اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

برای ساخت پایانه صادراتی نیاز سنجی نشده است

رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار استان زنجان در مورد ساخته پایانه صادراتی شهر زنجان نیاز سنجی انجام نشده استٰ گفت: عدم نیاز سنجی باعث ایجاد مشکلات برای سرمایه‌گذار و خریداران مغازه های آن شده است.

برای ساخت پایانه صادراتی نیاز سنجی نشده است

دانیال شب‌خیز، رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار استان زنجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان در پاسخ به سخنان مدیر عامل پایانه صادراتی زنجان با تشریح نحوه فعالیت صنوف ذیل اصناف و همچنین سازمان مشاغل اظهار کرد: از زمان برگزاری انتخابات و ریاست در اتحادیه میوه و تره‌بار استان اقداماتی را برای سامان‌دادن به اوضاع این اتحادیه انجام شده است.
رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار استان زنجان با بیان اینکه میدان میوه و تره‌بار فعلی با پایانه صادراتی از سال 1391 مقابل هم بوده‌اند، افزود: حقیقت این است باید از مدیرعامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان زنجان، برای سرمایه‌گذاری در این وسعت تقدیر شود چرا که این مکان یک ظرفیت محسوب می‌شود، ولی وی برای پیشبرد اهداف خود، به‌جای ورود به فضای رقابتی، دستوری عمل کرده و صحبت‌هایی می‌کند که توهین به شمار می‌رود چرا که میدان فعلی میوه و تره‌بار سابقه فعالیت ۴۰ ساله دارد.

وی با بیان اینکه مدیر عامل پایانه صادراتی در صحبت‌های خود در مورد پژوهش حرف می‌زند، تصریح کرد: سؤال این است که اگر کار پژوهشی انجام می‌دهید، در همان سال 87 باید از کارشناسان، اتحادیه و یا ریش‌سفیدان سؤال می‌کردید که آیا زنجان نیازی به ایجاد این میدان میوه و تره‌بار دارد.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر میدان میوه و تره‌بار زنجان حداکثر با 60 تا 65 درصد ظرفیت در حال فعالیت است، افزود: فعالیت در میدان فصلی است و فقط 6 تا هفت حجره در طول 12 ماه سال فعال و از درآمد خود راضی هستند درحالی‌که این میدان 59 حجره دارد که از این تعداد هم 30 تا 35 حجره فعالیت دارد.

شب‌خیز با تاکید بر اینکه داشتن سواد اندک اقتصادی نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا فعالیت در میدان میوه و تره‌بار را تعریف می‌کند، ادامه داد: همین عرضه و تقاضا اجاره‌بها و درآمدها حجره‌ها را مشخص می‌کند، چرا که فعالیت در این صنف به طور مستقیم با نیاز بازار ارتباط دارد. قیمت میوه در بازار در ساعت 3 با ساعت 3 و 30 دقیقه متفاوت است و ورود یک نیسان میوه اضافه بر روی قیمت آن تأثیرگذار است که همان موضوع عرضه و تقاضا است.
رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار استان زنجان تاکید کرد: بارها از مدیر عامل پایانه صادراتی سؤال کردیم که آیا در احداث میدان میوه و تره‌بار نیازسنجی شده است که پاسخ دادند نه، خودسر این کار را انجام دادم که در واقع همان ریسک سرمایه‌گذاری است که زمان‌بر است و وی باید صبر کند.
وی موضوع دیگر را جانمایی میدان میوه و تره‌بار اعلام و با بیان اینکه موضوع فاصله پایانه صادراتی از شهر و کرایه حمل و نقل بر قیمت میوه اضافه می‌افزاید، تصریح کرد: پایانه صادراتی چندین کیلومتر دورتر از میدان فعلی است که رفت و آمد به آن بر قیمت تمام شده میوه تاثیر خواهد گذاشت ضمن اینکه این میدان مشکل هندسی هم دارد در حالی که ادعای رعایت استانداردهای روز هم می‌شود که درست هم هست ولی آیا به لحاظ صنفی هم کارشناسی شده است؟ و اگر بر فرض مشکل جانمایی و عرضه و تقاضا هم حل شود مشکل سوم غیر قابل‌حل است.

                                          میدان میوه و تره بار زنجان

شب‌خیز تاکید کرد: پایانه صادراتی مشکل کارشناسی صنفی دارد که ربطی به استاندارد شهرداری ندارد و در این‌رابطه هیچ نظری از ما اخذ نشده است.

رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار استان زنجان با تأکید بر اینکه هیچ‌کس از پیشرفت بدش نمی‌آید، ادامه داد: مغازه‌های میوه و تره‌بار فعلی در سال 67 احداث شده است و سازه‌های آن قدیمی است در حالیکه میدان میوه و تره‌بار فعلی مدرن است، ولی موضوع این است فعالان این صنف، باید انتخاب کنند که می‌خواهند کجا فعالیت کنند.

وی با اشاره به صحبت‌های مدیر عامل پایانه صادراتی در مورد ممنوع شدن ورود کامیون به داخل شهر گفت: وی در واقع دستوری کار می‌کند و دراین‌رابطه اقداماتی هم انجام داده است و چون نتیجه نگرفته، دست‌به‌دامن رسانه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار پایان صادراتی هر کاری که از دستش برآمده انجام داده و حتی موضوع را به شورای تامین استان هم کشانده است، ادامه داد: مصوبه شورای تامین، فعالیت دو میدان در کنار هم است و اتحادیه هم مکلف شده است که به پایانه صادراتی به چشم نامادری نگاه نکند و کارهایی هم انجام داده به طوری که مدت زمان صدور مجوز در میدان فعلی یک‌ماهه است، ولی برای میدان جدید مجوز در دو هفته صادر می‌شود و اتحادیه آن را به رسمیت می‌شناسد.

شب‌خیز با بیان اینکه غرفه‌های پایانه صادراتی به فعالان فروخته نشده است، تصریح کرد: اگر این غرفه‌ها به فعالان فروخته شده بود میدان تاکنون راه افتاده بود، چرا که فعالیت در این صنف تجربه خاص خود را نیاز دارد و صرف واردکردن پول کار را پیش نمی‌برد، کما اینکه بودند افرادی که که با پول زیاد وارد شدند ولی موفق نشدند.
رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار استان زنجان تاکید کرد: از بین خریداران غرفه‌های پایانه صادراتی شاید پنج نفر در این صنف فعال باشند که یکی از دلایل فعال‌نشدن آن محل هم همین مسئله است.
وی به فعال‌بودن 65 درصد ظرفیت میدان میوه و تره‌بار فعلی اشاره و تصریح کرد: اتحادیه برای فعال‌شدن 35 درصد باقیمانده هم برنامه ۱۵ساله داده است که با تکمیل این ظرفیت می‌توان برای آینده برنامه‌ریزی کرد.
شب‌خیز تعداد جوازهای صادر شده برای پایانه صادراتی را سه فقره عنوان کرد و گفت: این سه نفر هم‌اکنون در میدان فعلی فعالیت دارند.

                       شب خیز، رئیس اتحادیه میدان میوه و تره بار زنجان

رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار استان زنجان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری انجام شده در پایانه صادراتی را پنج وجه شامل پمپ‌بنزین، سردخانه، سوئتینگ، رستوران و میوه و تره‌بار است، ادامه داد: از بین این پنج وجه فقط میوه و تره‌بار فعال نیست که دلیل آن همان عدم اطلاع کافی از وضعیت است، پس موضوع زمین‌خوردن سرمایه هم که مطرح می شود، درست نیست.
وی با بیان اینکه مسائل و مشکلات مطرح شده در مورد میدان میوه و تره‌بار فعال شهر زنجان متولیان خود را دارد، افزود: این موضوع در مورد مشکلات ترافیکی هم صدق می‌کند و اتحادیه هم در این مورد با جابه‌جایی زمان آغاز فعالیت میدان چاره‌اندیشی کرده است. 

شب‌خیز از ایجاد فضای پارکینگ برای خودروهای فعال در میدان میوه و تره‌بار خبر داد و گفت: نیمی از معضل ترافیک این میدان با اقدامات انجام شده حل شده و نیم دیگر با اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده حل خواهد شد، ضمن اینکه این موضوع متولی خود را دارد و ربطی به سرمایه‌گذاران ندارد.
رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار استان زنجان دیگر مسئله مطرح شده در مورد میدان میوه و تره‌بار را زیست‌محیطی عنوان و تصریح کرد: مطرح‌کردن این موضوع خنده‌دار است، صحبت از این موضوع فقط در راستای پیشبرد اهداف آقایان است، چرا که این میدان فقط زبانه دارد که روزانه جمع‌آوری و و دفع می‌شود.
وی تأکید کرد: دیگر مسئله مطرح شده در مورد میدان میوه و تره‌بار فعلی عرضه و تقاضا است که گویا اطلاعات درستی وجود دارد که همین میدان هم با 65 درصد فعال است و موضوع مصوبه ستاد تنظیم بازار هم درست نیست، چرا که چنین مصوبه‌ای وجود ندارد.
شب‌خیز با تاکید بر اینکه بازی کلمات به بازی گرفتن عقل دیگران است، ادامه داد: جای آزمایشگاه مدرن در فروش داخلی میوه و باری که در عرض چند ساعت باید فروخته می‌شود کجاست، در حالیکه شما پایانه صادراتی دارید و باید استانداردهای مقصد صادراتی خود را رعایت کنید و این کار به درد صادرکننده می‌خورد و اگر خیلی هم ارفاق کنیم آزمایش در باغ می‌تواند موضوعیت داشته باشد و مطرح کردن این موضوع برای میدان خنده‌دار است.
رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار استان زنجان موضوع فروش حجره‌ها به فعالان صنف نه، بلکه دلال‌ها را یادآور شد و افزود: ما در این شهر زندگی می‌کنیم و اشخاص را هم می‌شناسیم به نظر همین صحبت‌ها هم به خریداران منتقل شده است و در واقع دروغگو، طمع‌کار را فریب داده و باتوجه‌به شرایط موجود، گویا این افراد یقه سرمایه گذار پایانه صادراتی را گرفته‌اند در حالیکه باید بداند که میدان فعلی نتیجه این همه‌سال فعالیت است و وی هم باید صبر کند تا زنجان بزرگ شده و نیاز به فعالیت دو میدان میوه و تره‌بار پیدا کند چنان‌که این اتفاق در استان‌های دیگر هم افتاده است.
وی صبرکردن و همکاری‌کردن برای توسعه صادرات و استفاده از تجربیات فعالان صنف را پیشنهاد خود به مدیر عامل پایانه صادراتی عنوان کرد و افزود: اگر این مهم محقق نشود، پیشنهاد دوم من تغییر کاربری است که شاید خوشایند هم نباشد.
پایان پیام/73004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول