اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

معلم و مسؤولیت اجتماعی انتخابات

اگر جامعه فرهنگیان به پایگاه اجتماعی قدرتمند خود باور دارند باید از طریق حضوری نقش‌آفرین و مؤثر در انتخابات، از جایگاه خویش دفاع کنند.

معلم و مسؤولیت اجتماعی انتخابات

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش و دبیرکل کانون تربیت اسلامی در یادداشتی نوشت: رهنمودهای مکرر مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور محترم با شخصیت‌ها و دبیران تشکل‌های سیاسی، اهمیت مسأله انتخابات را برای همگان و از جمله فرهنگیان شفاف‌تر ساخته است.

واقعیت آن است که آموزش و پرورش اگر چه یک وزارتخانه سنتی است اما به دلیل ماهیت نرم‌افزاری و بالندگی، مجریان و مخاطبان آن با شروع نهضت اسلامی در تراز یک نهاد انقلابی جلوه‌گری کرد و همپای روحانیت انقلابی و دانشجویان مبارز، نقش تأثیرگذاری در پیروزی انقلاب ایفا نمود.

با توجه به همین فعالیت چشمگیر اجتماعی بود که شخصیت‌های برجسته‌ای نظیر شهید رجایی، شهید باهنر، استاد پرورش و معلمانی دیگر، شناخته شدند و در مجلس شورای اسلامی و بعدها در مدیریت‌های کلان کشور ایفای مسؤولیت نمودند.

امروز هم اگر جامعه فرهنگیان به پایگاه اجتماعی قدرتمند خود باور دارند باید از طریق حضوری نقش‌آفرین و مؤثر در انتخابات، از جایگاه خویش دفاع کنند.

روشن است که حضور فعال جامعه معلمان در انتخابات، علاوه بر راهیابی تعدادی از آنان به مجلس شورای اسلامی، دستاوردهای مهمی برای آموزش و پرورش و معلم خواهد داشت از جمله:

تبیین انتظارات معلمان در زمینه اعتلای نهاد تعلیم و تربیت و ارتقای جایگاه منزلتی و معیشتی معلم به منظور تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری.

به عنوان نمونه می‌توان به اقدامات تعدادی از معلمان نماینده در مجلس کنونی اشاره کرد:

- حمایت از پیشنهاد دولت و تصویب قانون نظام رتبه‌بندی معلمان
- تصویب قانون اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان
- تصویب بندی در لایحه برنامه هفتم توسعه مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی حقوق و مزایای خدمتگزاران و ۵۰ درصدی سرایداران آموزش و پرورش.

در عین حال خلأ حضور یا قلّت تعداد معلمان در مجلس، منجر به برخی کم توجهی‌ها و غفلت‌ها از آموزش و پرورش شد که در سال‌های اخیر باید به استخدام‌های تظاهراتی یا لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در باره کنکور اشاره کرد.

از جمله راهکارهای تأثیرگذار برای پیشگیری از مصوبات غیر کارشناسانه در باره آموزش و پرورش، استقلال کمیسیون آموزش و پرورش از کمیسیون آموزش و تحقیقات و خروج وزارت آموزش و پرورش از سیطره وزارت علوم می‌باشد.

چنانکه در مجلس اول، اینچنین بود همچنین عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران آموزش و پرورش از انتظارات جامعه معلمان از مجلس آینده می‌باشد.

طبیعی است که مشارکت فعال در جامعه، همچنان که زمینه‌ساز تحول عمومی در کمک به حل مشکلات خواهد بود، در باره آموزش و پرورش نیز اینچنین است و انتخابات، فرصتی است برای شناخته شدن معلمان فرهیخته در رقابت‌ها و فراهم شدن زمینه برای طرح ایده‌های نو و ارائه راهکارهای تازه درباره حل مشکلات آموزش و پرورش و شناسایی فرهیختگان و بهره‌گیری از آنان در مدیریت‌های کلان کشور.

در عین حال با توجه به کینه‌ای که دشمنان مردم ایران دارند و نشانه‌های آن در انتخابات شدت بیشتری می‌یابد، نباید از مسؤولیت انقلابی و حق قانونی معلمان در شورآفرینی صحنه انتخابات غافل شد.
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول