اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  جامعه

نادری: عناصر تقلبی در رسانه با هوش مصنوعی از بین می‌روند

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز در سومین همایش حکمرانی رسانه‌ها در عصر هوش مصنوعی، گفت: هوش مصنوعی در حوزه رسانه باعث کنار زدن عناصر تقلبی می‌شود.

نادری: عناصر تقلبی در رسانه با هوش مصنوعی از بین می‌روند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا؛ احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در سومین همایش حکمرانی رسانه‌ها در عصر هوش مصنوعی که امروز در محل مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، ضمن تشکر از عوامل برگزاری این نشست درخصوص ارتباط میان حکمرانی رسانه و هوش مصنوعی گفت: در زمینه هوش مصنوعی این سوال مطرح است که چطور اساسا هوش مصنوعی حکمرانی رسانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ در ابتدا باید گفته شود که در واقع عاملی که وجود هوش مصنوعی را در دنیای مدرن موجه می‌کند، همان عواملی است که وجود را برای جوامع بشری قابل قبول ساخته است.

نادری ادامه داد: قابل شمارش بودن در دنیای مدرن امری بدیهی است و شمارش قابلیت احضار و بدست آوردن آمار را دارد و اساسا علمی در عصر مدرن به نام آمار داریم که دولت‌ها به مفهومی همچون آمار نیاز دارند که همچنین حکمرانی مدرن و سایر عرصه ها در واقع یک نوعی از شمارش گری را به وجود بیاورند.

وی افزود: این مفهوم آمار در رسانه، هوش مصنوعی را برای ما معنادار می‌کند. در نتیجه هوش مصنوعی عجیب و غریب نیست و حکایت «از سرنیزه تا بمب اتم راهی نیست» همانند مسئله هوش مصنوعی است یعنی این بستر مجازی را از منظر مزایا و معایب‌های آن ببینیم.

وی درخصوص مزایای هوش مصنوعی در حوزه رسانه گفت: یکی از مزایای هوش مصنوعی در حوزه رسانه کنار زدن عناصر تقلبی است؛ همانند جنگ روسیه و اوکراین که ویدیویی از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین منتشر شد که به سربازان اوکراینی می‌گفت مقاومت نکنید و در صورت لزوم تسلیم شوید؛ این ویدیو در زمان کوتاه بررسی شد و متوجه ساخت آن توسط هوش مصنوعی شدند و حتی شهروندان نیز در جامعه ما آهنگ‌ها یا فیلم‌هایی در چارچوب تقلب و دروغ در فضای مجازی دیده‌اند.

نادری در خصوص شفاف سازی توسط حکمرانی هوش مصنوعی تصریح کرد: لذا یکی دیگر از مزایا هوش مصنوعی، ارتقای سطح سواد و دانش بشر است. بدین معنا که بشر در خصوص منابع، اخبار و نوشته‌ها با چالشی همراه خواهد بود که بستری را برای جامعه انسانی فراهم می‌کند که هر خبری، تحقیقی و محتوا به سادگی نپذیرد و مورد کنکاش قرار دهد.

وی افزود: بشر می‌تواند با هوش مصنوعی به سمت تولید محتوای مطلوب و مفید سوق پیدا کند ولی در این صورت اصحاب رسانه در این منظر در رقابتی با ماشین قرار می‌گیرد. اگر با اصطلاح تناقص بقا به این بستر نگاه کنیم، جدال میان ماشین و اصحاب رسانه افزایش خواهد یافت و فرد برنده تنها شخصی است که حرف اول را می‌زند.

وی درخصوص دیگر مزایای حکمرانی هوش مصنوعی بیان کرد: ایجاد سرویس‌های شخصی سازی برای افراد، یکی دیگر از مزایای هوش مصنوعی است که تا پیش از این یک سرویس اطلاع رسانی هر شهروند برای خود داشت و از یک کانال مشخص اطلاعات را دریافت می‌کرد و قائدتا منبع مشخصی اخبار را دریافت می‌کنند که در معرض گمراهی قرار دارند. مکتب فرانکفورت معتقد است، بلایی از سوی صنعت فرهنگ گریبان بشر را گرفته که رسانه های تولید انبوه اذهان استاندارد سازی و به گونه ای انسان مدرن را احمق می‌کند. لذا درواقع سرویس‌های اطلاع رسانی تا قبل از هوش مصنوعی جهت دهی داشتند اما امروز هر شخص در باکس خبری موارد مورد علاقه خودش را از خروجی و ورودی اخبار انتخاب می‌کند.

وی در خصوص خطرات هوش مصنوعی بیان کرد: هوش مصنوعی در یک بستری که از جریان و نژاد خاصی  از آمریکا و اروپای غربی خط می‌گیرند، سوار شده و از نتایج خطرناک این جریان، افزایش سوگیری در تکنولوژی و هضم فرهنگ های کوچک را در پی خواهد داشت.

نادری ادامه داد: استفاده از هوش مصنوعی در کشتار و ساخت سلاح هم نمایان است البته درخصوص هوش مصنوعی، تکنولوژی هایی که به صورت محدود است می‌تواند جان بشر را به خطر بیاندازد. به عنوان مثال در مدیریت انتخابات آمریکا، شرکت مادر فیس بوک با شخصیت شناسی سیاسی در فضای مجازی همراه با پول هنگفت، برای جریان سازی به نفع ترامپ تولید محتوا می‌کرد.

وی در خصوص تاثیر شرکت فیس بوک بر اغتشاشات سال اخیر در ایران تصریح کرد: همین شرکت متال در اغتشاشات سال گذشته با عنوان زن، زندگی و آزادی با اخبارهای تحریک کننده سعی در ساخت جنبش علیه جمهوری اسلامی داشت.

وی افزود: در آخر نوعی از قطبی سازی اقتصادی و گپی که بین کشورهای شمال و جنوب در درون جوامع سرمایه دارد باید اشاره کرد که با وجود اختیارات نخبگان و سرمایه‌داران درواقع دو قطبی‌های اقتصادی پررنگ و شکاف‌ها عمیق‌تر خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول