اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

آمادگی ملت ایران برای انتخابات اسفند ماه

یکی از جملات کلیدی رهبر انقلاب در دیدار با مردم کرمان و خوزستان این بود: «ملّت ایران برای انجام این دو انتخابات، باید به بهترین شکل آماده باشد.» این عبارت، حاوی مطالبی حقوقی و سیاسی است که به ترتیب ذکر خواهد شد.

خبرگزاری فارس؛ یادداشت؛ علی تقی‌نژاد: رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم کرمان و خوزستان در تاریخ 1402/10/02، جملاتی راجع به انتخابات، نتایج منطقی انتخابات و خصوصیات چهارگانه (مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت و امنیّت) مطرح نمودند.

ازجمله نتایج منطقی انتخابات از منظر معظمٌ‌له این موارد بود: «۱- مردم‌سالاری یا حاکمیّت کشور به دست مردم؛ ۲- جلوگیری از بُروز دیکتاتوری در کشور؛ ۳- جلوگیری از هرج‌ومرج و اغتشاش و ناامنی در کشور؛ ۴- تأمین حاکمیّت ملّی، مردم‌سالاری و جمهوریّت در کشور؛ ۵- تأمین اسلامیّت نظام و ۶- استقرار نمایندگان در مجلس شورای اسلامی جهت تدوین قوانینِ مدیریت در کشور.»

در باب انتخابات و اهمیت آن، کتب، مقالات، یادداشت‌های مختلف از نگاه‌های گوناگون و انواع سلیقه‌ها، نوشته و چاپ شده است؛ اما با گذشت زمان، این موضوع، هیچ‌گاه کهنه نشده، بلکه به‌واسطه‌ی پیچ تاریخی و اتفاق‌های امروز جهان، اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. درست است که انتخابات، یک عرصه ملی و در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی برگزار می‌شود، اما اثرگذاری آن صرفاً به محدوده جغرافیایی ختم نخواهد شد و کنشگران دنیای اسلام و کشورهای غیراسلامی، چشم به انتخابات ایران اسلامی دوخته‌اند. نتیجه نهایی آراء، نظریه پایداری و استقامت مردم طیّ نزدیک به چهل‌وپنج سال از پیروزی انقلاب اسلامی است.

اما یکی از جملات کلیدی ایشان در دیدار با مردم کرمان و خوزستان این بود: «ملّت ایران برای انجام این دو انتخابات، باید به بهترین شکل آماده باشد.» این عبارت، حاوی مطالبی حقوقی و سیاسی است که به ترتیب ذکر خواهد شد.

اولاً منظور از «ملت ایران»، همه ساکنان ایران‌زمین و حتی ایرانیانی که خارج از کشور هستند، می‌باشد؛ اما در مقوله بحث حقّ و تکلیف، بیشتر مربوط به افراد دارای حقّ رأی است و مسلماً باید نسبت به وظیفه پیشِ روی خود، احساس تکلیف دوچندان داشته باشند. انتخاباتِ مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، مختصّ جمهوری اسلامی است و بنا به نظریه «مردم‌سالاری دینی»، نظر مردم، اعمال خواهد شد؛ چراکه «کشور ما متکی به آرای مردم است»[1] و هیچ‌یک از مسئولان اعم از مجریان و ناظران انتخابات، حقّ دخالت در جهت‌دهی به نظرات ملت را ندارند و صرفاً باید بسترها و زمینه‌های شکل‌گیریِ انتخابات سالم، منصفانه، صحیح و قابل‌قبول را فراهم سازند. درواقع، نهادهای مرتبط باید مقدمات برگزاری انتخابات یعنی «امنیت» و «سلامتِ» انتخابات را برای ملت ایران تضمین نمایند تا شاهد «مشارکت قوی» از سوی مردم باشیم.

ثانیاً «آمادگی داشتن» به معنای حضور حداکثری حائزین شرایط رأی‌دهی در پای صندوق آراء و درنتیجه، برپایی مجالس قوی و انقلابی با درصد بالای آرای مطلوب است. تا قبل از شروع فرآیند رسمی انتخابات، هر اتفاقی ممکن است بیفتد. احتمال دارد در این روزهای منتهی به انتخابات، مردم با انواع شبهه، دروغ و فریب‌های رسانه‌ای و یا وعده و وعیدهای نشدنی و غیرقانونی، مواجه گردند؛ همان‌طور که در انتخابات‌های گذشته نیز همین روش‌ها موجب دورکردن و بدبین کردن مردم از پای صندوق آراء شد؛ لذا سطح برخورد مردم با این موارد، نیازمند آمادگیِ ذهنی و کلامی است که باید به نحو شایسته‌ای مدیریت شود تا ضربه‌ای به امنیت ملی و کاهش آراء وارد نشود. این امر مهم، یکی از مقدمات واجب آمادگی برای انتخابات تلقی می‌گردد.

ثالثاً «بهترین شکل» یعنی از هر طریقی مشروع و صحیحی که می‌توانید، انتخابات‌ اسفندماه را بانشاط، باانگیزه و قوت بالا، باتوجه‌به سلایق و علایق مختلف و باملاحظه شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی امروز برگزار کنید و چنانچه افرادی را نمی‌شناسیم و یا قدرت شناخت و درک درستی از برخی نامزدهای انتخابات را نداشته و یا اینکه حوصله یا وقت کافی برای جستجوی بین نامزدها را نداریم، بهتر است از مطلعین، نخبگان و خواص جامعه و یا اشخاص آگاه به این موارد، جویا شویم. بهانه‌های رأی ندادن را دور بریزیم و با هر اعتقاد ملی یا مذهبی که داریم، برای اعتلای پرچم ایران اسلامی و مرزبانی از هویت، فرهنگ، ملیت و خاک سرزمین، پای صندوق آراء برویم. پایه اصلی تشکیل انتخابات، مردمی هستند که می‌توانند با اعمال حق رأی خویش، جامعه را از حالت خمودگی و سستی، به جامعه فعال و پویا و زنده تبدیل کنند. این هنرِ زنده کردن جامعه را بیهوده کنار نگذاریم و اسیر هوی‌وهوس خود و دشمنان نشویم.

به امید ایران قوی و رسیدن به تمدن اسلامی

[1] - بیانات در دیدار زائرین و مجاوران حرم مطهر رضوی؛ ۱/۱۰/۱۳۸۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول