اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

42 واحد صنعتی راکد در کردستان احیا و به چرخه تولید بازگشتند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در قالب نهضت فعا‌ل‌سازی واحدهای راکد، با همراهی دستگاه قضا، 42 واحد صنعتی راکد در کردستان احیا شده و به چرخه تولید بازگشتند.

42 واحد صنعتی راکد در کردستان احیا و به چرخه تولید بازگشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بختیار خلیقی پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت و تجلیل از واحدهای صنعتی و معدنی نمونه کردستان  با اشاره به اینکه نام‌گذاری سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری با هدف اقتصادی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: اقتصاد کشور، همان تولید ملی است و تولید ملی، هم موجب رشد اقتصادی و  کاهش تورم و عزت ملی به دنبال دارد.

وی افزود: در سال‌ 1403 براساس برنامه‌ریزی اعلام شده، برای حوزه صنعت رشد 8.5 درصدی، حوزه معدن 13 درصدی و بخش تجارت 23 درصد رشد پیش‌بینی شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: میانگین تولید حوزه صنعت در سال‌جاری 8 درصد رشد داشته که این رقم در کردستان 5.5 درصد است لذا می‌طلبد در حوزه تشکل‌های بخش خصوصی و صنعت، معدن و تجارت، نهضت رسیدن به اهداف تعیین شده را راه‌اندازی کنیم.

خلیقی ادامه داد: میانگین رشد حوزه معدن در کشور2 درصد بوده ولی در کردستان با رشد 2.5 درصدی مواجه هستیم که از میانگین کشوری بیشتر است.

وی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم و با نگاه ویژه دولت و تلاش فعالان عرصه صنعت و معدن، بسیاری از اهداف در کردستان محقق شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: در 9 ماهه امسال 2 هزار و 447 مجوز با سرمایه‌گذاری 375 هزار و 552 میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال 33 هزار نفر صادر شده است که مهم‌ترین جواز تاسیس‌ها در حوزه توسعه و پیشران بوده است.

وی افزود: در زمینه پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی نیز در این سه سال 251 پروانه بهره‌برداری صادر شده است، این طرح‌ها با اشتغالزایی 4 هزار و 922 نفر و سرمایه‌گذاری 31 هزار و 949 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: در حوزه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سه سال گذشته 52 جلسه کمیته کارشناسی تسهیل و 54 کارگروه رفع موانع تولید در استان برگزار شده که از نظر تعداد جلسات 10 درصد و از نظر تعداد مصوبات 14 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته  رشد داشته‌ است.

خلیقی افزود: در قالب نهضت فعا‌ل‌سازی واحدهای راکد، با همراهی دستگاه قضا، 42 واحد صنعتی راکد در کردستان احیا شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه معادن نیز طی یکی دو سال اخیر اقدامات اکتشافی خوبی انجام گرفته است، اذعان کرد: محدوده‌های امیدبخش زیادی شناسایی شده و این محدوده به شرکت ایمیدرو اعلام شده و به زودی به صورت مزایده در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: از 363 واحد معدنی در کردستان، 196 واحد فعال است و بیش از 900 میلیارد تومان  حقوق دولتی از این واحدهای فعال وصول شده است.

خلیقی افزود: امیدواریم از محل وصول حقوق دولتی بتوانیم در مسیر توسعه راه‌های روستایی که منتهی به جاده‌های دسترسی معادن است بهره‌ کافی ببریم.

به گفته وی، 30 درصد تولید ناخالصی و 37 درصد اشتغال استان مربوط به صنعت، معدن و تجارت است و امروز به خود می‌بالیم علاوه بر حوزه تولید در بخش اشتغال هم نقش بسزایی در استان داشته باشیم.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول