اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

مروری بر حضور تیم ملی فوتبال ایران در دوره های گذشته جام ملت های آسیا

فریدون الهامی مدرس دانشگاه در یادداشتی به بررسی و مرور کارنامه تیم ملی فوتبال ایران در دوره های گذشته جام ملت های آسیا پرداخته است.

مروری بر حضور تیم ملی فوتبال ایران در دوره های گذشته جام ملت های آسیا

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، فریدون الهامی آورده:

هجدهمین دوره جام ملت های آسیا با حضور ۲۴ کشور از ۲۲ دی لغایت ۲۱ بهمن در ۹ ورزشگاه و در ۵ شهر کشور قطر زیر نظر AFC برگزار خواهد شد.

 در ۱۷ دوره گذشته تیم ملی فوتبال ایران در ۱۴ دوره حضور داشته که در سال های ۱۹۶۸ تهران - ۱۹۷۲ بانکوک و مجددا ۱۹۷۶ تهران با اقتدار قهرمان و در سال های ۱۹۸۰ کویت ، ۱۹٨۸ دوحه ، ۱۹۹۶ دبی و ۲۰۰۴ چین مقام سوم را کسب نمودند.

 در ۱۷ دوره گذشته: ژاپن با ۴ قهرمانی و یک نایب قهرمانی، عربستان با ۳ قهرمانی و ۳ نایب قهرمانی، ایران با ۳ قهرمانی و ۴ مقام سومی و کره جنوبی با ۲ قهرمانی و ۴ نایب قهرمانی پر افتخارترین تیم های جام ملت های آسیا هستند.

 بیشترین تماشاگر مسابقات مربوط به دیدار فینال بین تیم های ایران و کویت در سال ۱۹۷۶ در ورزشگاه آزادی تهران با حضور ۱۱۲/۰۰۰ هوادار بود که علی پروین در دقیقه ۷۱ از روی ضربه ایستگاهی گل ایران را به ثمر رساند و ایران موفق شد ۱-۰ کویت را شکست داده و بازیکنان ایران برای سومین بار کاپ قهرمانی جام ملت های آسیا را بالای سر ببرند.

 مربیان تیم ملی ایران در ۳ دوره قهرمانی نیز ۱۹۶۸ تهران = محمود بیاتی، ۱۹۷۲ بانکوک تایلند = محمد رنجبر، ۱۹۷۶ تهران و تبریز = حشمت الله مهاجرانی بودند.

بهترین گلزنان ایران در جام ملت ها  نیز همایون بهزادی ۴ گل سال ۱۹۶۸، حسین کلانی ۵  گل سال ١٩٧٢، ناصر نورایی و غلامحسین مظلومی هر کدام ٣ گل سال ١٩٧٦، علی دایی ٨ گل سال ١٩٩٦ و علی کریمی ٥ گل سال ٢٠٠٤ بودند.

 بازیکنان ایرانی ٣ بار بعنوان بهترین بازیکن در جام ملت های آسیا انتخاب شدند که ابراهیم آشتبانی در سال ١٩٧٢ تایلند، علی پروین در سال ١٩٧٦ ایران و خداداد عزیزی در سال ١٩٩٦ امارات بودند.

 بیشترین حضور بازیکنان ایرانی در جام ملت های آسیا ( ٣ بازیکن ) مهدی مهدوی کیا ٤ دوره، جواد نکونام ٤ دوره و مسعود شجاعی ٤ دوره بوده است.

تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های سال ١٩٩٦ امارات از سوی AFC برنده عنوان بازی جوانمردانه شد.

 بیشترین گل دیدارهای ایران در جام ملت ها مربوط به دیدار ایران و یمن در سال ١٩٧٦ تهران بود که ایران موفق شد با نتیجه ٨-٠ یمن را شکست دهد.

پرویز قلیچ خانی پرافتخارترین بازیکن ایرانی در طول جام ملت ها بوده که در ٣ قهرمانی این تیم حضور داشته است.

 سریع ترین هتریک در بازی ایران و تایلند در سال ١٩٧٢ بود که علی جباری در دقیقه ٨ بنام خود ثبت نمود.

 زننده بیشترین گل در تاریخ ادوار جام ملت ها:

علی دایی ١٤ گل
بهتاش فریبا ٧ گل
حسین کلانی ٧ گل
سردار آزمون ٦ گل

 رکورد زننده بیشترین گل در یک بازی بنام بهتاش فریبا در دیدار با بنگلادش در سال ١٩٨٠ کویت با ٤ گل، علی دایی در دیدار با کره جنوبی در سال ١٩٩٦ دبی با ٤ گل ثبت گردیده است.

 در بخش داوری، تنها نظارت ناظر داوری ایرانی مربوط به نظارت مسعود عنایت است که ناظر فینال جام ملت های سال ٢٠٠٧ بین عربستان و عراق بود.

 سهم داوران إیرانی در قضاوت جام ملت ها نیز جالب توجه است.

داوران :
داود نصیری اولین داور ایرانی
حسین خوشخوان
جلال مرادی
مسعود مرادی
علیرضا فغانی
محسن ترکی

کمک داوران :
علی خسروی
رضا سخندان
حسن کامرانی فر
محمد رضا ابوالفضلی
محمد رضا منصوری

 تنها داور ایرانی که فینال جام ملت ها را قضاوت کرده، علیرضا فغانی است که قضاوت بین تیم های استرالیا و کره جنوبی را عهده دار بوده که استرالیا با استفاده از شرایط میزبانی و در خانه با نتیجه ٢-١ قهرمان جام ملت های ٢٠١٥ شد.

ضمن آرزوی موفقیت برای بازیکنان و کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران امیدوارم این تیم با رهبری امیر قلعه نوعی بتواند پس از ٤٧ سال ناکامی، چهارمین قهرمانی را بنام کشور عزیزمان در هجدهمین دوره جام ملت های آسیا در قطر به کسب کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول