اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

برنامه‌ریزی دولت برای مشارکت نخبگان در تصمیمات مسئولین

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: همانطور که رییس جمهور محترم در دیدار با نخبگان امسال گفتند همه مسئولان و مدیران دولتی باید در کنار خود یک هیات اندیشه‌ورز نخبگانی داشته باشند.

برنامه‌ریزی دولت برای مشارکت نخبگان در تصمیمات مسئولین

سیدسلمان سیدافقهی، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در اولین همایش ملی گفت‌وگوی نخبگان که با حضور وزیر کشور و استانداران برگزار شد، درباره رویکردهای جدید بنیاد ملی نخبگان، اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم در بنیاد ملی نخبگان تدوین سند راهبردی نخبگان بوده که در سال 1391 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و ابلاغ شد. در این سند آمده که بنیاد یک نهاد تنظیم‌گر، تسهیلگر و نظارت کننده ‌است در کلیه‌ی دستگاه‌های اجرایی برای به کارگیری نخبگان به منظور اثربخشی آنها در حل مسایل کشور که این اتفاق در عمل نیفتاده است.

وی با بیان اینکه باید بین جامعه نخبگانی و بدنه دولت یک ارتباط سازنده در راستای اجرای سند ایجاد شود، گفت:  یکی از مصادیف و مظاهر ارتباط‌گیری با نخبگان در بین مسئولین، استانداران محترم هستند و عملا کلیه موضوعات در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و حوزه‌های اجتماعی تحت نظارت و مدیریت آنها قرار دارد و طبیعتا مهم‌ترین رکنی که می‌تواند زمینه‌سازی کند برای این اثر بخشی و ظهور و بروز آن در جامعه استانداران هستند.

افقهی با بیان اینکه جامعه نخبگانی برای ارائه خدمات پای کار دولت است، گفت: همانطور که رییس جمهور محترم در دیدار با نخبگان امسال گفتند همه مسئولان و مدیران دولتی باید در کنار خود یک هیات اندیشه‌ورز نخبگانی داشته باشند؛ ظرفیت نخبگان چگونه پای کار می‌آید یکی از مصادیقش همین هیات‌های اندیشه‌ورزی است که می‌تواند در صدر اولویت‌ها قرار گرفته و در اولویت بندی جایگاه ویژه داشته باشد

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: زمانی که پای صحبت‌های نخبگان می‌نشینیم، آنچه عمدتا می‌گویند این نیست که بورس تحصیلی و کمک مالی بخواهند بلکه به دنبال اثربخشی هستند. ما فکر می‌کنیم که وزارت کشور به عنوان یکی از مهمترین ارکانی که در اداره‌ی کشور موثر است، خصوصا حالا که انتخابات نزدیک بوده و نیاز به حضور حداکثری مردم هست، می‌تواند یکی از موضوعاتی باشد که در این مدت پیش رو کرسی‌های نقد و نظر نخبگانی قرار بگیرد؛ فضا در استان‌های مختلف باز شود تا نخبگان بتوانند موضوعات خود را در حوزه‌ی انتخابات و مشارکت مردم و نظام مردم سالاری دینی که بر کشور حاکم است را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه لازم است نخبگان با سلایق متفاوت در بخش‌های مختلف جامعه حضور داشته باشند، تصریح کرد: یکی از راه‌های عملی شدن این امر ارتباط با نخبگان و استفاده از ظرفیت آن‌ها در اندیشه‌ورزی و ارائه نظرات و شنیده شدن صحبت‌های نخبگان است، لذا این بحث اندیشه‌ورزی را به عنوان یکی از موضوعات را ما محور عمل قرار دادیم و از وزیر محترم کشور و دوستان بزرگوار در استان‌ها درخواست داریم که روسای بنیادهای استانی، عضو شورای برنامه‌ریزی استان باشند، ما هم تلاش می‌کنیم تا ظرفیت‌های نخبگانی مثل دانشگاه‌ها را پای کار بیاوریم.

پایان برنامه/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول