اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

دبیر جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی از بین‌المللی شدن این جشنواره گفت

دبیر پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده برای سرایش شعر با موضوع امام رضا علیه‌السلام در جهان اسلام، بین‌المللی شدن این جشنواره را ممکن دانست.

دبیر جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی از بین‌المللی شدن این جشنواره گفت

سیداحمد میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس گفت: توجه مسوولان این جشنواره ملی به حوزه شعر کودک و نوجوان نشانگر درایت فرهنگی آنهاست است.

وی با بیان اینکه طبعا برای حرکت رو به جلو جشنواره، همه ساله لازم است در هر بخش اقدامات ارتقایی صورت گیرد، عنوان کرد: در بخش شعر کودک و نوجوان امسال در نخستین گام با شناسایی اجمالی خلاءهای محتوایی دوره‌های قبل، در محورهای موضوعی فراخوان تجدید نظر و بر مواردی خاص تاکید کردیم.

میرزاده افزود: با توجه به گستردگی حوزه مخاطبان کودک و نوجوان پس از مشورت با نخبگان این عرصه، حوزه مخاطبان خردسال، کودک و نوجوان را تفکیک کردیم تا امکان داوری فنی‌تری و تخصصی‌تری وجود داشته باشد.

با اعلام وی، به موازات این اقدام اولیه، پیشنهادهایی برای رشد و اعتلا و تحول و تاثیرگذاری ملی این بخش از جشنواره در چهار محور اقدامات پژوهشی، آموزشی، تولیدی و ترویجی در دست برنامه‌ریزی است.

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی، آسیب‌شناسی وضعیت فعلی شعر آیینی کودک و نوجوان به خصوص شعر رضوی و شناخت چالش‌های اصلی این حوزه به عنوان گام اول در برنامه‌ریزی اصولی و درازمدت را از جمله اهداف در این بخش عنوان و تصریح کرد: شناسایی دقیق‌تر خلاء‌ها و عرصه‌های مغفول مانده و کمتر پرداخته شده چه در محتوا و چه در فرم شعر کودک و نوجوان رضوی نیز از دیگر اهداف است.

به گفته وی، تدوین تاریخچه شعر کودک و نوجوان رضوی برای ثبت در تاریخ ادبیات آیینی، تجربه‌نگاری نخبگان شعر آیینی کودک و نوجوان و نیز رصد مراکز و افراد فعال در عرصه شعر آیینی کودک و نوجوان در دیگر کشورهای جهان اسلام به منظور زمینه‌سازی برای ارتقاء جشنواره به سطح بین‌المللی نیز از دیگر اهداف این بخش از جشنواره است.

میرزاده همچنین به مطالعات مخاطب‌شناسی به منظور تدوین برنامه‌ها و تولیدات بر اساس نیازها، ویژگی‌ها و مسائل مخاطب امروز کودک و نوجوان اشاره کرد.

وی، تدوین منابع مکتوب و دیجیتال آموزشی در حوزه شعر آیینی کودک و نوجوان به‌خصوص شعر رضوی، برگزاری کلاسها و کارگاه‌های آموزشی در فضای مجازی، برگزاری کارگاه‌های حضوری در استان‌های کشور به خصوص اقطاب ادبیات کودک و نیز تشکیل کارگروه ملی شعر کودک و نوجوان رضوی را از جمله اهداف آموزشی این بخش از جشنواره قلمداد کرد.

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی با بیان اینکه علاوه بر اهداف آموزشی و پژوهشی، اقدامات تولیدی نیز مد نظر است گفت: حمایت از بازتولید آثار منتشر شده و ارزشمند شعر کودک رضوی در کشور، به گزینی و انتشار آثار ارزشمند دوره‌های گذشته جشنواره و همچنین انتشار آثار ارزشمند رسیده در نشریات و دیگر رسانه‌های اختصاصی ادبیات کودک از جمله اقدامات مد نظر در این راستا است.

میرزاده بر اهمیت توجه به اقدامات تبلیغی و ترویجی پیرامون جشنواره شعر کودک و نوجوان نیز صحه گذاشت و در این رابطه گفت: تجلیل از چهره‌های شاخص و پیشکسوت شعر کودک و نوجوان رضوی، معرفی آثار و چهره‌های شاخص شعر رضوی کودک و نوجوان، تدوین بروشور و کتابچه الکترونیک معرفی کتاب‌های رضوی شعر کودک و نوجوان در راستای نیل به این هدف مورد توجه قرار گرفته است.

به اذعان وی، تعامل گسترده‌تر با خبرگزاری‌ها و رسانه‌های پرمخاطب کشور به منظور پوشش گسترده‌تر فعالیت‌های جشنواره و اقدامات فعالان شعر کودک و نوجوان رضوی به صورت ویژه مورد توجه است.

میرزاده در پاسخ به این سئوال که آیا این بخش ظرفیت ارتقاء ازجایگاه ملی به بین‌المللی را دارد و راهکار ارتقای جایگاه چیست، ابراز داشت: به دلیل جایگاه معنوی عظیم حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در تمام جهان اسلام از یک سو و ویژگی‌های هنر شعر که نیازی به امکانات فنی یا حضوری ندارد، قطعا این بخش ظرفیت چنین ارتقایی را به آسانی دارد، لذا شناخت مراکز و افراد موثر در این عرصه، پیش‌نیاز دستیابی به این هدف است که این فعالیت در بخش اقدامات پژوهشی دیده شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول