملی با اشاره به مباحث فلسفی هوش مصنوعی گفت: اگر بخواهیم فلسفی تر بحث کنیم این موضوع به فلسفه ذهن برمی‌گردد. به فسفه شناخت بر می‌گردد و نظیر فعالیتهای شناختی است. آنچه که از ذهن ما می‌گذرد یک واقعیت مجازی است‌. در هوش مصنوعی فاصله بین واقعیت و خیال از بین می‌رود. الان موضوع بودن در مکان و زمانهای مختلف حل شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مورد ریسکهای هوش مصنوعی گفت: اگر سند اتحادیه اروپا در مورد هوش مصنوعی را نگاه کنیم یکی از مسائل این سند در مورد ریسک‌های هوش مصنوعی است. یکی از بزرگترین معایب هوش مصنوعی منفعل کردن‌ انسان است. هوش مصنوعی فعلیت هوش است ظرفیت هوش نیست. همه داده های هوش مصنوعی بالفعل است‌.

 عاملی با اشاره به اهمیت حافظه در زمان پیری گفت: از دیگر مخاطرات هوش مصنوعی تبدیل انسان تبدیل به یک انسان بازنده است. ما خودمان را در مقابل هوش مصنوعی پیر کرده‌ایم.

وی با اشاره به مزایای هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی می‌تواند شفافیت ایجاد کند و فساد را کم کند چون بین درآمد و هزینه خلا ایجاد نمیشود. فرآیندهای نظام اداری را تسهیل میکند‌. بروکراسی را که یکی از سر درد آورترین مسائل به ویژه در کشورهای در حال توسعه است را کاهش می‌دهد.

دخالتهای بین‌المللی برای عدم ورود کشورها به حوزه هوش مصنوعی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: انسان باید بداند میخواهد چقدر مهار خودش را به دست هوش مصنوعی بسپارد. هوش مصنوعی‌ پیچیدگی‌های زیادی دارد و امر متکثری است. امروز سند ملی جمهوری اسلامی شناسایی حوزه های با ریسک بالا است. 

عاملی با اشاره به دخالت‌های بین المللی برای عدم دستیابی به این فناوری گفت: مثل انرژی هسته ای که ممانعت ایجاد کردن برای اینکه دیگران به این حوزه وارد شوند، الان هم موضوع سازمان هوش مصنوعی وجود دارد که اجازه ندهند دیگران به این حوزه وارد شوند.

وی درباره استفاده رسانه از هوش مصنوعی گفت: ال اس ای مطالعاتی را در ۴۵ کشور و ۱۰۵ سازمان خبری را انجام داده است. جمع بندی این مطالعه این است که در حال حاضر فاصله‌ای بین مصرف رسانه ای از هوش مصنوعی بین کشورهای شمال و جنوب اتفاق افتاده است.

عاملی در پایان با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در خبر گفت: یکی از این کاربردها انجام کارهایی است که قبلا به صورت دستی انجام می‌شد اما اکنون به صورت خودکار است‌. جلوگیری از تقلب، تکمیل زنجیره خبر و مچ گیری خبری از دیگر استفاده‌های هوش مصنوعی در رسانه است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول