اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

رسانه قطری: حملات آمریکا به یمن تنها به زیان منافع اقتصادی غرب منجر می‌شود

وبگاه برجسته قطری با اعلام اینکه صنعاء در مدت اخیر مانع رسیدن 17 کشتی حامل کالا به بنادر سرزمین‌های اشغالی شده است، گفت که حملات آمریکا به یمن تنها به زیان منافع اقتصادی غرب منجر می‌شود.

رسانه قطری: حملات آمریکا به یمن تنها به زیان منافع اقتصادی غرب منجر می‌شود

گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، «تشدید تنش در دریای سرخ از این به بعد علاوه بر اقتصاد اسرائیل برای بازارهای بین المللی نیز پیامدهای جدی خواهد داشت» این را عصام مقبل یک اقتصاددان عرب در گفت‌وگو با العربی الجدید بیان داشت.

این وبگاه خبری آورده است: نگرانی بخش‌های تجاری در دنیا از گسترش دامنه ناآرامی‌ها در دریای سرخ و باب المندب، پس از حمله آمریکا و انگلیس به صنعا و چندین استان یمن با هدف تضعیف توانایی نیروهای مسلح این کشور افزایش یافته است، در حالی که یمنی‌ها تاکید می‌کنند حملات علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی تا توقف تجاوز نظامی این رژیم علیه نوار غزه ادامه دارد.

 

العربی الجدید به نقل از اقتصاددانان تأیید کرد که توسعه و گسترش درگیری‌ها در منطقه، عواقب عمیق‌تری بر بازارها و تجارت بین المللی خواهد داشت.

عصام مقبل، پژوهشگر اقتصادی، به العربی الجدید تأکید کرد که تشدید درگیری‌ها در مقطع پیش رو پیامدهای جدی در تمام سطوح خواهد داشت، به بازارهای بین المللی و کشتیرانی تجاری تا حد زیادی آسیب می‌رساند و باعث جهش در نرخ کرایه و بیمه برای حمل و نقل تجاری بین المللی می‌شود.

وی افزود: صنعاء تاکید کرده که به همه تجاوزها علیه یمن پاسخ مناسب خواهد داد و به برقرار ماندن تردد کشتی‌ها در دریای سرخ  به سمت هر مقصدی غیر از بنادر سرزمین‌های اشغالی اهتمام کامل دارد.

این کارشناس با بیان اینکه بسیاری از بازارها در حال حاضر پیامدهای تنش در دریای سرخ را احساس کرده‌اند گفت:« در حالی که حملات آمریکا برای تضعیف عملیات نظامی یمنی‌ها در دریای سرخ فایده چندانی نداشته، نگرانی بیشتری هم بابت گسترش دامنه درگیری‌ها و هدف قرار گرفتن فزاینده کشتی‌ها و آسیب به منافع غرب به ویژه آمریکا و انگلیس به وجود آمده است».

 

 

العربی الجدید به نقل از منابع آگاه در صنعاء اعلام کرده که نیروهای مسلح یمن از نوامبر گذشته با آغاز عملیات نظامی آنها در دریای سرخ به ۱۷ کشتی عازم سرزمین‌های اشغالی اخطار بازگشت داده و ۱۲ مورد آنها که قصد سرپیچی داشتند با زور متوقف شده‌اند .

این وبگاه به نقل از کارشناسان اقتصادی آورده که در نتیجه عملیات یمنی‌ها آسیب‌های اقتصادی زیادی به اقتصاد اسرائیل وارد شده است، به ویژه اینکه فعالیت بندر ایلات، یکی از مهم ترین بنادر رژیم اشغالگر در دریای سرخ، تقریباً به طور کامل در نتیجه جلوگیری از رسیدن کشتی‌ها به آن متوقف شده است؛ علاوه بر این که تعدادی از شرکت های کشتیرانی تایید کردند که از سفر به بنادر اسرائیل اجتناب کردند، زیرا حمل و نقل دریایی کالا که تل آویو در صادرات و واردات به آن وابسته است در بندر ایلات متوقف شده است.

 

مراد منصور، پژوهشگر اقتصادی یمنی هم به العربی الجدید گفت که شرکت‌های کشتیرانی بین المللی باید خدمات کشتیرانی تجاری خود را به بنادر اسرائیل متوقف کنند، همانطور که شرکت‌های کشتیرانی چینی و دیگر شرکت‌های کشتیرانی همین کار را کردند.

رشید الحداد، پژوهشگر اقتصادی نیز در گفت‌وگو با العربی الجدید می‌گوید  شمار زیادی از کشتی‌های تجاری به دلیل اینکه عازم مقاصدی غیر از اسرائیل در جهان بودند مورد هیچ تعرضی قرار نگرفتند، زیرا تصمیم صنعاء صرفا متوجه کشتی‌های عازم رژیم اشغالگر و تا زمانی است که این  رژیم جنگ علیه غزه را متوقف کرده و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه را بدهد.

وی با تاکید بر اینکه تجاوز نظامی آمریکا وانگلیس علیه یمن تنها به زیان ملت یمن محسوب می‌شود که در شرایط اقتصادی مناسبی قرار ندارند، گفت: هزینه  واردات کالاهای اساسی به یمن سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود که واردات مواد غذایی و مشتقات نفتی حدود ۶۰ درصد از ارزش کل واردات کالا را تشکیل می‌دهد، در حالی که درصد واردات سایر کالاها و محصولات به ۴۰ درصد می‌رسد و این امر باعث ایجاد دشواری‌ها و چالش‌های بیشتر برای واردکنندگان و ثبت هزینه‌های بالای تامین مالی واردات کالا می‌شود  که فراتر از توان این کشور در حال حاضر است.

 

این پژوهشگر اقتصادی در عین حال گسترش پویش تحریم کالاهای کشورهای حامی رژیم صهیونیستی در یمن را ستود و گفت که این امر به خودی خود موجب اهتمام یمنی‌ها به تولیدات بومی و تلاش برای پیشبرد توسعه صنایع و پروژه های کوچک و متوسط و برنامه های تولید غذا برای خانواده های نیازمند شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول