اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

عملیات کربلای ۵ و شهادت فرمانده‌ای که مخترع بود

شهید زندی‌نیا ۶۳ مورد طرح و ایده نظامی و تسلیحاتی ارائه کرد که ۲۳ مورد از آنها را در زمان جنگ عملی کرد.

عملیات کربلای ۵ و شهادت فرمانده‌ای که مخترع بود

خبرگزاری فارس کرمان - محمدعلی موقری: این روزها سالروز عملیات غرورآفرین کربلای ۵ و یکی از مهمترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است که در این عملیات فرمانده تیپ ادوات لشکر ۴۱ ثارالله حاج مهدی زندی‌نیا به شهادت می‌رسد.

فرماندهی شجاع، دلاور و مهربان که هر رزمنده‌ای جذب اخلاق و منش او می‌شود.

شهید زندی‌نیا در طول دوران حضورش در دوران دفاع مقدس اختراعات زیادی از خود برجای گذاشت و می‌توان گفت او تنها فرمانده مخترع دوران دفاع مقدس است.

وی در دوران دفاع مقدس با دانشگاه‌های اهواز ارتباط می‌گرفت و با بهره‌گیری از دانشجویان از نظرات و طرح‌های آن‌ها استفاده می‌کرد.

شهید زندی‌نیا ۶۳ مورد طرح و ایده نظامی و تسلیحاتی ارائه کرد که ۲۳ مورد از آنها را در زمان جنگ عملی کرد و از آنها استفاده شد.

از اختراعات و ابداعات شهید زندی‌نیا می‌توان به ۳ پایه برای سلاح آرپی‌جی هفت،چرخ حمل برای تیر بار دوشیکا، دکل تاشو دیده‌بانی، نصب خمپاره‌انداز ۱۲۰ بر روی نفربر خشایار، شلیک پشت سر هم و دورانی مینی کاتویوشا با یک کلید شلیک، سکوی متحرک ۱۰۶ و دکل بالارونده و تاشو را نام برد.

شهید حاج مهدی زندی‌نیا در عملیات‌ها حضوری منسجم و مستقیم داشت و لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات والفجر ۸ وکربلای ۵ موفق به انجام وظایف محوله شد و این به لحاظ آتش دقیق توپخانه و ادوات بود که طراحی وفرماندهی آن بر عهده شهید زندی بود.

حاج مهدی زندی‌نیا در طول دوران دفاع مقدس در عملیات‌های متعدد و مهمی همچون کربلای یک، والفجر۳،والفجر۸،کربلای۴ وکربلای ۵ حضور داشت و چندین بار هم مجروح شد.

او بالاخره در عملیات کربلای ۵ با گلوله مستقیم تانک به فیض شهادت نایل آمد. از ۷ هزار و ۶۵۱ شهید عملیات کربلای پنج، ۵۴۷ رزمنده‌ لشکر ۴۱ ثارالله بودند.

پایان پیام/۸۰۰۵۸ /ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول