اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

امروزه از «قصه» در دنیا برای توسعه‌ جوامع استفاده می‌شود

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: امروزه از قصه در دنیا برای توسعه‌ جوامع استفاده می‌شود. رونق اقتصاد را بر قصه و قصه‌گویی مبتنی می‌کنند.

امروزه از «قصه» در دنیا برای توسعه‌ جوامع استفاده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، اختتامیه‌ بخش علمی بیست‌و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه، با حضور استاندار، معاون فرهنگی کانون کشور، مدیران‌کل کانون کشور و مسوولان استانی و کشوری رقم خورد.

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم با اشاره به فرآیند اجرا شده در خصوص جشنواره‌ی قصه‌گویی، اظهار کرد: باید از روند جشنواره‌ای خارج شویم و قصه‌گویی جزء برنامه‌ی کانون در طول سال باشد. امروزه از قصه در دنیا برای توسعه‌ جوامع استفاده می‌شود. رونق اقتصاد را بر قصه و قصه‌گویی مبتنی می‌کنند. حذف محتواهای اضافی در یک فرآیند و ایجاد قصه بین اینها با یک پیام مواجه می‌شوید.

*قصه یک شیوه‌ مدرن انتقال پیام است

وی ادامه داد: ۲۸۶ قصه در قرآن وجود دارد که می‌تواند پیام‌ساز باشد، باید به حوزه‌ قصه و قصه‌‌گویی که پایه‌گذار هنر در دنیاست توجه داشته باشیم تا تاثیر بر تمام حوزه‌های فرهنگی داشته باشیم. در واقع منشا کمدی الهی دانته قصه‌ای از حدیث معراج پیامبر بوده؛ رویکرد جدی کانون ورود به قصه است، قصه یک شیوه‌ مدرن انتقال پیام می‌باشد، در بخش علمی جشنواره‌ی قصه‌گویی باید قوی‌تر از بخش اصلی جشنواره برگزار شود تا یک ارزشیابی شود و بیشتر به حوزه‌ی علمی توجه داشته باشیم. 


برگزاری آیین اختتامیه‌ بخش علمی بیست‌پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه

 

فلاح تصریح کرد: توصیه‌ی ما این است که بخش بین‌الملل در حوزه‌ی علمی نیز فعال شود و جای این بخش خالی است، باید یک مجله‌ وزین با موضوع قصه و قصه‌گویی داشته باشیم و کاربردی‌سازی دستاوردهای علمی را شکل دهیم، امیدواریم طلیعه‌ی جشنواره بیست‌و ششم بسیار درخشان‌تر باشد، چراکه قصه‌گویی یک جریان عمیق فرهنگی است.

*فرهنگ قصه‌گویی با دنیای امروز تطبیق داده شود

محمد خیاط‌زنجانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه نیز ضمن خیرمقدم به مدعوین و مهمانان به معرفی برنامه‌های بخش علمی و معرفی پنل‌ها پرداخت.


برگزاری آیین اختتامیه‌ بخش علمی بیست‌پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه

 

وی گفت: با توجه به فرآیندی که جهت اجرای برنامه‌های اختتامیه‌ بخش علمی بیست‌و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، به همت مجموعه‌ی کانون استان صورت پذیرفت، با تعاملات انجام گرفته دیگر دستگاه‌های اجرایی همچون استانداری، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه رازی و سایر سازمان‌ها نیز پای کار آمدند و این جای تقدیر دارد، ترویج قصه‌گویی باید به‌عنوان فرهنگ، عمومی‌سازی شود و با قوت بیشتری در جامعه‌ ما پیاده‌سازی  شود و جای دارد قصه‌گویی به روز شود به واسطه‌ی پژوهش و ساحت‌های قصه‌گویی، این مقوله  را با دنیای امروز تطبیق دهند، باید سعی کنیم که فرهنگ قصه‌گویی ما با دنیای امروز تطبیق داده شود، بنابراین فرصت پژوهش فرصت ویژه‌ای‌ است.

*قصه جایگاه خیلی مهمی برای هدایتگری انسان است

محمدطیب صحرایی استاندار ‌کرمانشاه در ادامه، اظهار کرد: همانطور که شهید مطهری می‌فرمایند «راز ماندگاری پدیده‌ها در زندگی بشر احساس نیاز به آن پدیده هاست.» اگر پدیده‌ای در زندگی بشر در طی سال‌ها و قرن‌ها حضور داشته معلوم است که مردم به آن نیاز  دارند و قصه‌گویی یکی از آن‌هاست که در زندگی ما ساری و جاری بوده و در وجود ما نیاز به این پدیده است. همه‌ انسان‌ها به دو رکن در زندگی نیاز دارند یکی رکن محتوا، مبانی و آموزه‌هاست و رکن دوم که اگر نباشد هر دو مسیر دچار نقص می‌شوند و آن الگو چهره‌ها و پدیده‌های ملموس و محسوس است.


برگزاری آیین اختتامیه‌ بخش علمی بیست‌پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه

 

وی افزود: محتوا اگر با صراحت به ما اعلام شود ما به‌نوعی استفاده می‌کنیم و اگر به نوعی تبدیل به قالبی شود که الگوها و چهره‌ها بیان کنند بیشتر به جان می‌نشیند. نقش قصه در کنار سرگرمی این است که پدیده‌ی بسیار زیبا و مبارکی‌است که روز به روز جلوی بیشتری دارد. این که قرآن کریم در جای جای خود ده‌ها و صدها قصه را به بشر هدیه کرده برای آن است که بهترین محتوا را با زیباترین شکل ممکن به ما هدیه بده، قصه جایگاه خیلی مهمی برای هدایتگری انسان است.

*نگارگری ایرانی کودک‌محور نیست

مهدی طالعی‌نیا نقاش قهوه‌خانه‌ای، پرده‌کش و پژوهشگر گفت: پرده‌کشی ۵۰۰ سال قدمت دارد و تنها جریان نگارگری مذهبی است که محتوای شورایی داشته، در پرده‌کشی از اسطوره‌های ملی و مذهبی شمایل‌کشی می‌شود، امروزه پرده‌های حماسی،  مذهبی‌، عاشقانه، بزمی و ... دیده می‌شود، اما متاسفانه نگارگری ایرانی کودک‌محور نبوده است هر چند اشارات ضمنی شده و ما آمده‌ایم برای پر کردن این خلاء، مجموعه قصه‌های عامیانه مردمی را جمع‌آوری کرده‌ایم و قصه‌های خاله‌سوسکه، دویدم و دویدم، حسن کچل و ... را در پرده آورده‌ایم. این پرده کمک می‌کند نسل جدیدی از پرده‌خوان‌های زن و پرده‌خوان‌های کودک بتوانند قصه‌های خودشان را ارائه کنند.

گفتنی است؛ اجرای سرود توسط همکاران و اعضای نوجوان کانون کرمانشاه، قصه‌گویی عضو خردسال، پخش تیزر و کلیپ جشنواره، رونمایی از دو عنوان کتاب تخصصی علمی_پژوهشی جشنواره و ... از دیگر بخش‌های جشنواره بود.

در پایان نیز پس از بیانیه‌ی هیأت داوران توسط مینا ذاکر، برگزیدگان بخش علمی بیست‌و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی با اهدای لوح و هدیه معرفی شدند.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول